Uniwersytet dzieciom
Tytuł projektu
Uniwersytet dzieciom
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Trzecia Misja Uczelni
Wartość projektu
695 911,94 PLN
Wartość dofinansowania
675 009,94 PLN
Okres realizacji projektu
od 01.02.2019 r. do 31.01.2022 r.
Poznaj nasz zespół
dr hab. inż. Elżbieta Sałata, prof. UTH Rad. (na zdjęciu z prawej strony) doktor habilitowany nauk społecznych w zakresie pedagogiki; Prorektor ds. dydaktycznych i studenckich Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Jest Koordynatorem wielu projektów finansowanych zarówno z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jak również z Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Jej dorobek naukowy zawarty jest w ponad 100 pracach: monografiach, skryptach, zeszytach naukowych, opracowaniach w polskich i zagranicznych czasopismach, materiałach konferencyjnych. Jest również redaktorem cyklu monografii dotyczących kształcenia nauczycieli.
Zainteresowania badawcze dr hab. inż. Elżbiety Sałaty związane są z kształceniem nauczycieli i doskonaleniem ich kompetencji.
mgr Katarzyna Kośmińska (na zdjęciu z lewej strony) starszy specjalista w Dziale Obsługi Badań Naukowych i Projektów Unijnych Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu.
Jest Asystentem Koordynatora projektów finansowanych z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, jak również redaktorem projektów finansowanych z Ministerstwa Edukacji i Nauki.
Prowadzi administrację utworzonego w UTH Radom w 2021 roku Radomskiego Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży. Jednostka powstała na podbudowie projektu ‘Uniwersytet dzieciom” Nr projektu POWR.03.01.00-00-T205/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zobacz efekt naszej pracy
W ramach projektu „Uniwersytet dzieciom”, Nr projektu POWR.03.01.00-00-T205/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, 270 uczniów szkół podstawowych z Radomia i subregionu radomskiego uczestniczyło w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli akademickich podnosząc swoje kompetencje z zakresu: prawa, sztuki, chemii, turystyki, matematyki, informatyki oraz fizyki.
Zajęcia organizowane były w salach i laboratoriach Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego im. Kazimierza Pułaskiego w Radomiu oraz w ośrodku w Domaniowie. Do przeprowadzenia zajęć zakupione zostały niezbędne materiały oraz pomoce dydaktyczne. W trakcie trwania projektu powstało wiele ciekawych prac, które były dziełem uczestników zajęć.
W ramach zadania „Kształtowanie świadomości i wiedzy prawnej”, utworzono i wyposażono w meble i akcesoria prawnicze salę rozpraw. Dużym przeżyciem dla dzieci było uczestnictwo w symulacji rozprawy sądowej. Zajęcia odbywały się również w salach wykładowych Uczelni, a nauczyciele wprowadzali uczniów w świat prawa wykorzystując różne pomoce naukowe, a także przygotowane wcześniej książeczki.
Zajęcia odbywały się również w pracowniach Wydziału Sztuki UTH Radom.
Podczas zajęć uczestnicy zapoznali się między innymi z podstawowymi technikami pozwalającymi na wytworzenie prac plastycznych. Dzieci poznały takie materiały jak: glina rzeźbiarska, glina ceramiczna czy lejne masy ceramiczne. Zajęcia odbywały się w pracowni rzeźbiarskiej oraz ceramicznej. Ich efektem była między innymi prezentacja kolekcji naczyń wykonanych z gliny ceramicznej w pracowniach UTH Rad. Naczynia były utrwalane w piecu ceramicznym, w temperaturze ok 1045°C. Dzieci były dumne z wykonanych prac i zabrały je do domu.
Kolejne zadanie cieszyło się bardzo dużą popularnością wśród uczestników naszego projektu. Było ono realizowane pod hasłem: „Ciekawostki ze świata chemii”. Dzieci wykonywały między innymi tęczę w probówce, chemiczny ogród, superlepką ciecz, zimną mgłę, chemicznego ślimaka. Atrakcji było bardzo dużo i takie samo było zaangażowanie dzieci podczas wykonywania doświadczeń chemicznych. Dzieci miały okazję dowiedzieć się jakie jest działanie fenoloftaleiny w środowisku o różnym pH. Dużym dla nich wyzwaniem było poszukiwanie barwników w warzywach jak również wykonywanie, samodzielnie lub z podziałem na zespoły, eksperymentów (m.in. miareczkowanie alkacymetryczne, syntezę biomateriału hydrożelowego, tworzenie kapilar w wyniku reakcji soli nieorganicznych i obserwacja zjawiska osmozy, wyznaczanie granic pomiędzy substancjami ciekłymi, wykorzystywanie procesu sublimacji stałego dwutlenku węgla). Dodatkową atrakcją były, specjalnie dla dzieci uszyte, fartuszki w których prowadzili eksperymenty chemiczne.
„Transport przyjazny dzieciom i turystyce” to kolejny blok tematyczny w ramach realizowanego projektu. Temat zajęć dla najmłodszej grupy wiekowej to „Ciekawie i bezpiecznie” - zajęcia dotyczyły bezpiecznego poruszania się po drodze z wykorzystaniem zakupionego „Autochodzika” oraz ciekawostek turystycznych w najbliższej okolicy.
Dla klas IV-VI temat zajęć to „Transport przyjazny dzieciom i turystyce”- zajęcia polegały na bezpiecznym poruszaniem się rowerem po ciągach komunikacyjnych w miastach. Podczas zajęć uświadomiono dzieciom znaczenie dobrej widoczności na drodze poprzez stosowanie odpowiedniego ubioru, a także konieczności poruszania się po drodze w kasku ochronnym.
Młodzież z klas VII-VIII odbyła zajęcia w ośrodku w Domaniowie. Temat zajęć to „Bezpiecznie na wodzie i ABC pierwszej pomocy”- zajęcia koncentrowały się na dwóch zagadnieniach: woda jako forma wypoczynku, jak zachowujemy się na wodzie i w jej pobliżu oraz zasadach udzielania pierwszej pomocy z uwzględnieniem pomocy osobom poszkodowanym.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Dzieciom od najmłodszych lat na każdym etapie rozwoju, należy uświadamiać konieczność uczenia się przez całe życie, zdobywania wiedzy, podnoszenia kompetencji i poszerzania swoich umiejętności. Dzieci w życiu napotykają na pytania, na które nie znają odpowiedzi oraz problemy, których same nie potrafią rozwiązać. Zagadnienia prawne, chemiczne., matematyczno-informatyczne, wiedza z zakresu sztuki czy transportu i turystyki są niezwykle istotne na każdym etapie rozwoju. Dorośli powinni inspirować dzieci poprzez podnoszenie ich świadomości w zakresie ww. dziedzin istotnie oddziałujących na życie człowieka. Dlatego też prezentowany projekt doskonale wpisał się w potrzebę uczenia się przez całe życie. Mamy nadzieję, że nabyte kompetencje poszerzyły wiedzę specjalistyczną, rozwinęły zainteresowania dzieci, a także pobudziły ich aktywność edukacyjno-kulturalną. W przyszłości wpłynie to, być może na wybór zawodu, zgodnie z rozpoznanymi zdolnościami i umiejętnościami. Drzwi Uniwersytetu stoją otworem dla wszystkich dzieci ciekawych świata, zadających pytania i poszukujących rozwiązań istotnych dla nich problemów.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Wynikiem realizowanego projektu „Uniwersytet dzieciom” Nr POWR.03.01.00-00-T205/18 współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego było utworzenie, w UTH Radom na mocy ZARZĄDZENIA R-49/2021 JM Rektora z dnia 24 sierpnia 2021 roku, Radomskiego Uniwersytetu Dzieci i Młodzieży (RUDiM).
Widząc ogromne zainteresowanie realizowanym projektem, w/w Jednostka powstała jeszcze w trakcie jego trwania. Celem RUDIM, tak jak projektu „Uniwersytet dzieciom”, jest stworzenie możliwości uzupełnienia edukacji szkolnej o wiedzę praktyczną nabytą w laboratoriach UTH Radom, zainteresowanie dzieci i młodzieży w zakresie różnych dziedzin nauki, rozbudzania ich intelektu, aspiracji, twórczego potencjału i ciekawości świata.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem w realizacji projektu było prowadzenie zajęć podczas trwania pandemii COVID-19. Realizacja zajęć możliwa była jedynie za zgodą opiekunów przy zachowaniu zasad sanitarnych określonych przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Liczba osób uczestniczących w zajęciach musiała być maksymalnie ograniczona aby zapewnić dystans osób przebywających w danej sali. Wydłużone przerwy pomiędzy zajęciami umożliwiające bezpieczną wymianę osób oraz przygotowanie pomieszczeń do kolejnych zajęć spowodowały wydłużenia czasu trwania ich pracy. Zakupy w projekcie musiały zostać tak zmodyfikowane, aby uczestnicy korzystali z własnych przyborów, a nie używali ich wspólnie. Również obowiązek zakrywania ust i nosa na terenie Uczelni był mało komfortowy dla uczestników projektu.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Każdy projekt powinien być atrakcyjny dla jego uczestników. W przypadku projektu kierowanego dla dzieci należy pamiętać o ich aktywności podczas spotkań. Można zaplanować dla nich wykłady, ale muszą być one krótkie. Później powinno nastąpić eksperymentowanie, zajęcia ruchowe, quizy, zabawy, różnego rodzaju symulacje w rolach głównych z uczestnikami projektu. W przypadku opisywanego projekty zaproponowaliśmy dla dzieci różnorodne zajęcia, co było możliwe ze względu na dużą różnorodność kierunków studiów w naszej Alma Mater. Zatem najpierw należy się rozejrzeć, jakie mamy możliwości wykorzystania bazy dydaktycznej, a następnie wykorzystać potencjał pracowników, ich umiejętności i pasje.
Zainteresowanie dzieci subregionu radomskiego udziałem w zajęciach przeszło nasze najśmielsze oczekiwania i udowodniło, że nasze zaangażowanie w realizację projektu miało wielki sens.