Uczelnia kreatorem kompetencji kadr MŚP
Z wyników projektu korzyści czerpać może szerokie grono odbiorców. Przede wszystkim są to osoby, które chcą zaktualizować i pogłębić swoją wiedzę i kompetencje z praktycznych zagadnień funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz osoby, które są zainteresowane nabywaniem wiedzy i umiejętności, aby zwiększyć swoją wartość na rynku pracy/samozatrudnienia
Tytuł projektu
Uczelnia kreatorem kompetencji kadr MŚP
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Politechnika Bydgoska im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Kurs na MOOC
Wartość projektu
698 700,00 zł
Wartość dofinansowania
677 739,00 zł
Okres realizacji projektu
od 01.01.2020 r. do 31.12.2021 r.
Poznajcie nasz zespół
Z największą przyjemnością przedstawiamy zespół osób, których praca i zaangażowanie przyczyniły się do utworzenia siedmiu kursów typu MOOC Politechniki Bydgoskiej i realizacji całego projektu:
- dr Urszula Słupska
- dr inż. Agnieszka Goździewska-Nowicka
- dr hab. Rafał Drewniak, prof. PBŚ
- prof. dr hab. Robert Karaszewski
- dr Zbigniew Drewniak
- dr hab. Grażyna Voss, prof. PBŚ
- dr inż. Marek Sikora
- dr inż. Grzegorz Dzieża
- dr inż. Małgorzata Michalcewicz-Kaniowska
- dr inż. Małgorzata Zajdel
- dr hab. Iwona Posadzińska, prof. PBŚ
- dr hab. Małgorzata Gotowska, prof. PBŚ
- mgr inż. Dorota Stosik
- mgr inż. Cezary Graul
Zobacz efekt naszej pracy
W efekcie zrealizowanego projektu powstało 7 kursów e-learningowych typu MOOC, przygotowanych i prowadzonych przez zespół Wydziału Zarzadzania Politechniki Bydgoskiej, dostępnych na platformie NAVOICA. Wśród naszych kursów są:
- Efektywna komunikacja i zarządzanie zespołem - Kurs przeznaczony dla przedsiębiorców, pracowników małych i średnich przedsiębiorstw i wszystkich osób zainteresowanych tematyką zarządzania. Kurs porusza zagadnienia podstaw zarządzania zespołem i prowadzenia firmy.
- Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie - Kurs dotyczy metod i narzędzi zarządzania przez jakość w określonych obszarach działalności przedsiębiorstwa. Szczególny nacisk jest położony na kształtowanie umiejętności praktycznego wykorzystania zdobytych wiadomości i wdrożenia odpowiednich metod warunkujących dążenie do doskonałości biznesowej przedsiębiorstwa.
- Zarządzanie finansami dla nie finansistów - Kurs z zakresu podstaw zarządzania finansami przedsiębiorstwa. Kurs zawiera zarówno zagadnienia wprowadzające w tematykę, jak i zagadnienia dotyczące oceny sytuacji majątkowo finansowej oraz koncepcji modeli wczesnego ostrzegania do oceny ryzyka upadłości przedsiębiorstwa.
- Excel w przedsiębiorstwie - Kursu pozwalający zdobyć praktyczną wiedzę i umiejętności w zakresie wykorzystania arkusza kalkulacyjnego do rozwiazywania typowych oraz niestandardowych zadań i problemów obliczeniowych występujących w procesach biznesowych w MŚP.
- Excel in the enterprise - The general objective of the course is to acquire practical knowledge and skills in the use of a spreadsheet to solve common and non-standard tasks and computational problems occurring in business processes in SMEs.
- Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwie - Kurs dotyczący istoty zarządzania projektami oraz pozwalający zdobyć umiejętności i kompetencje w zakresie zastosowania wybranych metod zarządzania projektami dopasowanych do specyfiki i zakresu działalności organizacji/przedsiębiorstwa.
- Nowoczesny marketing i własny sklep internetowy - Kurs zawiera podstawowe zagadnienia z zakresu współczesnego marketingu i marketingu internetowego. Dotyczy również praktycznych umiejętności w zakresie projektowania sklepu internetowego w obrębie: planowania strategii produktów, strategii sprzedaży oraz bezpieczeństwa funkcjonowania sklepu internetowego.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Podczas realizacji projektu przyświecał nam cel jakim było: podniesienie kluczowych kompetencji pracowniczych osób uczestniczących, w ramach realizacji trzeciej misji uczelni, odpowiadających potrzebom gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa poprzez uczestnictwo w przygotowanych przez nas siedmiu kursach edukacyjnych e-learningowych typu MOOC. Cel projektu wynikał ze zdiagnozowanego w PO WER problemu jakim były: niewystarczające kompetencje kluczowe tj.: informatyczne, analityczne, rozwiązywania problemów, komunikacyjne oraz w zakresie przedsiębiorczości, w szczególności wśród przedstawicieli przedsiębiorstw sektora MŚP i ich pracowników. Przygotowane przez nas kursy w ramach projektu pozwalają zdobyć szeroką, interdyscyplinarną wiedzę i kompetencje z zakresu zarządzania w MŚP oraz poznać praktyczne zagadnienia i umiejętności dotyczące funkcjonowania przedsiębiorstwa we współczesnym otoczeniu. Rozpiętość tematyczna kursów w obszarze zarządzania jest szeroka, a omawiane w kursach zagadnienia są logicznie ze sobą powiązane. Dodatkowo kursy są bezpłatne i dostępne na platformie NAVOICA dla szerokiego grona odbiorców. Wszystko to sprawia, że każdy Uczestnik, który ukończy kurs/y zwiększy swoje kompetencje i umiejętności informatyczne, analityczne, rozwiązywania problemów, komunikacyjne czy w zakresie przedsiębiorczości, samodzielnie decydując o czasie i miejscu nauki. Ponadto realizacja projektu pozwoliła na zaspokojenie wyraźnie dostrzegalnej społeczno-gospodarczej potrzeby stałego dokształcania się i zmierzania w kierunku uczenia się przez całe życie, szczególnie w warunkach społeczeństwa informacyjnego oraz społeczeństwa, które jest „always connected” (stale połączone z Internetem). A w czasie pandemii COVID19 efekty projektu stały się swoistym remedium na ograniczone możliwości kształcenia stacjonarnego.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu korzyści czerpać może szerokie grono odbiorców. Przede wszystkim są to osoby, które chcą zaktualizować i pogłębić swoją wiedzę i kompetencje z praktycznych zagadnień funkcjonowania przedsiębiorstwa oraz osoby, które są zainteresowane nabywaniem wiedzy i umiejętności, aby zwiększyć swoją wartość na rynku pracy/samozatrudnienia.
Z wyników projektu korzystają zatem:
- przedsiębiorcy i ich pracownicy z sektora MŚP,
- studenci,
- osoby bezrobotne i bierne zawodowo,
- młode matki, które przebywają na urlopie macierzyńskim, bądź wychowawczym,
- osoby z ograniczeniami, którym trudno uczestniczyć w stacjonarnie realizowanych kursach,
- oraz potencjalni przedsiębiorcy, którzy planują założyć własną działalność gospodarczą.
Zachowane zasady równości szans i niedyskryminacji pozwalają by Uczestnikiem naszych kursów został każdy chętny bez względu na: płeć, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię, wyznanie, światopogląd, niepełnosprawność, wiek, poziom dochodów ect.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Projekt postawił przed nami mnóstwo wyzwań. Części z nich nie byliśmy w stanie przewidzieć na etapie składania wniosku. Pandemia COVID19, która w pierwszych tygodniach sprawiła, że „cały świat niemal się zatrzymał” nie ułatwiła nam zadania. Projekt musiał być bowiem realizowany zgodnie z harmonogramem, a sposób naszej pracy dostosowany do panujących warunków i możliwości.
Praca w warunkach pandemii COVID19 (pół żartem – pół serio)
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Najważniejsza jest właściwa i efektywna komunikacja.