Z Pythonem w przyszłość!
Dzięki temu, że opracowany w ramach projektu kurs jest bezpłatny i opublikowany na otwartej platformie navoica.pl, mogą z niego korzystać wszyscy chętni do zdobycia umiejętności programowania w języku Python
Tytuł projektu
Z Pythonem w przyszłość!
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Uniwersytet Szczeciński
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Kurs na MOOC
Wartość projektu
163 425,00 zł
Wartość dofinansowania
158 500,00 zł
Okres realizacji projektu
od 01-10-2019 r. do 30-09-2021 r.
Poznajcie nasz zespół
Zobacz efekt naszej pracy
Film demonstrujący kurs wykonany w ramach projektu
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Wraz z postępem cyfryzacji rośnie zapotrzebowanie na informatyków, a zwłaszcza programistów: już w zeszłym roku na świecie pozostawało nieobsadzone 1,4 miliona etatów w tym zawodzie [1]. Według rankingu TIOBE, najpopularniejszym obecnie na świecie językiem programowania jest Python [2].
Opanowanie umiejętności programowania komputerów wymaga wiele wysiłku i czasu, dlatego szczególnie ważne są formy nauki pozwalające uczącym się na elastyczny wybór jej tempa, czasu i miejsca. Wszystko to zapewniają masowe otwarte kursy online (MOOC). Ich przydatność dodatkowo wzrosła niepomiernie po wybuchu pandemii COVID-19, gdy wiele instytucji edukacyjnych zostało zmuszonych do przejścia na e-learning.
Dlatego w naszym projekcie postanowiliśmy pomóc w rozwiązaniu problemu braku wykwalifikowanych programistów opracowując i udostępniając na platformie navoica.pl masowy otwarty kurs programowania w języku Python 3.
[1] https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=US48223621
[2] https://www.tiobe.com/tiobe-index/
Kto korzysta/skorzysta z wyników projektu?
Dzięki temu, że opracowany w ramach projektu kurs jest bezpłatny i opublikowany na otwartej platformie navoica.pl, mogą z niego korzystać wszyscy chętni do zdobycia umiejętności programowania w języku Python, zaczynając od uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, poprzez studentów szkół wyższych, na osobach obecnych już na rynku pracy, lecz chcących poszerzyć lub podwyższyć swoje kwalifikacje, kończąc. Dzięki spełnieniu wytycznych WCAG 2.1, z kursu mogą efektywnie korzystać osoby o różnych formach niepełnosprawności.
Z kolei dzięki opracowaniu dwóch zgodnych wersji językowych kursu (polskiej i angielskiej) możliwe jest spójne nauczanie grup złożonych z osób o różnych krajach pochodzenia (np. studentów polskich i przyjezdnych). Od chwili uruchomienia pierwszej edycji kursu na platformie navoica.pl, skorzystało już z niego ponad 1600 osób w wieku od kilkunastu do siedemdziesięciu lat.
Co było dla nas największym wyzwaniem w projekcie?
Największym wyzwaniem dla nas było zapewnienie równowagi pomiędzy zakresem przekazywanej wiedzy (aby kończący kurs mieli poczucie, że
opanowali konkretne i przydatne w praktyce umiejętności) a trudnością i czasochłonnością kursu (aby nie zniechęcać do
nauki osób dysponujących ograniczonym czasem), przy zachowaniu jego atrakcyjnej dla odbiorcy formy (liczne przykłady, ilustracje
i materiały video, jak również interaktywne ćwiczenia i testy).
Wysoce pozytywne wyniki ewaluacji wszystkich dotychczasowych edycji kursu przez ich uczestników świadczą, że nam się to udało.
Nasza rada dla innych Wnioskodawców
Aby uzyskać efekt, który zadowoli odbiorców, najlepiej od samego początku włączyć ich w proces tworzenia przeznaczonego dla nich rozwiązania – nawet jeśli wymaga to niekiedy zrezygnowania ze swoich własnych wizji czy upodobań.