Sztuka dostępna
Sztuka dostępna. Jak sztuka ziemi łódzkiej przeciwdziała wykluczeniu
Tytuł projektu
Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/Włączeni
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Łódzki w partnerstwie z Muzeum Miasta Łodzi
Nazwa programu
PROGRAM OPERACYJNY WIEDZA EDUKACJA ROZWÓJ
Konkurs
Trzecia Misja Uczelni
Wartość projektu
958 947,00 zł
Wartość dofinansowania
808 200,57 zł
Okres realizacji projektu
2 lutego 2019 r. – 31 stycznia 2022 r.
Poznajcie nasz zespół
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt „Sztuka łódzka na tle sztuki europejskiej. Wykluczeni/Włączeni” rozwiązuje szereg problemów związanych z dostępem do edukacji pozaformalnej i dziedzictwa kulturowego dla osób o specjalnych potrzebach, przede wszystkim osób z dysfunkcją wzroku oraz słuchu.
Dzięki zajęciom aktywizującym uczestnicy nabywają kompetencji, które w przyszłości pozwolą im samodzielnie rozwijać swoje umiejętności oraz zdobywać wiedzę zgodnie z postulatami idei „lifelong learning” – także po zakończeniu projektu.
Skierowanie oferty do środowisk defaworyzowanych, to znaczy osób o szczególnych potrzebach edukacyjnych i poznawczych, dotkniętych wykluczeniem ze względu na wiek, a także pochodzących z małych miejscowości, jest zarazem odpowiedzią na potrzebę docierania z nowoczesnymi modelami edukacji również do odbiorców o utrudnionym dostępie do oświaty, kultury i sztuki.
Zajęcia z zakresu sztuki, uzupełnione elementami warsztatowymi oraz możliwością bezpośredniego obcowania ze sztuką, mają ponadto wymiar terapeutyczny i rewalidacyjny. Dotyczy to zarówno młodzieży z niepełnosprawnością, która poprzez własną aktywność artystyczną może kształtować poczucie sprawczości oraz radości ze spontanicznej twórczości, jak i seniorów – dotkniętych różnymi dysfunkcjami związanymi z wiekiem i przebytymi chorobami. Osoby te dzięki uczestnictwu w projekcie mogą poznać nowe formy korzystania z oferty kulturalnej różnych instytucji, niewykluczające ich ze względu na trudności percepcyjne.
Przejście na system online – wymuszone pandemią COVID-19 – pozwoliło nam nie tylko na dystrybuowanie wiedzy z zakresu sztuki ziemi łódzkiej, lecz także na wsparcie m.in. opieką psychologiczną osób starszych i dzieci „uwięzionych” w domach. Zamieszczenie treści programowych na platformie zdalnej Moodle UŁ pozwala uczestnikom na bieżąco śledzić działania w projekcie w całym okresie jego trwania, niezależnie od miejsca ich pobytu.
Realizowane podczas projektu zajęcia, w tym wycieczki po regionie łódzkim, są jednocześnie ważnym przyczynkiem do działań na rzecz integracji społecznej i międzypokoleniowej, co stanowi pewne antidotum na problemy zatomizowanego społeczeństwa XXI wieku.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Grupa docelowa projektu: dzieci i seniorzy 60+ z dysfunkcją wzroku i słuchu, niezależnie od stopnia jego uszkodzenia, z terenu województwa łódzkiego. Są to zarówno osoby indywidualne, jak i grupy zorganizowane, m.in.:
- Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niesłyszących, Słabosłyszących i z Afazją w Łodzi
- Szkoła Podstawowa nr 168 w Łodzi
- Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 6 im. mjr. Hieronima Baranowskiego w Łodzi
- Polski Związek Niewidomych Łódź – Koło Górna
- Polski Związek Niewidomych w Sieradzu
- Uniejowski Uniwersytet III Wieku w Uniejowie
- Uniwersytet Trzeciego Wieku w Aleksandrowie Łódzkim
- Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Wyższej Szkole Informatyki i Umiejętności w Łodzi
- Koło Gospodyń Wiejskich Prucheńsko Małe
- Dom Pomocy Społecznej w Przatówku
- Dom Pomocy Społecznej we Wronikowie
- Dzienny Dom Senior-WIGOR w Tuszynie
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Wyzwaniem jest sam proces rekrutacji uczestników – osób z dysfunkcjami, zwłaszcza w kontekście wszystkich koniecznych do wypełnienia dokumentów. Kolejne wielkie wyzwanie to wymuszone przez epidemię COVID019 przejście na system działań online.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Nigdy się nie poddawać 😊