W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FAQ - wodoryzacja gospodarki, nabór 2024

  1. Pytanie

Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji w której Dziedzinie w Generatorze wniosków jest dostępny wniosek Wodoryzacja  gospodarki?

Odpowiedź

Ścieżkę dojścia do wniosku o dofinansowanie:

Dziedzina: Ochrona klimatu i atmosfery,

Program Priorytetowy: 4.5.1 Wodoryzacja gospodarki Część 1) Wsparcie projektów dotyczących innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem

Zrzut ekranu

Ścieżka dostępu w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie do wniosku dla programu Waloryzacja Gospodarki. Należy wybrać: Dziedzina - Ochrona klimatu i atmosfery, Program priorytetowy - 4.5.1 Wodoryzacja gospodarki część 1) wsparcie projektów dotyczących innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem (2024)

  1. Pytanie

W ramach Programu Wodoryzacja Gospodarki wspierane będą przedsięwzięcia o charakterze badawczo –rozwojowym, dotyczące nowych lub modernizowanych jednostek zasilanych wodorem, zakończone minimum demonstratorem w skali 1:1. Czy po zakończeniu realizacji projektu (w okresie trwałości projektu) demonstrator może zostać sprzedany podmiotowi, który do testował?

Odpowiedź

Po zakończeniu realizacji projektu B+R, demonstrator może zostać sprzedany.

  1. Pytanie

Czy projekt budowy centrum badawczego, które będzie bezpośrednio związane z opracowywaniem i testowaniem nowych oraz modernizowanych jednostek transportowych napędzanych wodorem, mógłby kwalifikować się do dofinansowania w ramach tego programu?

Odpowiedź

Budowa centrum badawczego, które będzie bezpośrednio związane z opracowywaniem i testowaniem nowych oraz modernizowanych jednostek transportowych napędzanych wodorem, nie może być przedmiotem dofinansowania programu Wodoryzacja Gospodarki.

Rodzaje przedsięwzięć zostały opisane w pkt 7.5 programu. Są to projekty badawcze jednostek transportowych zasilanych wodorem lub projekty polegające na zwiększeniu mocy produkcyjnych dla innowacyjnych jednostek transportowych.

  1. Pytanie

W związku z punktem 13 załącznika nr 1 do Regulaminu konkursu „Uzyskane pozwolenia i decyzje administracyjne, ewentualnie kopie dokumentów związanych z procedurą pozyskiwania pozostałych, brakujących dokumentów (np. złożone wnioski, korespondencja z urzędem itp.);” uprzejmie proszę o wyjaśnienie, jakie dokładnie dokumenty są wymagane. Czy mogliby Państwo dostarczyć ogólną listę lub bardziej szczegółowe wytyczne dotyczące tego wymogu? Kluczowe dla nas jest zrozumienie, które pozwolenia i decyzje administracyjne należy zgromadzić, aby nasz wniosek został rozpatrzony pozytywnie.

Odpowiedź

Nie ma szczegółowego spisu wymaganych dokumentów do przedłożenia przez wnioskodawcę związanych z cyklem inwestycyjnym. Nie mniej jednak przedłożone dokumenty przez wnioskodawcę powinny uwiarygadniać możliwość szybkiego rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia w terminie umożliwiającym jego zakończenie do 30.06.2026 r. Regułą przyjętą w większości programów NFOŚiGW, również i w tym programie jest, przedłożenie do NFOŚiGW pozwolenia na budowę przed pierwszą wypłatą środków, jeżeli tego realizacja wymaga. Ponadto wnioskodawca przedkłada do NFOŚiGW dokumenty potwierdzające jego uregulowany status wobec wcześniejszych zobowiązań wobec NFOŚiGW, Urzędu Skarbowego i innych instytucji publicznych. Spis dokumentów znajduje się w programie w pkt. 8.1 Kryteria dostępu.

  1. Pytanie

Czy w ramach programu przewiduje się również dofinansowanie dla projektów modernizacji istniejących pojazdów na jednostki napędzane wodorem (np. przerabianie starych autobusów)? Czy konieczne jest tworzenie całkowicie nowych rozwiązań?

Odpowiedź

Jeżeli projekt badawczy polega na modernizacji istniejącego pojazdu napędzanego paliwem konwencjonalnym na jednostkę napędzaną wodorem, to można się  ubiegać o dofinansowanie. W tym przypadku, tak jak w każdym projekcie B+R, prace powinny zakończyć się raportem z prac dokumentującym przebieg badań wraz z wnioskami, umożliwiającymi ewentualne dalsze prace wdrożeniowe.

Jednakże w przypadku przedsięwzięcia dot. zwiększania mocy produkcyjnych, w zakresie kwalifikowanym, jest  już tylko produkcja całkowicie nowych pojazdów.

  1. Pytanie

Czy mogliby Państwo wyjaśnić, czym dokładnie jest pomoc regionalna i jakie są kryteria jej przyznawania? Interesuje nas również, czy pomoc regionalna ogranicza się tylko do projektów zlokalizowanych w regionie warszawskim stołecznym, czy możliwe jest również uzyskanie wsparcia dla przedsiębiorstw z innych regionów, takich jak np. Wrocław?

Odpowiedź

Pomoc regionalna została opisana na stronie nr 29 w „Instrukcji wypełniania wniosku WG Dotacja” dostępnej na stronie WWW NFOŚiGW z ogłoszeniem o naborze. Ponadto, wśród dokumentów naborowych znajduje się kalkulator wyliczenia regionalnej pomocy publicznej, który umożliwia wyliczenie wysokość pomocy, w każdej lokalizacji w Polsce.

  1. Pytanie

Szukam możliwości dofinansowania produkcji wodoru – a w szczególności  zielonego wodoru.

Odpowiedź

Program NFOŚiGW „Wodoryzacja Gospodarki”, do którego skierowano zapytanie, umożliwia dofinansowanie projektów związanych z innowacyjnymi jednostkami transportowymi napędzanymi zielonym wodorem. Program nie dofinansowuje jednak produkcji samego wodoru.

  1. Pytanie

Proszę o informacje w zakresie naboru, co należy rozumieć pod pojęciem jednostek transportowych, czy również wózki widłowe oraz autobusy można zakwalifi0kować do jednostek transportowych?

Odpowiedź

Obecna definicja jednostek transportowych nie umożliwia przyznania pomocy publicznej na działania związane z rozwojem technologii napędów wodorowych dla pojazdów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa na terenie swoich zakładów np. na wózki widłowe, a także z rozwojem technologii wykorzystywanej przez autobusy. Aktualna definicja jednostek transportowych wykorzystywanych przez program Wodoryzacja Gospodarki bazuje na definicji „środków transportu” wskazanych w art. 2 pkt 56 rozporządzenia nr 651/2014 (GBER), a tam „środki transportu” zostały zdefiniowane jako transport kolejowy, transport drogowy towarów, transport wodny śródlądowy, transport morski, transport lotniczy oraz transport intermodalny.

Nie mniej jednak, NFOŚiGW zainicjował prace nad zmianą Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26.09.2023 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na rozwój technologii wodorowych oraz infrastruktury współtowarzyszącej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zmierzające do objęcia definicją jednostek transportowych szerszy zakres pojazdów, w tym m.in. wózki widłowe i autobusy. Zakładamy, że zmiany rozporządzenia wejdą w życie przed zakończeniem naboru wniosków do programu „Wodoryzacja Gospodarki”, co umożliwi aplikowanie wnioskodawcom o dofinansowanie dla działań w poszerzonej wersji definicji.

  1. Pytanie

Czy do jednostek transportowych można zaliczyć napędy dla linii technologicznych i tym samym można na takie projekty uzyskać dofinansowanie w ramach programu?

Odpowiedź

Nie jest możliwe dofinansowanie dla napędu linii technologicznych. Nie przewiduje się również włączenia do dofinansowania napędów linii technologicznych.

  1. Pytanie

Czy projekt można realizować w konsorcjum?

Odpowiedź

Konsorcja nie mogą ubiegać się o dofinansowanie.

  1. Pytanie

Czy studium wykonalności dla projektów B+R wymaga przygotowania takiego samego zakresu informacji jak projekty dot. wdrożenia inwestycji?

Odpowiedź

W przypadku projektów B + R studium wykonalności nie musi zawierać części „Analiza finansowa” (pkt. 6) oraz modelu finansowego”.

{"register":{"columns":[]}}