Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Gdańskiej
Tytuł projektu
Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki Gdańskiej
Nazwa Beneficjenta/Beneficjentów
Politechnika Gdańska
Nazwa programu
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Konkurs
Zintegrowane Programy Uczelni
Wartość projektu
29 799 045,00 PLN
Wartość dofinansowania
28 905 073,00 PLN
Okres realizacji projektu
od 1.04.2018 r. do 29.06.2022 r.
Poznaj nasz zespół
Kierownik Projektu – prof. dr hab. inż. Janusz Cieśliński
Koordynator Merytoryczny Modułu I – prof. dr hab. inż. Władysław Koc/dr inż. Ireneusz Mosoń – prof., PG
Koordynator Merytoryczny Modułu II – prof. dr hab. Joanna Janczewska
Koordynator Merytoryczny Modułu III – dr inż. Marlena Sawicka/ mgr inż. Marta Jankowska
Zobacz efekt naszej pracy
Jaki problem rozwiązuje nasz projekt?
Projekt przewidywał interwencję w obszarze studiów magisterskich, doktoranckich oraz zarządzania Politechniką Gdańską (PG).
W odniesieniu do studiów projekt umożliwił szeroko zakrojoną modyfikację programów kształcenia na 20 kierunkach akademickich oraz przygotowanie jednego kierunku praktycznego. Rozszerzono udział pracodawców w prowadzeniu zajęć oraz zakupiono licencje oprogramowania oraz materiały zużywalne dla potrzeb prowadzenia zajęć dydaktycznych. Jednocześnie zwiększono udział profesorów wizytujących w prowadzeniu zajęć ze studentami. Dzięki realizacji projektu wsparto wyposażenie oraz rozwój Centrum Nowoczesnej Edukacji, dzięki czemu część treści dydaktycznych zostało poddanych procesowi cyfryzacji. Realizacja Projektu w obszarze studiów magisterskich pozwoliła więc na poprawę jakości kształcenia poprzez zbliżenie programów kształcenia do potrzeb pracodawców, unowocześnienie form kształcenia oraz zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia studiów.
W obszarze studiów doktoranckich kluczowym zadaniem było zwiększenie stopnia umiędzynarodowienia uczelni. Cel ten zrealizowano dwutorowo. Z jednej strony – poprzez umożliwienie nauki języka angielskiego, indywidualne konsultacje językowe oraz zajęcia soft-skills poświęcone m.in. pisaniu publikacji, przeszukiwaniu baz danych oraz informacji patentowych. Z drugiej strony – poprzez wsparcie udziału w konferencjach, zagraniczne staże wyjazdowe, międzynarodowe szkoły letnie, zagraniczne recenzje prac doktorskich – PG umożliwiła włączenie doktorantów w międzynarodowy obieg nauki. Umiędzynarodowieniu służyły także interdyscyplinarne wykłady profesorów wizytujących na studiach doktoranckich.
W obszarze zarządzania Projekt umożliwił nabycie kompetencji dydaktycznych i zarządczych przez pracowników Uczelni poprzez system szkoleniowy. Zrealizowano także działania pozwalające na dalszą cyfryzację PG poprzez zakup infrastruktury IT, rozwój i wdrożenie systemów informatycznych oraz digitalizację zasobów archiwalnych. Jednocześnie dokonano optymalizacji części procesów zarządczych. To wszystko pozwoliło na wdrożenie nowej kultury organizacyjnej Uczelni.
Kto skorzysta z wyników projektu?
Bezpośrednimi odbiorcami Projektu są:
- studenci, którzy korzystają ze zmodyfikowanych programów kształcenia, licencji na oprogramowanie oraz innowacyjnych cyfrowych materiałów do poszczególnych przedmiotów.
- doktoranci, którzy uzyskali możliwość realizacji studiów w międzynarodowym środowisku.
- nauczyciele akademiccy, którzy nabyli dodatkowe kompetencje, które wykorzystali w pracy ze studentami
- pracownicy administracji, którzy nabyli dodatkowe kompetencje, korzystają z infrastruktury oraz systemów IT oraz z wdrożenia zoptymalizowanych procedur zarządczych.
W szerszym zaś ujęciu, dzięki poprawie jakości kształcenia oraz wdrożeniu nowej kultury organizacyjnej, z efektów projektu korzystają wszyscy mieszkańcy północnej Polski, ze względu na znaczenie oraz rolę, jaką odgrywa PG.
Co było dla nas największym wyzwaniem w realizacji projektu?
Największym wyzwaniem Projektu była synchronizacja tak wielu działań w relatywnie krótkim czasie, przy szczególnym uwzględnieniu dostępności czasowej pracowników. Realizacja projektu nie mogła bowiem doprowadzić do paraliżu bieżącej działalności dydaktycznej i administracyjnej Politechniki Gdańskiej.
Ogromnym wyzwaniem były ograniczenia związane z przeciwdziałaniem pandemii COVID-19, co było istotne dla realizacji tak dużego komponentu szkoleniowego oraz wymiany międzynarodowej doktorantów.
Istotne dla powodzenia Projektu były również kwestie zamówień publicznych.