W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Czyste Powietrze dla powodzian – pytania i odpowiedzi

13.12.2024

Od 12 grudnia tego roku rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu Czyste Powietrze dla powodzian. Poniżej znajdują się odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące programu.

Infografika - u góry ciąg logotypów Funduszy Europejskich, FEnIKS, RP, UE, KPO poniżej napis: " Dofinansowane przez Unię Europejską" - NextGenerationEU, poniżej napis: "Czyste powietrze dla powodzian. Odpowiedzi na najczęstsze pytania". Poniżej ciąg logotypów MKiŚ, NFOŚiGW i Czystego Powietrza, z tyłu wizualizacja zalanych domów
  1. Czym jest program Czyste Powietrze dla powodzian?

Program Czyste Powietrze dla powodzian, który został uruchomiona 12 grudnia 2024 roku, to odrębna część programu Czyste Powietrze. Odbudowa i termomodernizacja domów na terenach dotkniętych powodzią jest bardzo potrzebna. Dlatego Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotował specjalną pomoc dla poszkodowanych, z ułatwioną procedurą starania się o dotacje i szybką ścieżką wypłat.

To oznacza, że na terenach powodziowych osoby poszkodowane mogą składać wnioski o dotacje na termomodernizację domu i wymianę kopciucha. W pozostałych częściach kraju od 28 listopada  2024 r. nie można złożyć wniosku w ramach obecnego programu Czyste Powietrze.

  1. Dla kogo przeznaczony jest program Czyste Powietrze dla powodzian?

Pomoc skierowana jest do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami budynku/lokalu mieszkalnego uszkodzonego w powodzi we wrześniu 2024 r. na terenie województw:

  • dolnośląskiego,
  • lubuskiego,
  • opolskiego,
  • śląskiego.

Oszacowany zakres zniszczeń w budynku w wyniku powodzi musi wynosić co najmniej 5 proc.

Budynek, który uległ uszkodzeniu w wyniku wystąpienia powodzi w 2024 r., nie może być wcześniej objęty czynną lub będącą w okresie trwałości umową o dofinansowanie z programu Czyste Powietrze.

  1. Kiedy trwa nabór wniosków w programie Czyste Powietrze dla powodzian?

Nabór wniosków trwa od 12 grudnia 2024 r. do 31 marca 2025 r. lub do wyczerpania środków.

  1. Ile jest pieniędzy na program Czyste Powietrze dla powodzian?

Budżet wynosi 300 mln zł.

  1. Jak złożyć wniosek o dotację w programie Czyste Powietrze dla powodzian?

Wnioski o dofinansowanie przyjmują odpowiednio dla mieszkańców województwa:

Wszystkie niezbędne dokumenty znajdują się na stronach wojewódzkich funduszy.

  1. Kiedy rozpatrywane będą wnioski o dotacje i kiedy nastąpi płatność?

Terminy rozpatrywania wniosków wynosi do 14 dni. Termin wypłaty dotacji także wynosi do 14 dni od daty wpływu do WFOŚiGW kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku o płatność wraz z wymaganymi dokumentami.

  1. Ile wynosić będzie dofinansowanie?

Maksymalna dotacja dla osób najuboższych, wyniesie do 136,2 tys. zł, co obejmuje 100 proc. dofinansowania do audytu energetycznego, wymiany źródła ciepła, termomodernizacji domu oraz instalacji fotowoltaicznej. W naborze obowiązują kwotowe limity dotacji  do kosztów kwalifikowanych na urządzenia, materiały i usługi. Koszty kwalifikowane nie obejmują VAT.

Dofinansowanie na podwyższonym poziomie pokrywa 70-80 proc. kosztów kwalifikowanych oraz 100 proc. kosztów audytu energetycznego i wynosi maksymalnie 100,2 tys. zł

Dofinansowanie na poziomie podstawowym pokrywa 40-55 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia oraz 100 proc. kosztów audytu energetycznego i może maksymalnie wynieść 67,2 tys. zł.

  1. Czy konieczne jest zaświadczenie o dochodach?

Aby uzyskać podstawowe dofinansowanie nie jest konieczne zaświadczenie o dochodach. Natomiast, aby skorzystać z podwyższonego i najwyższego poziomu dofinansowania konieczne jest przedstawienie zaświadczenia o przeciętnych dochodach na członka gospodarstwa domowego.

  1. Czy można wziąć dofinansowanie na piec gazowy?

Tak.

  1. Czy trzeba angażować własne środki?

W przypadku najwyższego poziomu dofinansowania dotacja pokrywa 100 proc. kosztów kwalifikowanych inwestycji netto. Beneficjent musi zatem mieć środki wyłącznie na podatek VAT. Może je jednak sfinansować z innych dostępnych środków publicznych.

Po złożeniu wniosku i uzyskaniu decyzji o przyznaniu dofinansowania, można przystąpić do realizacji inwestycji bez konieczności angażowania swoich środków na poczet przyznanej dotacji.

Po otrzymaniu faktury od wykonawcy beneficjent składa wniosek o płatność, który obsługiwany jest w 14 dni. Umożliwia to opłacenie faktury ze środków dotacji przed upływem 30-dniowego terminu płatności faktury. Beneficjent może także wnioskować o wypłatę dotacji bezpośrednio na konto wykonawcy - wtedy wskazuje we wniosku o płatność konto wykonawcy.

Beneficjent może złożyć do 3 wniosków o płatność, więc nie musi czekać na zakończenie wszystkich prac i uzyskanie wszystkich faktur.

  1. Czy dofinansowanie może być łączone z zasiłkiem celowym wypłacanym powodzianom w ramach pomocy remontowo-budowlanej?

Tak, dofinansowanie z NFOŚiGW z ramach programu Czyste Powietrze dla powodzian może być łączone z zasiłkiem celowym wypłacanym powodzianom w ramach pomocy remontowo-budowlanej. Łączna kwota dofinansowania nie może jednak przekroczyć 100 proc. kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia plus VAT.

  1. Czy można wykonywać inwestycję etapami?

Tak. Beneficjent może złożyć do 3 wniosków o płatność, więc nie musi czekać na zakończenie wszystkich prac i uzyskanie wszystkich faktur.

  1. Czy dotychczasowi beneficjenci programu Czyste Powietrze  mogą starać się o dofinansowanie?

Nie, program nie dotyczy nieruchomości, na które została zawarta w ramach programu Czyste Powietrze umowa o dofinansowanie termomodernizacji.

  1. Jaka jest różnica pomiędzy Programem Czyste Powietrze a programem Czyste Powietrze dla powodzian?

Program Czyste Powietrze dla powodzian to mniej ograniczeń w naborze wniosków. W skierowanym do powodzian programie zasady programu Czyste Powietrze zostały częściowo zmienione.

  • Zniesiono próg dochodowy dla beneficjentów uprawnionych do podstawowego poziomu dofinansowania, więc z programu będą mogli skorzystać wszyscy niezależnie od dochodów.
  • Dofinansowanie na termomodernizację może być udzielone niezależnie od daty wydania pozwolenia na budowę, zgłoszenia budowy lub wykonania robót budowlanych budynków przy wnioskach o ich termomodernizację, a więc także dla stosunkowo nowych budynków.
  1. Jakie będą limity kosztów kwalifikowanych w programie?

W odróżnieniu od dotychczasowych zapisów programu Czyste Powietrze, przewidziano także maksymalne wysokości dotacji do jednostkowych kosztów kwalifikowanych, żeby ograniczać nieuczciwe praktyki wykonawców polegające m.in. na zawyżaniu kosztów jednostkowych.

W ramach programu nie będą kwalifikowane koszty odtworzenia budynku/lokalu mieszkalnego w innym miejscu lub o innych wymiarach.

  1. Gdzie znajdę wszystkie potrzebne dokumenty?

Pełna dokumentacja naboru jest na stronach internetowych WFOŚiGW we Wrocławiu, Zielonej Górze, Opolu i Katowicach.

Aktualnie obowiązujący formularz wniosku o dofinansowanie, wraz z załącznikami oraz instrukcją jego wypełniania, dostępny jest po utworzeniu konta i zalogowaniu się:

{"register":{"columns":[]}}