Wsparcie edukatorów wychowania przedszkolnego w zakresie edukacji STEAM
Podniesienie jakości edukacji na poziomie wczesnej edukacji i opieki w zakresie nauczania przedmiotów ścisłych i nabywania kompetencji kluczowych: matematycznych i naukowo-technicznych, informatycznych, umiejętności uczenia się oraz inicjatywności i przedsiębiorczości były priorytetem naszych działań
Tytuł projektu
Wsparcie edukatorów wychowania przedszkolnego w zakresie edukacji STEAM
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Akademia Ignatianum w Krakowie
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Kurs na MOOC
Wartość projektu
119, 987,50 zł
Wartość dofinansowania
116 387,87 zł
Okres realizacji projektu
od 01-01-2019 r. do 30-09-2021 r.
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Podniesienie jakości edukacji na poziomie wczesnej edukacji i opieki w zakresie nauczania przedmiotów ścisłych i nabywania kompetencji kluczowych: matematycznych i naukowo-technicznych, informatycznych, umiejętności uczenia się oraz inicjatywności i przedsiębiorczości były priorytetem naszych działań. Upowszechnianie zasad uczenia interdyscyplinarnego i multidyscyplinarnego w podejściu STEAM (akronim składający się z pierwszych liter angielskich nazw dyscyplin naukowych: Nauki Ścisłe, Technologia, Inżynieria, Sztuka, Matematyka) w pracy z małym dzieckiem jest jednym z elementów działań na rzecz podnoszenia jakości edukacji, która stanowi fundament pod późniejsze sukcesy życiowe w zakresie edukacji, dobrobytu, zwiększa możliwość zatrudnienia, pozwala na lepszą integrację społeczną i jest szczególnie ważna dla dzieci z rodzin defaworyzowanych, bowiem przyczynia się do wyrównywania ich szans i zmniejszania nierówności. Nasz projekt przyczynia się do podniesienia kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie STEAM, rozumianej jako zdolność modelowania, dostarczania i tworzenia bogatych doświadczeń edukacyjnych skoncentrowanych na dzieciach/uczniach. Istotne jest to, jak dzieci zdobywają wiedzę naukową i jak mogą tę wiedzę wykorzystać, zastosować w życiu. Efektem naszego projektu jest kurs w otwartym dostępie, który pozwala wszystkim zainteresowanym edukacją dzieci zdobyć nowe lub utrwalić już zdobyte kompetencje informatyczne, analityczne, w tym rozwiązywania problemów oraz zdobycie niezbędnej wiedzy i umiejętności w pracy metodycznej z dziećmi w zakresie edukacji STEAM.
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Z wyników projektu, czyli kursu zamieszczonego na platformie edukacyjnej navoica.pl – „Edukacja STEAM w przedszkolu” skorzystają nauczyciele przedszkola i klas I-III, studenci pedagogiki oraz pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, rodzice, nauczyciele akademiccy, ale przede wszystkim dzieci, które będą uczone przez tych, którzy zdobędą wiedzę na temat edukacji STEAM.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Największym wyzwaniem była umiejętność opracowania materiałów do kursu w formie atrakcyjnej dla uczestników. Kiedy rozpoczynałyśmy realizację naszego projektu funkcjonowałyśmy w tradycyjnym systemie szkolnictwa wyższego. Większość z nas prowadziła zajęcia w bezpośrednim kontakcie ze studentami. Projekt wymagał od nas przezwyciężenia stresu związanego z wykorzystaniem nowych technologii w edukacji, uzupełnienia warsztatu metodycznego oraz udoskonalenia form komunikacji.