Ucz się, pracuj i awansuj. Uczelnie pomogą w rozwoju kariery
21.10.2024
Kilkadziesiąt polskich uczelni szykuje ofertę szkoleniową dla osób, które nie studiują, a chcą zdobyć kwalifikacje i kompetencje poszukiwane na rynku pracy. Blisko 100 mln zł na ten cel przekaże Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ze środków programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.
NCBR kończy właśnie podpisywanie umów w rozstrzygniętym konkursie „Rozwój kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych”. Do realizacji wyłoniono w nim 34 projekty szkół wyższych, które otrzymają w sumie 98,9 mln zł dofinansowania.
– Uczelnie przygotowują głównie krótkie formy kształcenia, takie jak kursy, szkolenia czy warsztaty, ale dostępne będą także programy kształcenia specjalistycznego. To jest to, na co czekają z jednej strony osoby poszukujące pracy, chcące się przekwalifikować, dbające o rozwój swojej kariery, a z drugiej – pracodawcy z wielu branż. Mam na myśli chociażby przedsiębiorstwa zaangażowane w zieloną i cyfrową transformację, na których oferty odpowiadają dziś nierzadko kandydaci niespełniający kluczowych wymagań stawianych w procesie rekrutacji. Pomożemy to zmienić – mówi prof. dr hab. inż. Jerzy Małachowski, dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.
Wiele szkół wyższych, dzięki współpracy z takimi partnerami jak np. organizacje pracodawców, umożliwi nabywanie umiejętności, na które panuje największy popyt w danym regionie. Uczestnicy szkoleń będą też mieli szansę na uzyskanie mikropoświadczeń, które potwierdzą nowo uzyskane kwalifikacje.
NCBR przewiduje, że w efekcie projektów kompetencje lub kwalifikacje zdobędzie nie mniej niż 8 tys. osób.
Najlepsi z natury
Projekty, które zaczynają już realizować beneficjenci, dają uczestnikom różnorodne możliwości rozwoju. Za ich pomocą uczelnie chcą się podzielić tym, w czym się specjalizują.
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu (UPP) monitoruje trendy rozwojowe w ekonomii globalnej, zmiany klimatyczne i środowiskowe.
– Staramy się odpowiadać na potrzeby zmieniającej się gospodarki krajowej i regionalnej, a tym samym dostosowywać swoją ofertę edukacyjną. Opracowaliśmy projekt „Najlepsi z natury! Podnoszenie kompetencji osób dorosłych przez UPP”, ponieważ chcemy również rozszerzać swoją ofertę edukacyjną dla wszystkich zainteresowanych rozwojem osobistym i zawodowym, co wpisuje się w ideę uczenia się przez całe życie – mówi Anna Łączniak, zastępca kierownika uczelnianego Działu ds. projektów dydaktycznych.
Projekt, którego dofinansowanie wyniesie blisko 1,8 mln zł, poprzedziła analiza oczekiwań pracodawców i pracowników. Jest on odpowiedzią m.in. na takie wyzwania, jak: zachowanie bioróżnorodności, wzmocnienie ochrony środowiska, utrzymanie dobrostanu zwierząt, zaspokojenie zapotrzebowania na żywność wysokiej jakości, budowa „zielonej” gospodarki, a także problemy demograficzne, z jakimi zmaga się nasz kraj.
Jego uczestnicy – osoby w wieku od 18 do 64 lat – podniosą swoje kompetencje cyfrowe, analityczne, w zakresie zielonej i cyfrowej transformacji. Uzyskają też kwalifikacje specjalistyczne z zakresu żywności i żywienia ludzi, przetwórstwa owoców i warzyw, rolnictwa, dobrostanu zwierząt, piwowarstwa i podstaw zrównoważonej produkcji piwa, budownictwa i wykorzystania drewna w budownictwie, ekonomii i finansów. Daria Pawelska z Działu Projektów zwraca uwagę, że szkolenia z zakresu ekonomii i finansów są odpowiedzią na raporty, z których wynika, że ponad 60% Polek i Polaków wymaga edukacji z tego obszaru.
– Oferta szkoleń jest szyta na miarę, tzn. dostosowana do grupy docelowej. Wyróżnia ją atrakcyjność i aktualność w stosunku do trendów europejskich i światowych, a przy tym wpisuje się w specyfikę naszego regionu. Realizacja projektu w partnerstwie z Polską Izbą Nasienną, która posiada bogate doświadczenie i wiedzę merytoryczną oraz zespół praktyków, jest wartością dodaną naszego przedsięwzięcia – zwraca uwagę Katarzyna Trzeciak, kierowniczka Działu Projektów UPP.
Zespół projektowy od początku myśli długofalowo. – Zaproponowane szkolenia zostaną włączone do stałej oferty Centrum Kształcenia Ustawicznego UPP i rozwijania koncepcji Uniwersytetu Otwartego – zapewnia Anna Łączniak.
Platforma PGEDU+
Także Politechnika Gdańska (PG) dąży do poszerzenia możliwości kształcenia dla osób niebędących studentami klasycznych studiów stacjonarnych lub niestacjonarnych.
– Zależy nam na ofercie dopasowanej do potrzeb rynku pracy regionu Pomorza, skierowanej zarówno do osób czynnych zawodowo, które chcą uzupełnić lub rozszerzyć swoje umiejętności i kompetencje, jak i do osób, które zamierzają się przekwalifikować. Pozyskanie dofinansowania z Funduszy Europejskich w wysokości blisko 5,2 mln zł na przygotowanie i przeprowadzenie kursów dla osób dorosłych pomoże wzbogacić naszą ofertę edukacyjną i podnieść jej atrakcyjność – mówi dr hab. inż. Mariusz Kaczmarek, prof. PG, prorektor ds. kształcenia Politechniki Gdańskiej.
Koszyk szkoleń opracowanych w projekcie pt. „Platforma PGEDU+: Rozwój kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych” będzie dopasowany przede wszystkim do potrzeb pomorskiego rynku pracy.
– Nasz region stawia na nowoczesne, czyste technologie, stąd zaplanowaliśmy m.in. kurs związany z technologiami wodorowymi. Chcemy kształcić również specjalistów wykorzystujących w swojej pracy nowoczesne narzędzia informatyczne do analizy danych oraz do projektowania, takie jak chociażby wirtualna rzeczywistość (VR). Są to kompetencje oczekiwane przez nowoczesny przemysł – dodaje prof. Mariusz Kaczmarek.
Pierwszy krok to przygotowanie akademickiej platformy PGEDU+, służącej do monitorowania oraz doskonalenia kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych. Znajdą się na niej szkolenia i kursy Politechniki Gdańskiej. Dla każdego uczestnika system będzie budował profil zawodowy z historią odbytych szkoleń i zakresem zdobytych kompetencji. Będzie można porównywać swój profil z wymaganiami rynku pracy.
Uczelnia zaproponuje 25 certyfikowanych szkoleń, przygotowywanych po analizie pomorskiego rynku. Do każdego kursu opracowane zostaną materiały dydaktyczne z uwzględnieniem zasad dostępności cyfrowej, tak by mogła z nich korzystać szeroka grupa odbiorców.
Będzie to 14 kursów e-learningowych oferowanych przez Wydział Zarządzania i Ekonomii PG w trzech obszarach kompetencji: kompetencje cyfrowe i IT, kompetencje finansowe oraz kompetencje zarządcze i przedsiębiorcze. Kolejnych 9 kursów przygotuje Wydział Architektury PG w czterech obszarach: budownictwo odzyskowe, design thinking, dostępność i projektowanie uniwersalne oraz kompetencje cyfrowe w dziedzinie geoinformacji. Centrum Technologii Wodorowych PG opracuje kurs dotyczący technologii wodorowych, a Centrum Usług Informatycznych PG – kurs uczący narzędzi pracy grupowej w zastosowaniach biurowych.
Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza, partner projektu, który zrzesza 110 firm z regionu, włączy się w przygotowanie i realizację – we współpracy z pracodawcami – kursów podnoszących kompetencje, zgodnych z aktualnym zapotrzebowaniem gospodarki. W ich programie uwzględnione zostaną zagadnienia dotyczące m.in. zielonej i cyfrowej transformacji. Współpraca z Regionalną Izbą Gospodarczą Pomorza pomoże też w popularyzacji działań dydaktycznych wśród pracowników i pracodawców oraz w szerokim promowaniu uczenia się przez całe życie.
Ukończenie szkoleń zostanie udokumentowane mikropoświadczeniami – nowym mechanizmem budowania portfela posiadanych kompetencji. Potwierdzą one efekty uczenia się uzyskane w wyniku poszczególnych aktywności edukacyjnych. W taki sposób poświadczane będzie każde szkolenie realizowane przez Politechnikę Gdańską. Daje to uczelni możliwość sprawnego ewidencjonowania certyfikatów, a uczestnikom kursów – szybki dostęp do nich z dowolnego miejsca na świecie. Z systemu mikropoświadczeń będą mogli też korzystać pracodawcy podczas procesu rekrutacji nowych pracowników. A śledząc na platformie PGEDU+ ofertę edukacyjną Politechniki Gdańskiej, będą też mogli świadomie kierować swoich pracowników na wybrane szkolenia.
Twoje kompetencje przyszłości
Uniwersytet SWPS często przypomina, że istnieje po to, aby poprzez edukację służyć człowiekowi. Angażuje się w budowanie kapitału społecznego i wspieranie celów zrównoważonego rozwoju – ucząc zarówno krytycznego myślenia, jak i towarzysząc w edukacji przez całe życie. Z tej właśnie wizji wyrasta projekt „Twoje kompetencje przyszłości”, wyłoniony w konkursie „Rozwój kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych”.
Polska gospodarka, coraz bardziej oparta na wiedzy, stoi przed wyzwaniem niedoboru pracowników posiadających kluczowe kompetencje. Według analiz OECD, znajdujemy się w czołówce państw, które pilnie potrzebują zwiększenia kompetencji dorosłych. Projekt pozwoli uczestnikom nabywać umiejętności społeczne, techniczne oraz w zakresie efektywnego uczenia się, niezbędne do funkcjonowania w nowoczesnym środowisku pracy. Dofinansowanie z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego przyznane na jego realizację to ponad 5,5 mln zł.
– Proponujemy osobom dorosłym kursy z zakresu kompetencji przyszłości. Największą zaletą projektu jest połączenie doświadczenia akademickiego Uniwersytetu SWPS oraz praktycznego podejścia naszego partnera – Konfederacji Lewiatan, organizacji biznesowej zrzeszającej pracodawców kilkudziesięciu branż, a tym samym doskonale znającej ich potrzeby – mówi Małgorzata Rusin, kierowniczka projektu oraz zastępczyni dyrektorki ds. sprzedaży i marketingu Centrum Edukacji Otwartej Uniwersytetu SWPS.
– Założenia konkursu NCBR są zgodne ze strategiami rozwoju obu podmiotów na najbliższe lata. Kładą one nacisk na rozwój umiejętności krytycznego myślenia, cyfryzację i adaptację do nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji. Ta współpraca, która ma szansę zaowocować kolejnymi inicjatywami kształcenia osób dorosłych, to zatem odpowiedź na potrzeby rynku pracy oraz krok w stronę rozwoju oferty edukacyjnej Uniwersytetu SWPS – dodaje.
Oferta wypracowana w projekcie jest skierowana do osób chcących podnieść swoje kwalifikacje, przekwalifikować się lub przygotować do pełnienia nowych ról zawodowych. Obejmuje dwa programy: Open Cycle, ukierunkowany na podnoszenie umiejętności oraz Bootcamp, pomocny zwłaszcza dla osób myślących o zmianie kierunku kariery. Ich koncepcję opracowała dr hab. Agata Dębowska, prof. USWPS, naukowczyni z dużym doświadczeniem w projektowaniu i prowadzeniu kursów akademickich w języku polskim i angielskim.
Pierwszy z programów to zestaw 32 krótkich kursów, które pozwolą uczestnikom zdobyć nowe kompetencje w takich obszarach, jak myślenie projektowe, innowacyjne, systemowe oraz kompetencje cyfrowe. Kursy drugiego typu skupiają się natomiast na rozwijaniu zaawansowanych kompetencji analitycznych w biznesie oraz kompetencji miękkich, takich jak przywództwo – poprzez intensywny, 12-tygodniowy program. Zespół projektowy, który tworzą eksperci, dydaktycy oraz praktycy Uniwersytetu SWPS oraz Konfederacji Lewiatan, zapewnia, że certyfikaty potwierdzające nabycie nowych umiejętności będą stanowiły atut w oczach obecnych i potencjalnych pracodawców. Łącznie przeszkolonych zostanie 1600 osób, zarówno aktywnych zawodowo, jak i gotowych podjąć nowe wyzwania na rynku pracy.
Projekt jest realizowany na nowoczesnej platformie e-commerce Kursy i Szkolenia. Dzięki elastycznym formom kształcenia, dostępnym w trybie zdalnym, uczestnicy mają możliwość rozwoju zawodowego w sposób, który harmonizuje z ich życiem osobistym i zawodowym.
Program K(A)FE
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (UEW) – uczelnia mocno związana z biznesem – na co dzień współpracuje z licznymi przedsiębiorcami, którzy podkreślają potrzebę stałego doskonalenia kompetencji pracowników. To właśnie projekt tej uczelni, „Program Rozwoju Kompetencji Osób Dorosłych – K(A)FE”, został najwyżej oceniony w konkursie „Rozwój kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych”, uzyskując dofinansowanie w wysokości ponad 7,1 mln zł.
– Ogłoszony przez NCBR konkurs doskonale odpowiadał temu, czym zajmujemy się w Centrum Kształcenia Ustawicznego UEW. Dostarczamy użyteczną wiedzę i rozwijamy praktyczne umiejętności potrzebne w biznesie, będąc częścią procesu zdobywania wiedzy i doświadczeń przez całe życie. To ważne w świecie, któremu towarzyszy m.in. wysoka konkurencja na rynku pracy i gwałtowny rozwój technologiczny, zwłaszcza narzędzi sztucznej inteligencji. Wierzymy, że w każdym drzemie potencjał do osiągnięcia znakomitych rezultatów i czerpania radości z procesu uczenia się. Tymczasem w Polsce uczestnictwo osób dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie wciąż jest na niskim poziomie, około 5%. Znacznie odbiega on od średniej unijnej, która wynosi około 10%. Dlatego cieszymy się, że możemy być częścią pozytywnej zmiany w tym obszarze – mówi dr Sylwia Wrona, prof. UEW, kierownik merytoryczna oraz pomysłodawca projektu K(A)FE, dyrektor Centrum Kształcenia Ustawicznego UEW.
Celem projektu jest opracowanie innowacyjnych metodycznie programów szkoleniowych, realizowanych w krótkich formach wsparcia. W ich efekcie 960 osób dorosłych podniesie kompetencje zgodne z potrzebami rynku pracy. Grupę docelową stanowią zarówno osoby czynne, jak i bierne zawodowo. Dlatego program warsztatów uwzględnia różne style uczenia się i wykorzystuje elastyczne formy edukacji, m.in. podcasty czy spotkania on-line, biorąc pod uwagę ograniczony czas uczestników.
Dla zespołu projektowego kluczowa jest kwestia dopasowania treści i zaprojektowania metod dydaktycznych tak, aby były one przyjazne dla każdego uczestnika, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. Dlatego już w trakcie fazy koncepcyjnej konieczne okazało się wsparcie ekspertów z zakresu projektowania uniwersalnego oraz neurodydaktyki, aby zapewnić pełną dostępność materiałów edukacyjnych. Istotnym elementem projektu jest również opracowanie oraz złożenie trzech wniosków o włączenie kwalifikacji wolnorynkowych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji z UEW jako Instytucją Certyfikującą. Mowa o obszarze zielonej i cyfrowej gospodarki, zarządzania oraz metodyki Design Thinking. Ważną rolę odegra w tym procesie partner projektu – związek Dolnośląscy Pracodawcy, który wesprze uczelnię swoim doświadczeniem.
Czego można się będzie nauczyć? Po dokonaniu autooceny kompetencji „na wejściu”, każdy uczestnik (przy wsparciu doradcy) wybierze jeden z trzech programów rozwoju: Akademię Specjalisty, Managera lub Lidera. Po jego ukończeniu wybierze jeden z trzech programów uzupełniających: ścieżkę Mastermind, Inqube lub Językową. Każdy z programów będzie rozwijał inne kompetencje. Będą to m.in. umiejętności związane z budowaniem zespołu i zarządzaniem nim, kompetencje w zakresie ESG oraz cyfrowej transformacji czy też posługiwania się źródłami wiarygodnej informacji biznesowej. Elementem kończącym ścieżkę wsparcia będzie weekendowy warsztat DT INNOVATHON oraz ocena kompetencji „na wyjściu”. Po zweryfikowaniu efektów uczenia się uczestnik otrzyma stosowne poświadczenie – opracowane w oparciu o zasady właściwe dla mikropoświadczeń w formule cyfrowej.
– Dzięki bezpłatnym, krótkim formom edukacyjnym uczestnicy i uczestniczki oferowanych programów w szybki i efektywny sposób wzmocnią swoje kompetencje w wybranym zakresie. Pośrednio korzyści z projektu odczują również pracodawcy. Konkurencyjność w dużej mierze opiera się bowiem na posiadanym potencjale kadrowym, a rozwój kompetencji zawodowych pracowników jest niezwykle ważnym aspektem jego budowania. Realizacja projektu to również doskonała okazja dla naszej uczelni i związku Dolnośląscy Pracodawcy do rozwoju oraz doskonalenia obszaru szkoleń dla osób dorosłych – podkreśla dr Sylwia Wrona.
Postaw na Rozwój
Misją Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych (SANS) jest kształcenie wysoko kwalifikowanych specjalistów przygotowanych do pełnienia ról zawodowych poszukiwanych przez pracodawców.
– Jako sygnatariusz Deklaracji Społecznej Odpowiedzialności Uczelni od lat prowadzimy edukację w zróżnicowanych grupach społecznych – od uczniów szkół podstawowych, przez dorosłą młodzież, po pracowników i seniorów. Projekt „Postaw na rozwój”, na którego realizację NCBR przyznało naszej uczelni blisko 4,8 mln zł dofinansowania z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, wpisuje się w misję i wartości, jakimi kierujemy się na co dzień, wynosząc je na nowy poziom – mówi prorektor ds. kształcenia i rozwoju dr Anna Szymczak, prof. SANS.
Projekt, realizowany w partnerstwie z Regionalną Izbą Gospodarczą Pomorza, wspiera ideę uczenia się przez całe życie. Obejmuje profilowane kursy, szkolenia i warsztaty mające na celu dostosowanie kwalifikacji lub kompetencji osób dorosłych do wymogów rynku pracy, przekwalifikowania się czy wypełnienia luk w umiejętnościach.
Katalog specjalistycznych kompetencji, które będzie można uzyskać lub podnieść w SANS, to efekt diagnozy przeprowadzonej przez uczelnię i Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza, m.in. na podstawie aktualnych analiz regionalnych i branżowych dotyczących luk kompetencyjnych w odniesieniu do potrzeb rynku pracy oraz gospodarki regionalnej i krajowej, a także badań pracodawców.
Uczelnia opracuje i zrealizuje 32 programy kursów i szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych, zielonej transformacji oraz zawodowych. Oferowane będą m.in. takie szkolenia, jak: analiza danych z wykorzystaniem Excel i SQL; big data: analiza danych przy użyciu SQL oraz BigQuery; poznaj sztuczną inteligencję: ChatGPT 3.5 i 4, Google Bard, Chat Bing, Midjourney, Dall-e. Z obszaru finansowo-księgowego pojawią się propozycje m.in. dla specjalistów ds. rachunkowości, kadr i płac, obsługi programu ERP SAP czy raportowania ESG. Uczestnicy szkoleń w dziedzinie transportu i logistyki podniosą swoje umiejętności z zakresu np. logistyki odwrotnej oraz transportu i logistyki międzynarodowej. Z kolei na kursach wpisujących się w nurt zielonej transformacji będzie można się nauczyć szacowania śladu węglowego inwestycji. Szkoleni będą także menadżerowie Smart City, konsultanci ds. zrównoważonego rozwoju i specjaliści ds. energii odnawialnej. Dodatkowo Regionalna Izba Gospodarcza Pomorza przygotowała moduły szkoleń dotyczące gospodarki obiegu zamkniętego, rozszerzonej odpowiedzialności producentów oraz miejsca ESG i dekarbonizacji w biznesie.
Uczestnicy otrzymają mikropoświadczenia, potwierdzające uzyskane efekty kształcenia. Możliwe będzie również przyznawanie punktów zaliczeniowych ECTS.
– Jestem przekonana, że udział w naszych szkoleniach pomoże uczestnikom projektu w wypracowaniu nawyku regularnego uczenia się nawet po jego zakończeniu i w wielu przypadkach będzie pozytywnym przykładem zmiany postawy życiowej z wycofanej na proaktywną. Chciałabym, żeby te działania przyczyniły się także do ograniczenia barier równościowych. Na przykład niepracujące kobiety, które z nich skorzystają, poprawią swoją szansę na powrót do aktywności zawodowej przez uzyskanie konkretnych umiejętności cenionych przez pracodawców – podsumowuje prof. Anna Szymczak, sprawująca nadzór nad realizacją projektu.
Nabór konkurencyjny „Rozwój kwalifikacji i kompetencji osób dorosłych” realizowany jest przez NCBR w ramach Działania „Umiejętności w szkolnictwie wyższym” Priorytet „Umiejętności” programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego.