„Uczelnie Przyszłości” coraz bardziej dostępne. NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi wdrażać będzie innowacyjny model kształcenia
16.05.2024
13 maja br. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach przygotowywania się do realizacji projektu pn. „Uczelnie Przyszłości” zainicjowało Partnerstwo i podpisało umowy na rzecz przygotowania i realizacji projektu. Wspólnie z 12 uczelniami, które przeszły procedurę naboru, rozpoczynamy nową erę w edukacji akademickiej. „Uczelnie przyszłości” to projekt wybierany w sposób niekonkurencyjny V osi priorytetowej Programu Innowacje społeczne w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).
12 Partnerów
NCBR wspólnie z 12 uczelniami partnerskimi będzie wdrażało innowacyjny model kształcenia opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu, w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania. Chcemy, aby na końcu tej drogi model, który będzie wdrożony przez polskie uczelnie, wpłynął pozytywnie na rozwój jakości i skuteczności kształcenia młodych ludzi, potrzebujących kompetencji do tworzenia rozwiązań odpowiadających na wyzwania przyszłości, zarówno jako pracownicy naukowi, pracownicy firm, jak i samodzielni przedsiębiorcy. Projekt będzie realizowany w okresie 2024-2028. Kolejnym etapem do którego przystąpi NCBR z Parterami będzie wspólne przygotowanie i złożenie Wniosku o dofinansowanie.
Wśród wybranych do Partnerstwa uczelni znajdują się:
- Politechnika Poznańska
- Politechnika Gdańska
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- Politechnika Śląska
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- Uniwersytet Śląski
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja W Krakowie
- Politechnika Łódzka
- Politechnika Warszawska
- Uniwersytet Warszawski
- Warszawski Uniwersytet Medyczny
„Uczelnie Przyszłości” jako Innowacja społeczna
Narodowe Centrum Badań i Rozwoju będzie rozwijać model edukacji spersonalizowanej jako makro innowacja społeczna w V priorytecie w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Kluczowym założeniem modelu edukacji spersonalizowanej „Uczelnie Przyszłości” jest student, jako ekspert własnego rozwoju. Przejawem takiego podejścia w praktyce jest zindywidualizowane kształcenie, szansa na uczenie się przez działanie i doświadczenie, umożliwienie osiągania aplikacyjnych rezultatów projektów, rozwijanie kompetencji przyszłości, oddawanie współodpowiedzialności za wyniki uczenia i poczuciu sprawczości osób studiujących. Aby osoba studiująca mogła osiągnąć oczekiwaną niezależność, powinna mieć zapewnione indywidualnie dobrane mikrokursy, wsparcie mentorów merytorycznych i biznesowych, a także rozwiązywać realne wyzwania technologiczne lub społeczne. W ramach Innowacji społecznej NCBR poszukiwał uczelni, które są gotowe włożyć wysiłek w zmianę paradygmatu z podawania wiedzy na podążanie za zainteresowaniem studentów.
Szczególnie ważny w projekcie jest:
- rozwój potencjału uczelni w zakresie kształcenia w innowacyjny sposób kluczowych kompetencji studentów potrzebnych na rynku pracy,
- poszerzenie oferty edukacyjnej uczelni i jej dostosowanie do potrzeb studentów zainteresowanych tworzeniem innowacyjnych rozwiązań, w tym innowacji społecznych,
- rozwój kompetencji kadry akademickiej w zakresie diagnozy kompetencji studentów dotyczących pracy indywidualnej oraz ich potrzeb dotyczących wsparcia mentorskiego,
- wypracowanie nowego modelu współpracy uczelnia-student-otoczenie społeczno-gospodarcze w procesie kształcenia.
Dlaczego Innowacja społeczna?
W projekcie „Uczelnie Przyszłości” Narodowe Centrum Badań i Rozwoju dąży do wprowadzenia zmiany podejścia i wdrożenia rozwiązania systemowego. Chcemy promować i wzmacniać innowacyjność społeczną poprzez realizację projektów służących ogółowi społeczeństwa. Celem jest transformacja na wielu płaszczyznach: administracyjnej uczelni, postaw nauczycieli akademickich oraz oczekiwań studentów względem edukacji wyższej. Tak postawione wyzwanie wymaga wsparcia, aby mogło zostać z powodzeniem wdrożone. Stąd NCBR planuje działania wspierające, między innymi poprzez zaangażowanie w proces edukacyjny otoczenia społeczno-gospodarczego w Biznesowych Zespołach Indywidualnego Kształcenia. Sprawi to, że edukacja i akademia będą coraz bliżej rynku i społeczeństwa. Dążymy do tego, aby dzięki projektowi i wsparciu środków unijnych znaleźć młodych innowatorów i dać im szansę innowacyjnego rozwoju w Polsce.
W projekcie „Uczelnie Przyszłości”:
- weźmie udział 12 uczelni akademickich w tym: uniwersytety, politechniki uczelnie medyczne, akademie artystyczne, wojskowe i morskie,
- 360 studentów z pierwszych trzech lat studiów z innowacyjnymi pomysłami na projekty, rozwinie swoje kompetencje,
- odbędą się 3 edycje testowania – każda trwająca 2 lata, po każdej przygotowane będą wyniki ewaluacji,
- studenci wezmą udział w 5 dniach warsztatów w każdej edycji,
- każdy projekt otrzyma 165 godz. mentoringu ,
- stworzymy ponad 1000 mikrokursów opartych o realne potrzeby studentów i rynku - umożliwiające uzyskanie mikropoświadczeń.
Projekt „Uczelnie Przyszłości” współfinansowany będzie ze środków Unii Europejskiej w ramach V osi priorytetowej Programu Innowacje społeczne w ramach Funduszy Europejskich dla Rozwoju Społecznego (FERS).