W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FAQ

  1. Pytanie: Czy jest możliwość łączenia dofinansowania w ramach programu z białymi certyfikatami, jeśli tak to czy są jakieś ograniczenia?

Odpowiedź: Pomoc publiczna w ramach programu może być łączona z białymi certyfikatami (świadectwami efektywności energetycznej), o ile nie spowoduje to to przekroczenia intensywności dopuszczalnej pomocy publicznej na inwestycję. Ustawa z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej nie przesądza, czy prawa majątkowe ze świadectw efektywności energetycznej stanowią pomoc publiczną. Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 2 pkt 1 lit. b tej ustawy, świadectwo efektywności energetycznej nie przysługuje dla inwestycji służącej poprawie efektywności energetycznej, jeżeli na realizację tej inwestycji przyznano pomoc inwestycyjną i przyznanie świadectwa spowoduje przekroczenie dopuszczalnej wysokości pomocy publicznej na inwestycję. Zgodnie z przepisami ustawy wartość praw majątkowych wynikających z tych świadectw stanowi iloczyn kwoty 1500 zł za tonę oleju ekwiwalentnego oraz ilości energii finalnej planowanej do zaoszczędzenia średnio w ciągu roku (wyrażonej w tonach oleju ekwiwalentnego). Jest ona też zwarta w pomocy kontekstowej w GWD.

  1. Pytanie: Czy o dofinansowanie mogą ubiegać się wyłącznie projekty, które nie zostały rozpoczęte? Czy za datę rozpoczęcia rozumie się podpisanie umowy z wykonawcą robót budowlanych ujętych w ramach projektu?

Odpowiedź: Jeśli inwestycja została rozpoczęta przed złożeniem wniosku, to nie można udzielić na nią pomocy publicznej (dla pomocy publicznej wymagany jest efekt zachęty). Wyjątkiem jest pomoc de minimis, taka pomoc może być udzielona na inwestycję rozpoczętą.

Przez rozpoczęcie inwestycji należy rozumieć podjęcie robót  budowlanych  związanych  z  inwestycją  lub  pierwsze  prawnie wiążące  zobowiązanie  do  zamówienia  urządzeń  lub  zobowiązanie,  które  sprawia,  że  inwestycja  staje  się nieodwracalna.  Podjęcie robót budowlanych jest tożsame z rozpoczęciem budowy, które - w myśl art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane - następuje z chwilą podjęcia prac przygotowawczych na terenie budowy. Ostatni człon definicji (złożenie jakiegokolwiek zobowiązania, które czynić będzie realizację inwestycji nieodwracalną) oznacza przede wszystkim takie zobowiązanie, które powoduje, że z ekonomicznego punktu widzenia byłoby trudno zaniechać inwestycji od chwili powzięcia tego zobowiązania, np. z uwagi na znaczne (z punktu widzenia inwestora) straty finansowe, które inwestor musiałby ponieść w przypadku rezygnacji z inwestycji.

W przypadku przetargu przeprowadzanego zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych (dalej: ustawa PZP), jeżeli w ogłoszeniu o zamówieniu zamawiający nie zastrzegł sobie możliwości unieważnienia przetargu w sytuacji nieotrzymania środków publicznych na sfinansowanie całości lub części zamówienia (patrz: art. 257 ustawy PZP), należy uznać, że ogłoszenie o zamówieniu stanowi rozpoczęcie inwestycji.

Jedynie w przypadku wystąpienia okoliczności umożliwiającej unieważnienie przetargu (art. 255, 256, 258 ustawy PZP) można uznać, że ogłoszenie o zamówieniu nie stanowi rozpoczęcia inwestycji. Jeśli w zakresie wyboru wykonawcy inwestycji lub dostawcy urządzeń poczyniono już jakieś działania, należy przedstawić informacje potwierdzające, że wystąpiła określona przesłanka unieważnienia postępowania.

Zakupu gruntów ani prac przygotowawczych takich jak np.: przygotowanie koncepcji technicznych, audytów, studium wykonalności, czy uzyskanie zezwoleń, nie uznaje się za  rozpoczęcie inwestycji.

  1. Pytanie: Jakie są rodzaje zabezpieczeń pożyczki respektowane są przez NFOŚiGW?

Odpowiedź: W kwestii zabezpieczeń co do zasady, zgodnie z programem priorytetowym, „zastosowane mogą być wszystkie dopuszczalne prawem zabezpieczenia (pojedynczo lub łącznie)”.

Z podstawowych form zabezpieczeń stosuje się:

  1. weksel własny „in blanco”,
  2. notarialne oświadczenie o poddaniu się rygorowi egzekucji w myśl art. 777 § 1 pkt 4, 5 lub 6 k.p.c.,
  3. poręczenie wekslowe (awal),
  4. poręczenie według prawa cywilnego,
  5. gwarancje lub poręczenia Skarbu Państwa, banku, innej wiarygodnej instytucji finansowej,
  6. przelew / cesja wierzytelności,
  7. przystąpienie do długu,
  8. hipoteka,
  9. zastaw rejestrowy lub zwykły,
  10. blokada środków pieniężnych na rachunku bankowym,
  11. blokada papierów wartościowych i środków pieniężnych na rachunku inwestycyjnym,
  12. nieodwołalne pełnomocnictwo do dysponowania rachunkiem (bankowym, inwestycyjnym, innym) / cesja wierzytelności z rachunku bankowego / zastaw rejestrowy na wierzytelności z rachunku bankowego,

oraz inne przewidziane prawem formy zabezpieczeń.

Szczegółowa informacja dotycząca standardowych form zabezpieczeń dla umów o dofinansowanie przedsięwzięć ze środków NFOŚiGW znajduje się w treści pomocy kontekstowej w generatorze wniosków o dofinansowanie (zakładka: WARUNKI FINANSOWANIA PRZEDSIĘWZIĘCIA), gdzie znajduje się link do pliku o nazwie: „Standardowe_formy_zabezpieczen_NFOSiGW.pdf”.

  1. Pytanie: Jaka jest minimalna bądź maksymalna wartość projektu dla naboru "Współfinansowanie projektów realizowanych w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS), Część 3) Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych (wraz z instalacją OZE) – budynki wielorodzinne”, czy też nie jest to określone?

Odpowiedź: Nie ma określonej minimalnej i maksymalnej wartości projektu.

  1. Pytanie: Czy w ramach naboru:  8.6. 3 Część 3) Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych (wraz z instalacją OZE) – budynki wielorodzinne ekspertyza ornitologiczna musi być załączona na etapie składania wniosku czy też może być przedstawiona przed podpisaniem umowy?

Odpowiedź: Zgodnie z właściwym kryterium: załączyć należy ekspertyzę lub oświadczenie o przyszłym jej wykonaniu przed rozpoczęciem prac modernizacyjnych.

  1. Pytanie: Proszę wskazać, pod którą zakładką w GWD znajduje się wniosek na przedmiotowy nabór

Odpowiedź: Należy w pierwszej kolejności wybrać:

 

A następnie:

Obraz zawierający tekst, zrzut ekranu, oprogramowanie, Strona internetowa
Opis wygenerowany automatycznie

  1. Pytanie: Czy środki z referencyjnej pożyczki, lub dotacja, pochodzące z FENX,  są pomocą publiczną, przy założeniu, że nie podnosimy konkurencyjności podmiotu, mam na myśli spółdzielnie, gdzie wsparcie jest udzielane na potrzeby obniżenia kosztów eksploatacyjnych zużycia ciepła.

Odpowiedź: Uwzględniając, że spółdzielnie mieszkaniowe są przedsiębiorstwem w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w ramach oceny występowania pomocy publicznej weryfikacji wymaga przede wszystkim spełnienie przesłanki wpływu dofinansowania na konkurencję na rynku UE.  Zgodnie z wyjaśnieniami umieszczonymi w pomocy kontekstowej zamieszczonej w GWD odnośnie do pytania dot. występowania pomocy publicznej (zakładka formularza wniosku „Oświadczenia”). Zgodnie z pomocą kontekstową, w szczególności: „Spółdzielnie mieszkaniowe mogą konkurować z innymi przedsiębiorcami prowadzącymi działalność na rynku budownictwa mieszkaniowego i zarządzania nieruchomościami. Jest to rynek otwarty na konkurencję, na którym funkcjonuje wielu przedsiębiorców, w tym także z innych państw członkowskich UE. Tym samym spółdzielnie zasadniczo podlegają przepisom dotyczącym pomocy publicznej (z reguły cała kwota dofinansowania będzie stanowiła pomoc publiczną).

Mogą jednak wystąpić przypadki, w których analiza wystąpienia pomocy publicznej powinna być prowadzona nie na poziomie spółdzielni, lecz na poziomie poszczególnych członków spółdzielni korzystających z praw do lokalu w danym budynku. Dotyczy to sytuacji, gdy dla danego budynku prowadzony jest odrębny fundusz remontowy i zgromadzone na nim środki mogą być wykorzystane jedynie na działania dotyczące danego budynku (tj. nie mogą być wykorzystane na działania w innych budynkach). Wówczas korzyści wynikające z dofinansowania można przypisać członkom spółdzielni korzystającym z praw do lokalu w danym budynku, a nie spółdzielni. Jeżeli część powierzchni w danym budynku jest wykorzystywana do działalności gospodarczej, to część dofinansowania przypadająca na tę powierzchnię należy uznać za pomoc publiczną.

W ramach wyjaśnień dotyczących pomocy publicznej spółdzielnia mieszkaniowa powinna w pierwszej kolejności odpowiedzieć na pytania:

  • czy dla danego budynku prowadzony jest odrębny fundusz remontowy?
  • czy zasady tego funduszu wykluczają wykorzystanie środków na nim zgromadzonych na działania dotyczące innych budynków. Jeśli tak to do wniosku należy dołączyć dokument określający zasady prowadzenia i wykorzystania funduszu remontowego (np. regulamin funduszu remontowego)?

Jeśli odpowiedź na co najmniej jedno z powyższych pytań jest negatywna, to całe dofinansowanie danego budynku należy uznać za pomoc publiczną.

Jeśli odpowiedź na oba powyższe pytania jest pozytywna (i do wniosku załączono dokument określający zasady prowadzenia i wykorzystania funduszu remontowego, o którym mowa powyżej), to należy wskazać jaki procent powierzchni w danym budynku jest wykorzystywany do działalności gospodarczej (informacja taka powinna być przedstawiona dla każdego budynku). Jeśli nie przekracza on 20% to można uznać, że dofinansowanie danego budynku nie podlega zasadom pomocy publicznej. Jeśli natomiast udział ten przekracza 20%, to dofinansowanie w części przypadającej na powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej stanowić będzie pomoc publiczną.”

  1. Pytanie: Proszę o informację czy w ramach programu 8.6. 3 Część 3) Poprawa efektywności energetycznej w budynkach mieszkalnych (wraz z instalacją OZE) – budynki wielorodzinne, wnioski mogą składać również Wspólnoty mieszkaniowe

Odpowiedź: Wspólnoty mieszkaniowe nie są zidentyfikowani jako ostateczni odbiorcy wsparcia i nie mogą składać wniosków do naboru.

  1. Pytanie: Prosimy  o wskazanie gdzie można sprawdzić aktualny poziom oprocentowania pożyczki ze środków NFOŚiGW który został określny w programie jako oprocentowanie na poziomie stopy referencyjnej ustalanej zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14, 19.01.2008, str.6).

Odpowiedź: Pożyczka NFOŚiGW jest to pożyczka rynkowa. Zgodnie z programem priorytetowym oprocentowanie pożyczki NFOŚiGW odpowiada oprocentowaniu na poziomie stopy referencyjnej ustalanej zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej w sprawie zmiany metody ustalania stóp referencyjnych i dyskontowych (Dz. Urz. UE C 14, 19.01.2008,str.6). W przypadku pożyczek na warunkach rynkowych udzielanych Wnioskodawcy będącemu spółką nowoutworzoną lub specjalnego przeznaczenia, dla której nie można określić ratingu na podstawie danych finansowych dotyczących jej dotychczasowej działalności, przyjmowany jest rating najniższy. Jeżeli podmiot dominujący wobec Wnioskodawcy udziela pełnej, bezwarunkowej i płatnej na pierwsze żądanie gwarancji spłaty pożyczki, wówczas może być zastosowane oprocentowanie wynikające z ratingu, o którym mowa w ww. Komunikacie, o jedną kategorię niższego od kategorii ratingu właściwego dla podmiotu dominującego.

Stopę referencyjną ustala się poprzez dodanie do stopy bazowej odpowiedniej marży określonej w Komunikacie KE. Informacje nt. bieżącej wysokości stopy bazowej publikowane są ma stronie: https://uokik.gov.pl/wyjasnienia-wzory-oraz-pomocne-pliki. Wysokość marży, wyrażonej w punktach bazowych, ustalana jest w oparciu o dwa kryteria:

- tzw. rating, który może być ustalony w oparciu o sytuację ekonomiczno-finansową przedsiębiorcy (w szczególności jego zdolność kredytową, wypłacalność) oraz

- poziom zabezpieczeń związanych z udzieleniem pożyczki.

Rating ustalany jest indywidualnie dla każdego wnioskodawcy, natomiast poziom zabezpieczeń dla pożyczek NFOŚiGW jest przyjmowany jako wysoki.

Więcej informacji, w tym kalkulator ratingu jest dostępny na stronie: https://www.gov.pl/web/nfosigw/kalkulatory-pomocy-publicznej.

  1. Pytanie: Prosiłbym o informacje czy w ramach naboru możliwe jest wykonywanie działań, które będą bezpośrednio wspierać mieszkańców spółdzielni mieszkaniowej. Przykładowo czy w ramach projektu możliwe jest uwzględnienie instalacje fotowoltaicznej, która będzie wykorzystywana do części wspólnych jak i przez mieszkańców spółdzielni mieszkaniowej.

Odpowiedź: Ze względu na charakter naboru (efektywność energetyczna w budownictwie) ewentualna instalacja OZE może być dedykowana jedynie do części wspólnych (np. oświetlenie wbudowane) oraz energii elektrycznej pomocniczej na urządzenia instalacyjne (pompy obiegowe, pompy ciepła, itp). Instalację np. w formie "prosumenta zbiorowego" który umożliwia rozdział energii z OZE  pomiędzy mieszkańcami - proponujemy realizować w ramach środków własnych.

  1. Pytanie: Jeżeli typ projektu nie jest ujęty w załączniku I lub II do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE oraz nie wpisuje się w katalog przedsięwzięć określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397, z późn. zm.), tj. przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, to wystarczy odpowiednie oświadczenie w tej sprawie.

Odpowiedź: Jeżeli typ projektu nie jest ujęty w załączniku I lub II do Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/92/UE oraz nie wpisuje się w katalog przedsięwzięć określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397, z późn. zm.), tj. przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko oraz przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, to wystarczy odpowiednie oświadczenie w tej sprawie.

  1. Pytanie: Co należy rozumieć pod pojęciem wymaganego załącznika nr 2 „Zgodność z prawem ochrony środowiska – dokumentacja związana z przeprowadzonym postępowaniem ws. oddziaływania na środowisko..” Co ma się znaleźć w tym załączniku? Czy Wydział Ochrony Środowiska ma stwierdzić, że nasza inwestycja wymaga decyzji środowiskowej, czy też nie wymaga?

Odpowiedź: Dokumentacja związana z przeprowadzeniem postępowania dotycząca oddziaływania na środowisko - w praktycznie większości termomodernizacji budynków istniejących realizowanych w trybie na zgłoszenie czy nawet pozwolenie na budowę - nie dotyczy - co wynika z właściwych przepisów. Prosimy o zweryfikowanie powyższego w przypadku własnej inwestycji np. z osobą posiadającą właściwe uprawnienia (np. audytor), znającą zakres przedsięwzięcia i właściwie uzasadnić we wniosku zgodnie ze stanem faktycznym.

  1. Pytanie: Kryterium oceny 4 (etap 2): Partnerstwo międzynarodowe: jak można wykazać komplementarność z innymi projektami realizowanymi poza granicami Polski

Odpowiedź: Charakter przedsięwzięcia (termomodernizacja budynków) w praktyce wykluczać może uzyskanie punktacji w ww. kryterium. Jednak należy wskazać, wspólne działania mają/miały bezpośredni związek i wpływ na kształt i realizację inwestycji objętej projektem. Ważne jest też, żeby nie był to podmiot wybierany przez wnioskodawcę w trybie zamówień publicznych do realizacji np. usług związanych z przygotowaniem czy realizacją projektu nie jest to współpraca w rozumieniu niniejszego kryterium. Należy wskazać oficjalny dokument potwierdzający nawiązanie współpracy z partnerem zagranicznym, z którego będzie wynikać, że wspólne działania mają bezpośredni związek i wpływ na kształt i realizację inwestycji objętej projektem (w trakcie oceny wniosku możemy poprosić o skan dokumentu wskazanego we wniosku o dofinansowanie).

Podstawą oceny komplementarności projektu będą zawarte we wniosku o dofinansowanie, odpowiednio uwiarygodnione informacje potwierdzające współpracę prowadzącą do realizacji celów dla działania.

Projekty komplementarne mają charakter uzupełniający, wykluczający równocześnie powielanie działań i konkurencję. 

Oceniając komplementarność projektu zwracać będzie uwagę na następujące, przykładowe kwestie: czy przy realizacji projektu będą wykorzystywane efekty realizacji innego projektu, czy nastąpi wzmocnienie trwałości efektów jednego przedsięwzięcia poprzez realizację innego; czy projekty są adresowane do tej samej grupy docelowej, tego samego terytorium; czy rozwiązują ten sam problem; czy realizacja jednego projektu jest uzależniona od przeprowadzenia innego przedsięwzięcia;  czy projekt stanowi ostatni etap szerszego przedsięwzięcia lub kontynuację wcześniej realizowanych przedsięwzięć.

  1. Pytanie: Jakiej wartości w stosunku do wartości projektu, musi być instalacja OZE?

Odpowiedź: Nie ma takich wymagań. Instalacja OZE musi być dobrana do potrzeb budynku i jego systemów instalacyjnych na energię elektryczną.

  1. Pytanie: Jakie są dopuszczalne formy zazielenienia? Czy dot. to tylko zielonych dachów i ścian?

Odpowiedź: Nie ma określonych form zazieleniania budynku i jego otoczenia - wynika to z potrzeb budynku, analizę taką powinien wykonać autor audytu ex-ante. Przedmiotem dodatkowych nasadzeń mogą być: ściany, dachy, teren wokół budynku będący własnością Spółdzielni itp.

  1. Pytanie: Jesteśmy Spółdzielnią Mieszkaniowa, ale posiadamy także zasoby lokali użytkowych, które wynajmujemy. Czy w związku z powyższym, biorąc udział w programie i korzystając z pomocy publicznej IF zobowiązani będziemy do wykorzystania pomocy de minimis? Jeśli tak, czy będzie nas obowiązywał limit pomocy w wysokości 300 000 EUR?

Odpowiedź: Obszerne wyjaśnienia odnośnie kwalifikowania wsparcia jako pomoc publiczna przedstawiono w GWD w pomocy kontekstowej do oświadczenia dotyczącego pomocy publicznej w zakładce wniosku „Oświadczenia”.

Jako beneficjent pomocy publicznej spółdzielnia mieszkaniowa może ubiegać się o dowolny rodzaj pomocy dopuszczony w ramach naboru (w tym pomoc de minimis), pod warunkiem wykazania dopuszczalności udzielenia wnioskowanej pomocy. Określając rodzaj pomocy publicznej należy kierować się zakresem projektu.

  1. Pytanie: Zwracam się z prośbą o rozstrzygnięcie poziomu pomocy publicznej dla przedsięwzięcia z zakresu termomodernizacji budynków wielorodzinnych na terenie województwa lubelskiego, realizowanej przez spółdzielnię będącą średnim przedsiębiorstwem. Poziom pomocy publicznej dla tego typu wnioskodawcy wynosi 55% + limit pomocy de minimis.

Czy oznacza to, że łączne wsparcie wynikające z oprocentowania 0% w całym okresie kredytowania oraz dotacja w formie umorzenia nie mogą przekroczyć 55%kosztów kwalifikowanych + 300 000 euro limitu pomocy de minimis?

Jaki poziom dofinansowania dla pomocy de minimis należy przyjąć?

Czy pomoc publiczna stanowi jedynie wsparcie wynikające z oprocentowania 0% w całym okresie kredytowania oraz dotacja w formie umorzenia, czy cała wartość pożyczki preferencyjnej?

Odpowiedź: Przede wszystkim kwota wnioskowanego dofinansowania powinna zostać określona zgodnie z ogólnymi zasadami programu priorytetowego. Jednocześnie, wnioskowane dofinansowanie powinno być zgodne z zasadami pomocy publicznej. Są to warunki które muszą być łącznie spełnione. Wartość pomocy publicznej jest to wartość pomocy brutto (EDB), a nie nominalna wnioskowana kwoty dofinansowania.

Wartość pomocy brutto (EDB) można wyliczyć za pomocą Kalkulatora pomocy publicznej, który jest wymaganym załącznikiem wniosku. Kalkulator wylicza m.in. dopuszczalną wartość pomocy brutto dla danego rodzaju wnioskowanej pomocy oraz wnioskowaną wartość pomocy brutto. Wartość pomocy brutto wynikającej z pożyczki IF (z uwzględnieniem umorzenia) odpowiada sumie:

- zdyskontowanej wartości odsetek, jakie byłyby płacone w przypadku oprocentowania na poziomie stopy referencyjnej (będącej odpowiednikiem stopy rynkowej) oraz

 - zdyskontowanej wartości kwoty umorzenia.

W przypadku gdy na część przedsięwzięcia wnioskodawca występuje o pomoc na poprawę efektywności energetycznej budynków a na inną część przedsięwzięcia występuje o pomoc de minimis, wówczas łączna wartość pomocy brutto nie może przekroczyć dla projektu sumy maksymalnej możliwej do udzielenia wartości obu rodzajów pomocy, z uwzględnieniem ew. innej pomocy na te same koszty oraz w przypadku pomocy de minimis wykorzystanej części limitu pomocy de minimis (co jest odpowiednio uwzględnione w Kalkulatorze). 

Zwraca się ponadto uwagę, że dopuszczalna intensywność pomocy na efektywność energetyczną budynków zależy łącznie od:

- wielkości przedsiębiorstwa,

- lokalizacji przedsięwzięcia,

- planowanego do osiągnięcia stopnia poprawy efektywności energetycznej danego budynku,- ilości rodzajów elementów budynku objętych inwestycją.

Pomoc publiczna na efektywność energetyczną budynków jest zatem ustalana i weryfikowana odrębnie dla każdego budynku objętego projektem.

  1. Pytanie: Czy Wnioskodawca powinien przedstawić dokumenty potwierdzające posiadanie środków na finansowanie kosztów niekwalifikowanych w ramach inwestycji, np. podatku VAT? Jeśli tak, to jakiego rodzaju powinny być to dokumenty?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca powinien udokumentować również możliwość sfinansowania kosztów niekwalifikowanych. Dla finansowania podatku VAT może to być np. umowa kredytu obrotowego. Dla całości kosztów kwalifikowanych Wnioskodawca może na podstawie sprawozdań historycznych i prognoz finansowych wykazać, że jest w stanie ponieść te koszty z bieżącej działalności. Może też przedstawić wyciąg z rachunku bankowego dokumentując posiadanie środków na ten cel.

  1. Pytanie: Czy tabele finansowe (załącznik 4.1 do wniosku) powinny uwzględniać bieżącą działalność Spółdzielni oraz planowane zaciągnięcie pożyczek (IF i NFOŚ) i spodziewane, częściowe umorzenie  pożyczki IF po zrealizowaniu inwestycji ? Czy w prognozach finansowych uwzględnić wyłącznie samą inwestycję i pożyczki, bez bieżącej działalności Spółdzielni ?

Odpowiedź: Tabele finansowe, tj. Rachunek Zysków i Strat, Bilans i Rachunek Przepływów Pieniężnych powinny obejmować zarówno bieżącą działalność jak i przedsięwzięcie, przy czym należy pamiętać, że prognozach nie należy umieszczać efektu umorzenia, gdyż jest to zdarzenie nadzwyczajne i w przypadku niespełnienia warunków może do niego nie dojść.

 

 

{"register":{"columns":[]}}