FAQ - wodoryzacja gospodarki, nabór 2024
- Pytanie
Zwracam się z uprzejmą prośbą o udzielenie informacji w której Dziedzinie w Generatorze wniosków jest dostępny wniosek Wodoryzacja gospodarki?
Odpowiedź
Ścieżkę dojścia do wniosku o dofinansowanie:
Dziedzina: Ochrona klimatu i atmosfery,
Program Priorytetowy: 4.5.1 Wodoryzacja gospodarki Część 1) Wsparcie projektów dotyczących innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem
Zrzut ekranu
- Pytanie
W ramach Programu Wodoryzacja Gospodarki wspierane będą przedsięwzięcia o charakterze badawczo –rozwojowym, dotyczące nowych lub modernizowanych jednostek zasilanych wodorem, zakończone minimum demonstratorem w skali 1:1. Czy po zakończeniu realizacji projektu (w okresie trwałości projektu) demonstrator może zostać sprzedany podmiotowi, który do testował?
Odpowiedź
Po zakończeniu realizacji projektu B+R, demonstrator może zostać sprzedany.
- Pytanie
Czy projekt budowy centrum badawczego, które będzie bezpośrednio związane z opracowywaniem i testowaniem nowych oraz modernizowanych jednostek transportowych napędzanych wodorem, mógłby kwalifikować się do dofinansowania w ramach tego programu?
Odpowiedź
Budowa centrum badawczego, które będzie bezpośrednio związane z opracowywaniem i testowaniem nowych oraz modernizowanych jednostek transportowych napędzanych wodorem, nie może być przedmiotem dofinansowania programu Wodoryzacja Gospodarki.
Rodzaje przedsięwzięć zostały opisane w pkt 7.5 programu. Są to projekty badawcze jednostek transportowych zasilanych wodorem lub projekty polegające na zwiększeniu mocy produkcyjnych dla innowacyjnych jednostek transportowych.
- Pytanie
W związku z punktem 13 załącznika nr 1 do Regulaminu konkursu „Uzyskane pozwolenia i decyzje administracyjne, ewentualnie kopie dokumentów związanych z procedurą pozyskiwania pozostałych, brakujących dokumentów (np. złożone wnioski, korespondencja z urzędem itp.);” uprzejmie proszę o wyjaśnienie, jakie dokładnie dokumenty są wymagane. Czy mogliby Państwo dostarczyć ogólną listę lub bardziej szczegółowe wytyczne dotyczące tego wymogu? Kluczowe dla nas jest zrozumienie, które pozwolenia i decyzje administracyjne należy zgromadzić, aby nasz wniosek został rozpatrzony pozytywnie.
Odpowiedź
Nie ma szczegółowego spisu wymaganych dokumentów do przedłożenia przez wnioskodawcę związanych z cyklem inwestycyjnym. Nie mniej jednak przedłożone dokumenty przez wnioskodawcę powinny uwiarygadniać możliwość szybkiego rozpoczęcia realizacji przedsięwzięcia w terminie umożliwiającym jego zakończenie do 30.06.2026 r. Regułą przyjętą w większości programów NFOŚiGW, również i w tym programie jest, przedłożenie do NFOŚiGW pozwolenia na budowę przed pierwszą wypłatą środków, jeżeli tego realizacja wymaga. Ponadto wnioskodawca przedkłada do NFOŚiGW dokumenty potwierdzające jego uregulowany status wobec wcześniejszych zobowiązań wobec NFOŚiGW, Urzędu Skarbowego i innych instytucji publicznych. Spis dokumentów znajduje się w programie w pkt. 8.1 Kryteria dostępu.
- Pytanie
Czy w ramach programu przewiduje się również dofinansowanie dla projektów modernizacji istniejących pojazdów na jednostki napędzane wodorem (np. przerabianie starych autobusów)? Czy konieczne jest tworzenie całkowicie nowych rozwiązań?
Odpowiedź
Jeżeli projekt badawczy polega na modernizacji istniejącego pojazdu napędzanego paliwem konwencjonalnym na jednostkę napędzaną wodorem, to można się ubiegać o dofinansowanie. W tym przypadku, tak jak w każdym projekcie B+R, prace powinny zakończyć się raportem z prac dokumentującym przebieg badań wraz z wnioskami, umożliwiającymi ewentualne dalsze prace wdrożeniowe.
Jednakże w przypadku przedsięwzięcia dot. zwiększania mocy produkcyjnych, w zakresie kwalifikowanym, jest już tylko produkcja całkowicie nowych pojazdów.
- Pytanie
Czy mogliby Państwo wyjaśnić, czym dokładnie jest pomoc regionalna i jakie są kryteria jej przyznawania? Interesuje nas również, czy pomoc regionalna ogranicza się tylko do projektów zlokalizowanych w regionie warszawskim stołecznym, czy możliwe jest również uzyskanie wsparcia dla przedsiębiorstw z innych regionów, takich jak np. Wrocław?
Odpowiedź
Pomoc regionalna została opisana na stronie nr 29 w „Instrukcji wypełniania wniosku WG Dotacja” dostępnej na stronie WWW NFOŚiGW z ogłoszeniem o naborze. Ponadto, wśród dokumentów naborowych znajduje się kalkulator wyliczenia regionalnej pomocy publicznej, który umożliwia wyliczenie wysokość pomocy, w każdej lokalizacji w Polsce.
- Pytanie
Szukam możliwości dofinansowania produkcji wodoru – a w szczególności zielonego wodoru.
Odpowiedź
Program NFOŚiGW „Wodoryzacja Gospodarki”, do którego skierowano zapytanie, umożliwia dofinansowanie projektów związanych z innowacyjnymi jednostkami transportowymi napędzanymi zielonym wodorem. Program nie dofinansowuje jednak produkcji samego wodoru.
- Pytanie
Proszę o informacje w zakresie naboru, co należy rozumieć pod pojęciem jednostek transportowych, czy również wózki widłowe oraz autobusy można zakwalifi0kować do jednostek transportowych?
Odpowiedź
Obecna definicja jednostek transportowych nie umożliwia przyznania pomocy publicznej na działania związane z rozwojem technologii napędów wodorowych dla pojazdów wykorzystywanych przez przedsiębiorstwa na terenie swoich zakładów np. na wózki widłowe, a także z rozwojem technologii wykorzystywanej przez autobusy. Aktualna definicja jednostek transportowych wykorzystywanych przez program Wodoryzacja Gospodarki bazuje na definicji „środków transportu” wskazanych w art. 2 pkt 56 rozporządzenia nr 651/2014 (GBER), a tam „środki transportu” zostały zdefiniowane jako transport kolejowy, transport drogowy towarów, transport wodny śródlądowy, transport morski, transport lotniczy oraz transport intermodalny.
Nie mniej jednak, NFOŚiGW zainicjował prace nad zmianą Rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26.09.2023 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na rozwój technologii wodorowych oraz infrastruktury współtowarzyszącej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, zmierzające do objęcia definicją jednostek transportowych szerszy zakres pojazdów, w tym m.in. wózki widłowe i autobusy. Zakładamy, że zmiany rozporządzenia wejdą w życie przed zakończeniem naboru wniosków do programu „Wodoryzacja Gospodarki”, co umożliwi aplikowanie wnioskodawcom o dofinansowanie dla działań w poszerzonej wersji definicji.
- Pytanie
Czy do jednostek transportowych można zaliczyć napędy dla linii technologicznych i tym samym można na takie projekty uzyskać dofinansowanie w ramach programu?
Odpowiedź
Nie jest możliwe dofinansowanie dla napędu linii technologicznych. Nie przewiduje się również włączenia do dofinansowania napędów linii technologicznych.
- Pytanie
Czy projekt można realizować w konsorcjum?
Odpowiedź
Konsorcja nie mogą ubiegać się o dofinansowanie.
- Pytanie
Czy studium wykonalności dla projektów B+R wymaga przygotowania takiego samego zakresu informacji jak projekty dot. wdrożenia inwestycji?
Odpowiedź
W przypadku projektów B + R studium wykonalności nie musi zawierać części „Analiza finansowa” (pkt. 6) oraz modelu finansowego”.
- Pytanie
Prosimy o zajęcie stanowiska, czy części składające się na budowę prototypu samochodu napędzanego wodorem (np. rama nośna, koła, kabina, siedzenia etc) są kwalifikowalne jako materiały do budowy prototypu (dostawy) w pełnej wartości według ceny zakupu?
Odpowiedź NFOŚiGW
Zgodnie z odpowiedzią Komisji Europejskiej z dnia 18.02.2022 r. opublikowaną na platformie eState Aid Wiki (pełny tekst pytania i odpowiedzi poniżej), materiały składowe prototypu, o ile po zakupie nie zostają zaliczone do środków trwałych, i zostają wykorzystane do produkcji prototypu w okresie maksimum roku od daty zakupu, można w 100% ich wartości zakupu zaliczyć do kosztów kwalifikowanych projektu.
Należy także zaznaczyć, że dodatkowe warunki zaliczania budowy prototypów do badań przemysłowych albo eksperymentalnych prac rozwojowych określone są w art. 2 pkt 85 i 86 rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu.
Question (pytanie Niemiec z 19.10.2021 r.)
To lay the groundwork for innovations for the energy transition, a large number of research and development projects are carried out with the participation of commercial enterprises
The development of prototypes and pilot plants (hereinafter referred to as prototypes) as well as their testing in a real-life application environment are an important approach for achieving this objective. The following specifically addresses prototypes, which constitute key project results produced on the basis of a major independent, innovative achievement by the funding recipient during the project period. Such prototypes are suitable for use after the end of the project period. An example is the prototype for a Solid-State-Transformer with technical advantages that enable better integration of DC sources and consumers into the power grid. With the advancing expansion of e-mobility, solar and wind systems or electrolysers, this is becoming more and more important.
In addition to staff costs, the main costs for the development of the prototypes are costs for technical components that are purchased, adapted, combined and further developed as part of the project. The purchased parts are, e.g., laboratory samples or experimental pre-series components that cannot be transferred to regular standard operation (e.g. device approval, guarantee, services with regard to maintenance and repair) outside of an R&D environment. The question is how those costs are to be assessed under state aid legislation, specifically whether Article 25(3)(e) GBER is applicable on the basis of a case-by-case assessment or whether all technical components have to be allocated to letter b) "instruments and equipment" as a matter of principle, because they are part of a later prototype. In case that they have to be allocated to letter b): Do the depreciation costs of the technical components as calculated on the basis of generally accepted accounting principles for the period of the project have to be considered individually after completion of the prototype? Is it permissible to determine an individual (increased) depreciation for the developed overall system, taking into account the special framework conditions concerning the prototype development? How can be taken into account that some of the components are destroyed or discarded during the development process?
Reply (odpowiedź Komisji Europejskiej z 18.02.2022 r.)
Technical components that are purchased, adapted, combined and further developed as part of the project fall under Art. 25 para 3 lit.b) GBER. Materials in the meaning of lit.e) are intermediate goods/raw materials that do not qualify as capital assets under accountancy rules, and are consumed in production process within one year, and cannot be depreciated in the sense of operating expenses.
The depreciation costs of the technical components as calculated on the basis of generally accepted accounting principles for the period of the project have to be considered individually, established per asset and depreciated. For the cases you mention (components are destroyed or discarded during the development process), the standard accountancy rules for similar situations shall be applied. Notably, if accounting rules allow for writing off an asset used in the RD project because it no longer has any economic useful life (e.g. it must be scrapped), this means that the full cost of that asset minus its scrap value can be included in the eligible costs.