Eko-edukacja dla dzieci i młodzieży w Kozienicach (woj. mazowieckie) dzięki wsparciu NFOŚiGW
08.11.2021
Dotacje z Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz budżetu państwa pomogą Gminie Kozienice zrealizować wyjątkowy projekt edukacji ekologicznej pn. Szkoły dobrego klimatu - budowa edukacyjnych stref zielonych w PSP nr 1 i PSP nr 4 w Kozienicach na rzecz łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do ich skutków. Partnerem zagranicznym beneficjenta przy przedsięwzięciu będzie Norweski Instytut Badań Powietrza (NILU) - specjalistyczne europejskie laboratorium naukowe, badające problemy związane z zanieczyszczeniem powietrza, zmianami klimatu i zdrowiem.
Dofinansowanie przyznane zostało w ramach naboru wniosków na: Prowadzenie przez szkoły działań podnoszących świadomość na temat łagodzenia zmian klimatu i adaptacji do ich skutków (w ramach programu Środowisko, Energia i Zmiany Klimatu, w obszarze programowym: Łagodzenie zmian klimatu i adaptacji do ich skutków). Wsparcie finansowe dla projektu w formie dotacji wyniesie ok. 2,7 mln zł (w tym 85% z MF EOG - ok. 2,3 mln zł, 15% z budżetu państwa - ok 400 tys. zł).
Celem projektu będzie podniesienie świadomości i poziomu wiedzy w grupie najmłodszych w zakresie zmian klimatycznych i adaptacji do ich skutków poprzez realizację odpowiednich działań adaptacyjnych i mitygacyjnych (ograniczających skalę oraz tempo globalnego ocieplenia i jego konsekwencji). W procesie edukacyjnym przewidziano szereg prośrodowiskowych aktywności, w których uczniowie będą brali czynny udział. Co szczególnie cenne - w projekt włączono wykorzystanie obszaru wokół dwóch kozienickich szkół - Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 przy ul. Kościuszki 1 i nr 4 przy ul. Nowy Świat 24. Aktywności będą mogły być prowadzone w pobliżu miejsca codziennych zajęć szkolnych.
W ramach edukacji zostaną podjęte aktualne wyzwania środowiskowe, m.in. wzrost średniej rocznej temperatury atmosfery, czynniki sprzyjające globalnemu ociepleniu, zmiana struktury opadów atmosferycznych, wzrost liczby zjawisk ekstremalnych i występowania anomalii pogodowych - prezentowane jako elementy generalnej zmiany klimatu.
Inicjatywa przyczyni się również do zrealizowania działań adaptacyjnych i mitygacyjnych w praktyce wśród których znajdą się: wprowadzenie małej retencji wodnej przy szkołach i zagospodarowanie wód opadowych, budowa nawierzchni przepuszczalnych i naziemnych na wodę opadową, zakładanie tzw. zielonych ścian, utworzenie (również na terenach przyszkolnych) obszarów zielonych, wprowadzanie elementów zazieleniających, nasadzenie odpowiednich nieinwazyjnych gatunków roślin (w tym drzew owocowych), wybudowanie powierzchni eko-edukacyjnych (ścieżek edukacyjnych, ścieżek korekcyjnych/sensorycznych oraz ogródków dydaktycznych) a także wsparcie bioróżnorodności poprzez tworzenie eko- ogródków, budowanie domków dla ptaków.
Utworzony w ten sposób (wcześniej odpowiednio zaprojektowany) przyszkolny ekosystem pozwoli na prowadzanie działalności edukacyjnej w każdej grupie wiekowej dzieci szkolnych (udział w inicjatywie weźmie ponad 500 uczniów szkół podstawowych), ale także i dorosłych (nauczyciele, rodzice).
Obok zasadniczych działań w ramach przedsięwzięcia beneficjent zamierza prowadzić powiązane z nimi akcje edukacyjno-informacyjne w mediach tradycyjnych i Internecie, które swoim zasięgiem obejmą ponad 30 tys. osób.
Ważnymi rezultatami uruchomienia Szkół Dobrego Klimatu będzie przede wszystkim aktywizacja społeczności: szkolnej i lokalnej (poprzez bezpośrednie zaangażowanie w konkretne działania ekologiczne), wsparcie merytoryczne i profesjonalizacja nauczycieli, a także zakup, opracowanie czy wydanie pomocy. Poprzez kontakty międzyszkolne oraz dzięki infrastrukturze stworzonej przez projekt, możliwe będzie skuteczne rozpowszechnienie idei ochrony klimatu i poszanowania przyrody w środowiskach innych szkół spoza Kozienic.
Koszt całkowity przedsięwzięcia, które potrwa do końca 2023 roku, wyniesie w sumie 3,3 mln zł.