Nabór VI
Cel programu
Wdrożenie innowacyjnych technologii środowiskowych służących ograniczeniu oddziaływania zakładów/instalacji/urządzeń na środowisko oraz wykorzystaniu lub produkcji technologii, wpisujących się w jeden z obszarów Krajowych Inteligentnych Specjalizacji (KIS):
- Biogospodarka rolno-spożywcza, leśno-drzewna i środowiskowa:
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 2: Innowacyjne technologie, procesy i produkty sektora rolno-spożywczego i leśno-drzewnego w zakresie:
- Indywidualizacji produkcji meblarskiej, pkt 5
- Innowacyjnych procesów i produktów w przemyśle celulozowo-papierniczym i opakowaniowym, pkt. 1, 2 i 4
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 3: Biotechnologiczne i chemiczne procesy, bioprodukty i produkty chemii specjalistycznej oraz inżynierii środowiska w zakresie:
- Nowoczesnych biotechnologii w ochronie środowiska, pkt 1-9
- Zrównoważona energetyka:
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 4: Wysokosprawne, niskoemisyjne i zintegrowane układy wytwarzania, magazynowania, przesyłu i dystrybucji energii
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 5: Inteligentne i energooszczędne budownictwo w zakresie:
- Materiałów i technologii
- Systemów energetycznych budynków
- Rozwoju maszyn i urządzeń
- Przetwarzania i powtórnego użycia materiałów
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 6: Rozwiązania transportowe przyjazne środowisku
- Gospodarka o obiegu zamkniętym – woda, surowce kopalne, odpady
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 7. Gospodarka o obiegu zamkniętym – woda, surowce kopalne, odpady w zakresie:
- Pozyskania surowców
- Przetwórstwa i produkcji
- Odpadów i ścieków
- Innowacyjne technologie i procesy przemysłowe (w ujęciu horyzontalnym)
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 8: Wielofunkcyjne materiały i kompozyty o zaawansowanych właściwościach, w tym nanoprocesy i nanoprodukty
- Zaawansowanych materiałów i nanotechnologii w energii odnawialnej, oraz do transformowania, magazynowania i racjonalizacji gospodarowania energią
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 9: Elektronika i Fotonika
- Technologii, materiałów i urządzeń dla fotowoltaiki
- Zagadnień aplikacyjne, pkt 6, 11
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 10: Inteligentne sieci i technologie informacyjno-komunikacyjne oraz geoinformacyjne
- Technologii Internetu przyszłości, technologii Internetu rzeczy, systemów wbudowanych, pkt 5
- Inteligentnych sieci w infrastrukturach
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 11: Elektronika drukowana, organiczna i elastyczna w zakresie:
- Fotowoltaiki i innych alternatywnych źródeł pozyskiwania energii
- Sensorów elastycznych, pkt 15
- Oświetlenia
- Krajowa Inteligentna Specjalizacja nr 14: Innowacyjne technologie morskie w zakresie specjalistycznych jednostek pływających, konstrukcji morskich i przybrzeżnych oraz logistyki opartej o transport morski i śródlądowy
- Projektowania, budowy i konwersji specjalistycznych jednostek pływających oraz ich specjalistycznego wyposażenia, pkt. 4 i 5
- Projektowania, budowy i przebudowy konstrukcji morskich i przybrzeżnych, pkt 3
Poprzez wdrożenie rozumie się uruchomienie produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu, wdrożenie nowej technologii bądź rozpoczęcie świadczenia nowych usług.
Kto może być wnioskodawcą
- Przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (t.j.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1292, z późn. zm.), z zastrzeżeniem ust. 2).
- Jednostki samorządu terytorialnego / podmioty świadczące usługi publiczne w ramach realizacji zadań własnych jednostek samorządu
Fazy programu
Wnioskodawcy mogą aplikować na jedną z dwóch faz:
Faza B+R:
Przedsięwzięcia, które obejmują badania przemysłowe w rozumieniu art. 2 pkt 85 rozporządzenia nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014 r., str. 1, z późn. zm.) i/lub eksperymentalne prace rozwojowe w rozumieniu art. 2 pkt 86 rozporządzenia nr 651/2014
Faza W:
Przedsięwzięcia realizowane w istniejącym lub nowopowstałym przedsiębiorstwie/zakładzie polegające na:
- uruchomieniu produkcji nowego lub zmodernizowanego wyrobu/technologii,
- wdrożeniu nowej albo znacząco udoskonalonej technologii,
które służą poprawie efektywności wykorzystania zasobów naturalnych, zmniejszają negatywny wpływ człowieka na środowisko lub wzmacniają odporność gospodarki na presje środowiskowe.
Przedsięwzięcia muszą charakteryzować się innowacyjnością co najmniej na poziomie krajowym.
Opis pojęcia innowacyjności w załączeniu.
Budżet programu
W ramach VI naboru mogą zostać zaalokowane środki niewykorzystane w ramach I-V naborów.
Budżet na realizację celu programu wynosi do 2 500 000 tys. zł, w tym:
- dla bezzwrotnych form dofinansowania (faza B+R) – do 75 000 tys. zł,
- dla zwrotnych form dofinansowania (faza B+R i W) – do 2 425 000 tys. zł.
Etapy programu
- Złożenie wniosku w wyznaczonym terminie naboru
- Rejestrowanie wniosku
- Ocena wniosku wg kryteriów dostępu.
- Uzupełnienie przez wnioskodawcę brakujących informacji i/lub dokumentów, wymaganych na etapie oceny wg kryteriów dostępu.
- Ponowna ocena wniosku wg kryteriów dostępu.
- Ocena wniosku wg kryteriów jakościowych.
- Uzupełnienie przez wnioskodawcę brakujących informacji i/lub dokumentów, wymaganych na etapie oceny wg kryteriów jakościowych.
- Ponowna ocena wniosku wg kryteriów jakościowych.
- Negocjacje warunków umowy.
- Decyzja Zarządu/Rady Nadzorczej o dofinansowaniu przedsięwzięcia.
- Przygotowanie i podpisanie umowy.
Należy wskazać, że etapy dotyczące uzupełnień nie są obligatoryjne, a przejście wniosku do kolejnych etapów jest uwarunkowane jego zgodnością z założeniami Programu jak i Regulaminu.
Jak składać wnioski
- Wnioski należy składać na formularzach właściwych dla danego naboru w ramach programu priorytetowego.
- Formularze wniosków na fazę B+R oraz fazę W wraz z instrukcją ich wypełniania dostępne są w Generatorze Wniosków o Dofinansowanie (dalej „GWD”) na stronie internetowej NFOŚiGW pod adresem http://gwd.nfosigw.gov.pl. W tym celu należy utworzyć konto i zalogować się, następnie wybrać odpowiedni program priorytetowy oraz odpowiednią fazę realizacji projektu.
- Wniosek składa się w wersji elektronicznej przez GWD, przy użyciu podpisu elektronicznego, który wywołuje skutki prawne równoważne podpisowi własnoręcznemu.
- W przypadku gdy wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania podpisu, oprócz przesłania wersji elektronicznej, składa wygenerowany przy użyciu GWD:
- wydruk wniosku, zawierający na pierwszej stronie kod kreskowy,
- oświadczenia podpisane zgodnie z zasadami reprezentacji wnioskującego.
- Wniosek uznaje się za złożony w terminie, jeżeli zostanie złożony w ostatnim dniu trwania naboru wniosku z zachowaniem poniższych zasad:
- dla wniosku składanego z użyciem podpisu elektronicznego - data jego wysłania przez GWD na skrzynkę podawczą NFOŚiGW znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP),
- dla wniosku składanego w formie wydruku - data wpływu do kancelarii NFOŚiGW w godzinach 7:30 – 15:30,
z dopiskiem „Wsparcie dla Innowacji sprzyjających zasobooszczędnej i niskoemisyjnej gospodarce Część 1) Sokół – wdrożenie innowacyjnych technologii środowiskowych”, zwanego dalej „programem priorytetowym”
Dla wniosków składanych w formie wydruku przesłanych pocztą lub kurierem za dzień wpływu uważa się dzień rejestracji (wpływu) ww. dokumentacji w kancelarii NFOŚiGW.
Wnioski, które wpłyną po terminie nie będą rozpatrywane w ramach niniejszego naboru. Wnioski poddawane będą ocenie na bieżąco.
Wnioskodawcy będą informowani odrębnym pismem o wyniku oceny.
Kancelaria NFOŚiGW mieści się pod adresem:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ul. Konstruktorska 3A
02-673 Warszawa
Koordynator programu
Żanna Białek
Departament Energii i Innowacji
22 45 90 631
Składanie wniosków
Składanie wniosków odbywa się za pomocą generatora wniosków o dofnansowanie ze środków krajowych |
Informacje i instrukcje do generatora wniosków |
Generator wniosków o dofinansowanie ze środków krajowych http://gwd.nfosigw.gov.pl Link otwiera się w nowej karcie (strona otworzy się w nowym oknie) |
Najczęściej zadawane pytania
1. Czy spółki celowe mogą brać udział w programie?
Spółki celowe mogą brać udział w programie. Potrzebne jest potwierdzenie/poręczenie, że posiadają kapitał i mogę realizować przedsięwzięcie.
2. Czy na etapie podpisywania umowy można zmienić zapisy?
Zawierana umowa jest umową cywilno-prawną, więc podlega negocjacjom.
3. Czy można łączyć rodzaje pomocy publicznej w fazie W?
Tak
4. Czy potrzebne są patenty w celu uzasadnienia innowacyjności?
Nie, nie są potrzebne. Uzasadnienie poziomu innowacyjności powinno zawierać w szczególności:
- informację, które z elementów linii technologicznej produkcji lub procesu są innowacyjne, a które pełnią rolę uzupełniającą;
- analizę informującą, czy wdrażana/kupowana technologia lub nowy/zmodernizowany wyrób są innowacyjne względem oferty już istniejącej na rynku i na czym ta innowacyjność polega;
- spis podstaw/źródeł danych, na podstawie których określono stopień innowacyjności technologii/wyrobu, np. podanie tytułów raportów, roczników statystycznych i dat ich wydania, adresów stron internetowych, roczników publikacji itp. oraz wskazaniem miejsca ich dostępności, w celu zweryfikowania z informacjami przedstawionymi w opinii, z zastrzeżeniem, że podstawą opinii nie mogą być jedynie ogólne teksty reklamowo-opisowe dotyczące wdrażanej/kupowanej technologii.
5. Czy o dofinansowanie może ubiegać się konsorcjum?
Nie. Beneficjentem w Programie jest Przedsiębiorca w rozumieniu obowiązującej ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, prowadzący działalność gospodarczą formie przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 obowiązującej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny.
6. Czy można się równolegle o dofinansowanie ze środków fazy B+R i fazy W?
Nie, gdyż to na podstawie wyników fazy B+R można określić, czy przedsięwzięcie powinno być przedmiotem wdrożenia.
Jednak warunkiem otrzymania wsparcia w fazie B+R jest wdrożenie wyników przedsięwzięcia we własnej działalności gospodarczej przedsiębiorcy lub udzielenie licencji na sprzedaż wyników przedsięwzięcia (oświadczenie Beneficjenta).
Brak kontynuacji projektu po zakończeniu części badawczo-rozwojowej nie będzie skutkować zwrotem dofinansowania w formie dotacji w przypadku, gdy przeprowadzone prace rozwojowe nie przyniosą oczekiwanych wyników, bądź analiza sytuacji rynkowej wykaże, że wdrożenie wyników fazy B+R jest nieopłacalne dla przedsiębiorcy.
7. Czy w przypadku realizacji przedsięwzięcia w formule „projekt finance” wniesienia wkładu własnego (15% kosztów kwalifikowanych) możliwe jest zwiększenie kapitału zakładowego zgłoszonego do KRS z zastrzeżeniem że kapitał będzie wpłacony po podpisaniu umowy z NFOSiGW oraz wpłacany będzie w transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji projektu?
W przypadku project finance jest możliwe wniesienie zwiększenia kapitału zakładowego z zastrzeżeniem, że kapitał będzie wpłacony po podpisaniu umowy z NFOŚiGW. Dopuszcza się bowiem sytuację kiedy dokapitalizowanie spółki nie jest w pełni zrealizowane na dzień złożenia wniosku (opłacony kapitał i zarejestrowany/uwidoczniony w KRS). Minimum dokumentów jakie w tym zakresie powinny być załączone do wniosku to podjęte uchwały organów stanowiących Wnioskodawcy w sprawie dokapitalizowania spółki (ze wskazaniem kto będzie obejmował nowy kapitał oraz uprawdopodobnieniem, że dany podmiot/osoba dysponuje środkami finansowymi na dokapitalizowanie Wnioskodawcy w założonych kwotach). Odnośnie możliwości wpłacania kapitału w transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji projektu to należy mieć na uwadze, że w przypadku project finance wymagane środki własne Wnioskodawcy muszą być zaangażowane w realizację przedsięwzięcia w pierwszej kolejności (oraz udokumentowane – kopie faktur oraz potwierdzeń zapłaty/przelewów). Dopiero po akceptacji przez NFOŚiGW wydatkowania środków własnych będą mogły zostać uruchomione środki NFOŚiGW. Od specyfiki projektu i jego harmonogramu rzeczowo-finansowego zależeć będzie możliwość wpłacania kapitału w transzach bądź konieczność wyposażenia podmiotu (gotowość) w środki pieniężne jednorazowo na samym początku.
8. Czy jako przedsięwzięcie realizowane w formule project finance, możemy wnioskować o pożyczkę w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych?
Dla przedsięwzięć project finance w przypadku pożyczek nie ma ograniczenia w intensywności dofinansowania – można wnioskować o 85% kosztów kwalifikowanych. Jedynie w przypadku inwestycji kapitałowej jest ograniczenie do 40%.
9. Czy dopuszcza się możliwość zmiany formy wyjścia kapitałowego w stosunku do wskazanej w umowie inwestycyjnej?
Tak, z zastrzeżeniem jednak, że uprzednim warunkiem koniecznym jest uzyskanie pozytywnej oceny NFOŚiGW: uzasadnionego wniosku Spółki o zmianę formy wyjścia kapitałowego, bieżącej i prognozowanej sytuacja ekonomiczno-finansowa Spółki w momencie składania ww. wniosku oraz proponowanych przez Spółkę nowych zasady wyjścia kapitałowego.
Powyższe może wiązać się ze zmianą wcześniejszej oceny ryzyka. W konsekwencji powodować konieczność modyfikacji innych warunków umowy inwestycyjnej, a w szczególności wynagrodzenia NFOŚiGW.
10. Jak i kiedy dokonana zostanie wpłata kapitału przez NFOŚiGW tak aby Spółka mogła zarejestrować podwyższenie kapitału zakładowego Spółki?
Wpłata środków pieniężnych przez NFOŚiGW na rachunek inwestycyjny przedsięwzięcia otworzony dla Spółki nastąpi, po spełnieniu warunków zawieszających określonych w umowie o dofinansowanie w formie inwestycji kapitałowej i umowie inwestycyjnej.
Rachunek inwestycyjny przedsięwzięcia oznacza wyodrębniony rachunek bankowy Beneficjenta, na który przekazane będą środki NFOŚiGW za objęcie akcji lub udziałów zgodnie z warunkami określonymi w Umowie inwestycyjnej. Wszelkie płatności związane z realizacją przedsięwzięcia będą dokonywane na podstawie umowy rachunku inwestycyjnego przedsięwzięcia, zawartej pomiędzy Beneficjentem, NFOŚiGW i bankiem obsługującym rachunek.
Po wniesieniu przez NFOŚiGW wkładu pieniężnego, Zarząd Spółki złoży do właściwego sądu rejestrowego prawidłowo wypełniony, kompletny i należycie opłacony wniosek o rejestrację podwyższenia kapitału zakładowego Spółki.
11. Czy przesłanki pomocy publicznej muszą być spełnione łącznie, by można było uznać, że dane dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, czy też jeśli spełnionych jest jedna, dwie lub trzy przesłanki, to dofinansowanie już będzie pomocą publiczną?
Aby dofinansowanie stanowiło pomoc publiczną (i musiało spełniać warunki dopuszczalności pomocy) wszystkie przesłanki muszą być spełnione łącznie.
12. Czy przy dofinansowaniu udzielanym w formie pożyczki, pomoc publiczna równa jest pożyczce?
Pomoc publiczna jest korzyścią dla przedsiębiorcy, której nie uzyskałby on, gdyby otrzymał finansowanie na rynku. W przypadku pożyczki preferencyjnej, wartością pomocy (miernikiem wartości pomocy jest tzw. ekwiwalent dotacji brutto, czy inaczej EDB) jest różnica pomiędzy zdyskontowanymi odsetkami liczonymi wg stopy „rynkowej” (tzw. stopy referencyjnej) a zdyskontowanymi odsetkami liczonymi wg stopy preferencyjnej. W przypadku umorzenia części pożyczki pomocą jest zdyskontowana wartość umorzenia.
13. Jak się mają koszty kwalifikowane przewidziane w programie priorytetowym Sokół do kosztów kwalifikowanych do pomocy publicznej?
Koszty kwalifikowane wskazane w programie priorytetowym są kosztami, które wnioskodawca może przedstawić we wniosku o dofinansowanie jako kwalifikowane do dofinansowania (m.in. w ramach w harmonogramu rzeczowo-finansowego) i od wartości których liczona jest maksymalna wielkość pożyczki czy dotacji.
Z kolei koszty kwalifikowane do pomocy publicznej to koszty przedstawiane przez wnioskodawcę, gdy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, w części dotyczącej pomocy publicznej. Koszty te mogą się pokrywać z kosztami kwalifikowanymi lub też różnić się od nich (np. do kosztów kwalifikowanych do pomocy publicznej nie zaliczamy kosztów poniesionych przed złożeniem wniosku, a z kolei okres kwalifikowalności kosztów określonych w programie priorytetowym ustalono na 1.01.2016 do 30.06.2023). Koszty kwalifikowane do pomocy publicznej stanowią m.in. podstawę do określenia maksymalnej dopuszczalnej wartości pomocy publicznej (EDB) w danym przypadku i sprawdzeniu, czy pomoc (EDB) wynikająca z wnioskowanego dofinansowania (łącznie z inną pomocą, jeśli przewidziana jest na ten sam projekt) nie przekracza tej maksymalnej dopuszczalnej.
14. Jaka pomoc może być udzielana w fazie W? Czy może to być pomoc de minimis?
Zawsze kiedy dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, musi być dodatkowo zgodne z zasadami udzielania pomocy publicznej. To do wnioskodawcy należy wskazanie, czy spełnia ono warunki pomocy regionalnej, pomocy na ochronę środowiska, pomocy de minimis, czy innej (warunki te określono w różnych aktach prawnych – unijnych i krajowych). Wyjątek w programie Sokół stanowi dofinansowanie w ramach fazy B+R, gdzie wyraźnie wskazano, że musi ono spełniać warunki pomocy de minimis.
Natomiast w ramach fazy W nie zostały wprowadzone ograniczenia w tym zakresie. Wnioskodawca wypełniając wniosek musi wskazać, warunki której pomocy spełnia wnioskowane dofinansowanie, w szczególności może wskazać, że są to warunki pomocy de minimis. Po wskazaniu we wniosku, o jaką pomoc wnioskuje, w dalszej kolejności, odpowiadając na pytania, wnioskodawca potwierdza wypełnienie warunków dopuszczalności wybranej pomocy.
15. Czy jeśli dofinansowanie stanowi pomoc publiczną, a przed złożeniem wniosku przedsiębiorca przeprowadził już część prac budowlanych związanych z projektem, czy może ubiegać się o dofinansowanie na ten projekt zakładając, że jako kwalifikowane do pomocy publicznej wskaże tylko koszty poniesione po złożeniu wniosku?
Jeżeli wnioskodawca ubiega się o dofinansowanie stanowiące pomoc publiczną, wówczas wykonanie jakiś prac budowlanych przed złożeniem wniosku powoduje, że nie będzie spełniony warunek pomocy odnoszący się do efektu zachęty, a zatem cały projekt będzie wykluczony z możliwości udzielenia pomocy publicznej (a nie tylko część kosztów).
W przypadku jednak, gdy efekt zachęty nie jest warunkiem dopuszczalności danej pomocy – a tak jest przy pomocy de minimis – wówczas wnioskodawca (nawet po przeprowadzeniu prac budowlanych) może ubiegać się o dofinansowanie w ramach takiej pomocy (chyba że program priorytetowy stanowi inaczej).
16. Czy jest określony minimalny kapitał zakładowy wnioskodawcy? Spółka – wnioskująca została założona w celu realizacji przedsięwzięcia będącego przedmiotem wniosku o pożyczkę, z kapitałem zakładowym w wysokości 5 000 zł. Czy taki kapitał zakładowy jest wystarczający przy staraniu się o pożyczkę?
Nie ma określonego/wymaganego minimalnego kapitału zakładowego Spółki.
17. Jeśli spółka jest nowo utworzona i nie ma przychodów, to w jaki sposób udowodnić, że środki na realizację przedsięwzięcia są zabezpieczone (środki na realizację rozumiane jako różnica kosztu całkowitego i kwoty pożyczki)? Spółka ma udziałowców zagranicznych, którzy dysponują częścią tych środków. Czy dostępność tych środków wykazuje się na etapie umowy czy wniosku o dofinansowanie?
W programie priorytetowym SOKÓŁ wymagane jest, na etapie składania wniosku o dofinansowanie, udokumentowanie źródeł finansowania przedsięwzięcia. W zależności od planowanych źródeł należy do wniosku dołączyć:
- promesę udzielenia kredytu/pożyczki/dotacji (wydana przez banki lub inne instytucje finansowe),
- umowę i/lub wyciągi z zawartych umów kredytowych/pożyczkowych/ dotacyjnych,
- wyciąg z ustawy budżetowej państwa na rok bieżący (w przypadku finansowania przedsięwzięcia ze środków budżetu państwa),
- oświadczenie o ubieganiu się o pomoc z budżetu państwa w latach następnych (w przypadku finansowania przedsięwzięcia ze środków budżetu państwa),
- kopię wyciągów z rachunków bankowych/inwestycyjnych (w przypadku jeżeli środki wykazane na rachunku mają zostać przeznaczone na realizację przedsięwzięcia),
- odpis KRS potwierdzający zarejestrowanie wniesionego kapitału/podjęte uchwały organów stanowiących Wnioskodawcy w sprawie dokapitalizowania spółki (w przypadku gdy źródłem finansowania są środki z podniesienia kapitału Spółki),
- umowy innych pożyczek,
- inne dokumenty potwierdzające możliwość wniesienia deklarowanych środków własnych (wymienić, np.: uchwały zarządu/rady nadzorczej/organów właścicielskich w sprawie realizacji przedsięwzięcia – jeżeli podjęto),
- inne dokumenty – możliwość dołączenia dodatkowych dokumentów wg uznania Wnioskodawcy.
W przypadku projektów realizowanych w formule „project finance”, NFOŚiGW wymaga zaangażowania środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki te nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty, dotacji czy aportów rzeczowych) w wysokości min. 15% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia wniesionych w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym. W przypadku wymaganego dokapitalizowania spółki (dot. projektów project finance) bądź pożyczek (tzw. podporządkowanych, właścicielskich od udziałowca, czy od podmiotu powiązanego), pozostali Wnioskodawcy, należy przedstawić także sytuację finansową podmiotu wnoszącego kapitał/udzielającego pożyczki potwierdzającą możliwość dysponowania odpowiednimi środkami na współfinansowanie projektu (nie dotyczy instytucji finansowych jak np.: WFOŚiGW lub bank).
18. Czy spółka założona w celu realizacji planowanego przedsięwzięcia może się starać o pożyczkę preferencyjną w wysokości 85% wydatków kwalifikowanych?
W przypadku pożyczek dla przedsięwzięć realizowanych w formule project finance nie ma ograniczenia w intensywności dofinansowania – można wnioskować o pożyczkę w wysokości 85% kosztów kwalifikowanych.
19. Czy w przypadku realizacji przedsięwzięcia w formule „projekt finance” wniesienia wkładu własnego (15% kosztów kwalifikowanych) możliwe jest zwiększenie kapitału zakładowego zgłoszonego do KRS z zastrzeżeniem że kapitał będzie wpłacony po podpisaniu umowy z NFOSiGW oraz wpłacany będzie w transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji projektu?
W przypadku project finance jest możliwe wniesienie zwiększenia kapitału zakładowego z zastrzeżeniem, że kapitał będzie wpłacony po podpisaniu umowy z NFOSiGW. Dopuszcza się bowiem sytuację kiedy dokapitalizowanie spółki nie jest w pełni zrealizowane na dzień złożenia wniosku (opłacony kapitał i zarejestrowny/uwidoczniony w KRS). Minimum dokumentów jakie w tym zakresie powinny być załączone do wniosku to podjęte uchwały organów stanowiących Wnioskodawcy w sprawie dokapitalizowania spółki (ze wskazaniem kto będzie obejmował nowy kapitał oraz uprawdopodobnieniem, że dany podmiot/osoba dysponuje środkami finansowymi na dokapitalizowanie Wnioskodawcy w założonych kwotach). Odnośnie możliwości wpłacania kapitału w transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji projektu to należy mieć na uwadze, że w przypadku project finance wymagane środki własne Wnioskodawcy muszą być zaangażowane w realizację przedsięwzięcia w pierwszej kolejności (oraz udokumentowane – kopie faktur oraz potwierdzeń zapłaty/przelewów). Dopiero po akceptacji przez NFOŚiGW wydatkowania środków własnych będą mogły zostać uruchomione środki NFOŚiGW. Od specyfiki projektu i jego harmonogramu rzeczowo-finansowego zależeć będzie możliwość wpłacania kapitału w transzach bądź konieczność wyposażenia podmiotu (gotowość) w środki pieniężne jednorazowo na samym początku.
20. Zgodnie instrukcją generatora wniosku prognozę danych finansowych zawartych w punkcie „Dane finansowe” należy sporządzić „na okres finansowania który dla dotacji oznacza okres nie krótszy niż okres trwałości”. Proszę o informację na jaki okres należy sporządzić prognozy finansowe przy wsparciu w postaci pożyczki na zasadach preferencyjnych?
W przypadku ubiegania się w NFOŚiGW o pożyczkę prognozy finansowe powinny być sporządzone na okres spłaty pożyczki.
21. Zgodnie z informacją w generatorze wniosków „rachunek zysków i strat wypełniany jest w wariancie porównawczym”. Co to oznacza dla wnioskodawcy skoro w generatorze jest tylko jedna tabela rachunku zysków i strat w wariancie z pożyczką NFOŚiGW? W jaki sposób sporządzić wariant porównawczy?
Zgodnie z ustawą o rachunkowości rachunek wyników może być sporządzany na dwa sposoby: w wariancie porównawczym oraz wariancie kalkulacyjnym. Tabela zamieszczona w Generatorze wniosków jest sporządzona w wariancie porównawczym, więc Wnioskodawca nie musi sporządzać odrębnej tabeli, wystarczy, że wypełni tabelę zamieszczoną w GWD.
22. Czy w ramach dokumentu potwierdzającego zbilansowanie źródeł finansowania wnioskowanego przedsięwzięcia, Wnioskodawca może przedłożyć warunkową umowę pożyczki? Umowa ta polega na zobowiązaniu Pożyczkodawcy do udzielenia pożyczki Pożyczkobiorcy, w sytuacji jeśli ten ostatni podpisałby umowę na dofinansowanie planowanej przez siebie inwestycji.
Umowa kredytu/pożyczki jest dokumentem, który potwierdza zbilansowanie źródeł finansowania inwestycji. Jeżeli jedynym warunkiem zawarcia umowy na finansowanie dłużne będzie podpisanie umowy z NFOŚiGW to co do zasady nie ma przeszkód uznania takiego dokumentu za wiarygodny. Niemniej jednak pragnę podkreślić, że tylko całościowa ocena kompletnego wniosku wraz z wszystkimi załącznikami oraz analiza umowy kredytu/pożyczki umożliwia wydanie ostatecznej oceny o finansowaniu przez NFOŚiGW przedsięwzięcia.
23. Na obecnym etapie nie jest możliwe uzyskanie promes gdyż Spółka nie rozpoczęła jeszcze procesu pozyskania finansowania dłużnego. Rozpoczęcie tego procesu nie jest planowane przed złożeniem wniosku do NFOŚ, co wynika z harmonogramu realizacji innych wątków w Projekcie, które będą miały wpływ na kwotę niezbędnego do pozyskania finansowania. Czy jako sposób udokumentowania źródeł finansowania dłużnego można posłużyć się wstępnymi deklaracjami zainteresowania finansowaniem Projektu przez banki?
Bez informacji o rodzaju kapitału dłużnego, jaki ma być źródłem finansowania, przedłożenia dokumentów, potwierdzających realność pozyskania takiego źródła finansowania i ich dogłębnej analizy NFOŚiGW nie jest w stanie jednoznacznie wypowiedzieć się co do możliwości uznania ich jako wiarygodne źródło finansowania.
Tylko wnikliwa analiza wniosku o dofinansowanie, dokumentów do niego dołączonych oraz założeń dotyczących samej inwestycji oraz kondycji finansowej podmiotu, projekcji finansowych, założeń przychodowo-kosztowych pozwala na wydanie opinii co do wykonalności i trwałości finansowej przedsięwzięcia.
Niemniej jednak jeżeli wniosek będzie podlegał ocenie finansowej i na etapie tej oceny nie zostaną dostarczone wiarygodne dokumenty, potwierdzające zapewnienie źródeł finansowania inwestycji, wniosek taki zostanie oceniony negatywnie. Zgodnie bowiem z wymogami programu Sokół na etapie oceny wniosku wymagane jest tzw. „twarde” udokumentowanie źródeł finansowania poprzez przedłożenie dokumentów, wymienionych w Liście załączników, a więc co najmniej promesy pozyskania finansowania dłużnego. Wnioskodawca w momencie ubiegania się w NFOŚiGW o dofinansowanie musi wykazać, że jest przygotowany do realizacji przedsięwzięcia, nie tylko w zakresie przeprowadzenia procesu inwestycyjnego, wymaganych prawem pozwoleń i innych dokumentów, ale również (a może przede wszystkim) w zakresie finansowym.
24. W związku z tym że projekt realizowany jest w formule project finanace, a rozpoczęcie procesu pozyskania finansowania dłużnego możliwe i planowane jest dopiero za jakiś czas (po doprecyzowaniu kwestii kosztowych jak również dotyczących wkładu własnego - w tym od NFOŚiGW) i będzie to proces kilkumiesięczny, na moment złożenia wniosku nie będzie możliwe udokumentowanie w wiarygodny sposób źródeł finansowania dłużnego. Proces w jakim planujemy pozyskać finansowanie jest procesem standardowym dla tego typu projektów i zgodnym z praktyką rynkową. W związku z tym chcieliśmy ustalić z Państwem jakiego typu dokumenty będą dla Państwa w takiej sytuacji wystarczające do spełnienia wymogów w tym zakresie. Przychodzą nam na myśl dokumenty typu strategia pozyskania finansowania dłużnego, uchwały odpowiednich organów korporacyjnych dotyczące rozpoczęcia i harmonogramu procesu pozyskania finansowania, deklaracje/uchwały Sponsorów projektu o zapewnieniu niezbędnego kapitału własnego dla Projektu (oczekiwanego przez banki przy udzielaniu zadłużenia) itp.
Na początku pragnę zdecydowanie podkreślić, że planowane do pozyskania dofinansowanie ze środków NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego SOKÓŁ w żaden sposób nie może być traktowane jako to wskazuje Wnioskodawca w swoim mailu jako wkład własny (patrz: „po doprecyzowaniu kwestii kosztowych jak również dotyczących wkładu własnego - w tym od NFOŚiGW”).
Podkreślić również należy, że NFOŚiGW ma wieloletnią praktykę w finansowaniu przedsięwzięć realizowanych w formule „project finance” z udziałem finansowania kredytowego, konsorcjalnego, w ramach grup kapitałowych, itp., a procesy pozyskiwania finansowania dla tego typu projektów i związana z tym praktyka rynkowa jest NFOŚiGW dobrze znany.
Zgodnie z zapisami „Listy wymaganych załączników do wniosku o dofinansowanie” dokumentami potwierdzającymi zbilansowanie źródeł finansowania wnioskowanego przedsięwzięcia są: (w zależności od formy prawnej podmiotu oraz rodzaju finansowania):
- promesa udzielenia kredytu/pożyczki/dotacji (wydana przez banki lub inne instytucje finansowe),
- umowy i/lub wyciągi z zawartych umów kredytowych/pożyczkowych/ dotacyjnych,
- wyciąg z ustawy budżetowej państwa na rok bieżący (w przypadku finansowania przedsięwzięcia ze środków budżetu państwa),
- oświadczenie o ubieganiu się o pomoc z budżetu państwa w latach następnych (w przypadku finansowania przedsięwzięcia ze środków budżetu państwa),
- kopia wyciągów z rachunków bankowych/inwestycyjnych (w przypadku jeżeli środki wykazane na rachunku mają zostać przeznaczone na realizację przedsięwzięcia),
- odpis KRS potwierdzający zarejestrowanie wniesionego kapitału/podjęte uchwały organów stanowiących Wnioskodawcy w sprawie dokapitalizowania spółki (w przypadku gdy źródłem finansowania są środki z podniesienia kapitału Spółki),
- umowy innych pożyczek,
- inne dokumenty potwierdzające możliwość wniesienia deklarowanych środków własnych (np.: uchwały zarządu/rady nadzorczej/organów właścicielskich w sprawie realizacji przedsięwzięcia – jeżeli podjęto),
- inne dokumenty.
W świetle powyższego należy podkreślić, że sama strategia pozyskania finansowania dłużnego nie jest dokumentem potwierdzającym jego rzeczywiste uzyskanie. W przypadku przedłożenia jako potwierdzenie zbilansowania źródeł finansowania takiej strategii konieczne jest dołączenie do niej dokumentów, świadczących jednoznacznie o jej realności, a więc w zależności od tego, skąd będą pochodziły środki:
- środki własne z podwyższenia kapitału zakładowego przez dotychczasowych udziałowców/akcjonariuszy – to konieczne jest dołączenie uchwał, o których mowa w k.s.h. wraz ze statutem/umową spółki, której postanowienia umożliwiają dokonanie takiej czynności (tzn. jeśli pierwotny statut/umowa spółki nie przewidywały możliwości podniesienia kapitału podstawowego, to konieczna jest zmiana) wraz z oświadczeniami udziałowców/akcjonariuszy o gotowości do objęcia nowych udziałów/akcji i dokumentem potwierdzającym posiadanie środków na tę czynność;
- środki z podwyższenia kapitału zakładowego przez wejście do spółki nowego udziałowca/akcjonariusza – podobnie jak powyżej;
- jeśli mają to być środki z kapitałów zapasowych utworzonych w spółce – to należy dołączyć dokumenty, o których mowa w k.s.h. wraz z odpowiednimi uchwałami organów spółki.
W przypadku projektów realizowanych w formule „project finance”, NFOŚiGW wymaga zaangażowania środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki te nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty, dotacji czy aportów rzeczowych) w wysokości min. 15% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia wniesionych w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym. W przypadku wymaganego dokapitalizowania spółki (dot. projektów project finance) bądź pożyczek (tzw. podporządkowanych, właścicielskich od udziałowca, czy od podmiotu powiązanego), pozostali Wnioskodawcy, należy przedstawić także sytuację finansową podmiotu wnoszącego kapitał/udzielającego pożyczki potwierdzającą możliwość dysponowania odpowiednimi środkami na współfinansowanie projektu (nie dotyczy instytucji finansowych jak np.: WFOŚiGW lub bank).
Należy mieć również na względzie, iż w przypadku project finance możliwe jest wniesienie zwiększenia kapitału zakładowego z zastrzeżeniem, że kapitał będzie wpłacony po podpisaniu umowy z NFOŚiGW. Dopuszcza się bowiem sytuację kiedy dokapitalizowanie spółki nie jest w pełni zrealizowane na dzień złożenia wniosku (opłacony kapitał i zarejestrowany/uwidoczniony w KRS). Minimum dokumentów, jakie w tym zakresie powinny być załączone do wniosku to podjęte uchwały organów stanowiących Wnioskodawcy w sprawie dokapitalizowania spółki (ze wskazaniem, kto będzie obejmował nowy kapitał oraz uprawdopodobnieniem, że dany podmiot/osoba dysponuje środkami finansowymi na dokapitalizowanie Wnioskodawcy w założonych kwotach). Należy mieć również na uwadze, że w przypadku project finance wymagane środki własne Wnioskodawcy muszą być zaangażowane w realizację przedsięwzięcia w pierwszej kolejności (oraz udokumentowane – kopie faktur oraz potwierdzeń zapłaty/przelewów). Dopiero po akceptacji przez NFOŚiGW wydatkowania środków własnych będą mogły zostać uruchomione środki NFOŚiGW. Od specyfiki projektu i jego harmonogramu rzeczowo-finansowego zależeć będzie możliwość wpłacania kapitału w transzach bądź konieczność wyposażenia podmiotu (gotowość) w środki pieniężne jednorazowo na samym początku.
Materiały
Nabór wniosków w ramach Fazy Wogloszenie_o_naborze_faza_w__sokol.pdf 0.84MB Nabór wniosków w ramach Fazy B+R
6_ogloszenie_o_naborze_faza_br___sokol_200224.pdf 0.76MB Definicja innowacyjności
innowacyjnosc_-_definicja_i_zasady_oceny_21120151.pdf 0.05MB Kalkulator ratingu
kalkulator_ratingu_01012020_(1).xlsm 0.07MB Materiały ze szkoleń
materialy_ze_szkolen.7z 23.69MB Lista wymaganych załaczników dla Fazy W
lista_wymaganych_zalacznikow_do_wniosku_o_dofinansowanie_w_fazie_w_.pdf 0.23MB Lista wymaganych załaczników dla Fazy B+R
lista_wymaganych_zalacznikow_do_wniosku_o_dofinansowanie_w_fazie_br.pdf 0.22MB Krajowe Inteligentne Specjalizacje
opisy_kis__werja_6_final_01012020.pdf 0.94MB Inne
instrukcja_sporzadzenia_studium_wykonalnosci.pdf 0.39MB Wzór umowy
umowy.zip 0.60MB