Ogłoszenie o naborze wniosków 2022
09.02.2023
Informacja o możliwości składania wniosków
Nabór wniosków w ramach Programu Rządowego pn. „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.”
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Operator Programu ogłasza nabór wniosków o udzielnie pomocy w ramach Programu Rządowego „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r. ”, zwanego dalej „Programem”.
Celem programu jest udzielnie wsparcia finansowego przedsiębiorstwom energochłonnym, w przypadku których prowadzenie działalności gospodarczej jest zagrożone z uwagi na dynamiczny wzrost kosztów zakupu energii elektrycznej i gazu ziemnego w roku 2022.
- podmioty uprawnione do otrzymania pomocy:
O pomoc może ubiegać się przedsiębiorca w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców
(Dz. U. z 2023 r. poz. 221), który spełnia kryteria określone w Programie Rządowym.
- formy, kryteria, warunki i okres przyznania pomocy:
- Forma pomocy: Pomoc jest udzielana w formie bezzwrotnej (wypłacana zaliczkowo).
- O pomoc może ubiegać się przedsiębiorca, który łącznie spełnia następujące kryteria:
- wykonuje działalność gospodarczą na dzień złożenia wniosku i wykonywał ją przez cały okres kwalifikowany (od 1 lutego do 31 grudnia 2022 r.) i co najmniej jeden miesiąc okresu referencyjnego (od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.), za które może przedstawić udokumentowane koszty zakupu energii elektrycznej lub gazu ziemnego, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- poniósł koszty zakupu energii elektrycznej[1] lub gazu ziemnego[2]:
- w 2021 r., stanowiące łącznie nie mniej niż 3% jego wartości produkcji[3] lub
- w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2022 r. stanowiące łącznie nie mniej niż 6% jego wartości produkcji;
przy czym przedsiębiorca, który wykaże poniesienie kosztów zakupu energii elektrycznej lub gazu ziemnego w 2021 r. (lit. a) nie musi wykazywać tych kosztów za rok 2022 (lit. b) i odwrotnie;
- co najmniej 50% jego przychodu lub wartości jego produkcji w okresie referencyjnym (od 1 stycznia do 31 grudnia 2021 r.) i okresie kwalifikowanym (od 1 lutego do 31 grudnia 2022 r.) pochodziło z działalności w jednej albo wielu podklasach PKD (zgłoszonych w CEIDG albo KRS jako kody jego głównej lub pozostałej działalności) lub produkcji produktów o kodach PRODCOM wymienionych w części 17 Programu;
- na dzień składania wniosku oraz na dzień zawarcia umowy nie jest w likwidacji na podstawie ustawy
z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1467, z późn. zm.) lub nie jest w stosunku do niego otwarte postępowanie upadłościowe na podstawie ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2022 r. poz. 1520); - nie zalega z zapłatą podatków stanowiących dochód budżetu państwa, z wyjątkiem przypadków,
gdy uzyskał przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na raty zaległości podatkowych albo podatku lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji właściwego organu podatkowego; - nie zalega z zapłatą należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, z wyjątkiem przypadków, gdy zawarł umowę o odroczeniu terminu płatności albo umowę o rozłożeniu na raty należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne;
- nie jest objęty sankcjami przyjętymi na podstawie: rozporządzenia Rady (UE) nr 269/2014 z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w odniesieniu do działań podważających integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażających (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 6, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenia Rady (WE) nr 765/2006 z dnia 18 maja 2006 r. dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 134 z 20.05.2006, str. 1, z późn. zm.), decyzji Rady 2012/642/WPZiB z dnia 15 października 2012 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy (Dz. Urz. UE L 285 z 17.10.2012, str. 1, z późn. zm.), decyzji Rady 2014/145/WPZiB z dnia 17 marca 2014 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami podważającymi integralność terytorialną, suwerenność i niezależność Ukrainy lub im zagrażającymi (Dz. Urz. UE L 78 z 17.03.2014, str. 16, z późn. zm.) lub decyzji Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz. Urz. UE L 229 z 31.07.2014, str. 13, z późn. zm.), w szczególności nie jest:
- podmiotem wymienionym w aktach prawnych nakładających te sankcje,
- przedsiębiorcą będącym własnością podmiotów, w które są wymierzone te sankcje, lub powiązanym z takimi podmiotami w sposób, o którym mowa w art. 2 ust. 2 rozporządzenia Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.),
- przedsiębiorcą prowadzącym działalność w sektorach przemysłu, w które wymierzone
są sankcje przyjęte przez UE, o ile pomoc ta utrudniałaby osiągnięcie celów tych sankcji.
- nie jest wpisany na listę, o której mowa w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz. U. z 2023 r. poz. 129, z późn. zm.), nie została na niego nałożona kara pieniężna, o której mowa w art. 6 ust. 1 lub w art. 12 ust. 1 tej ustawy, nie została względem niego orzeczona kara, o której mowa w art. 16 ust. 2 tej ustawy, ani nie została na niego nałożona kara pieniężna, o której mowa w art. 143d ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2022 r. poz. 813, z późn. zm.).
WAŻNE: Przedsiębiorcy uprawnieni w okresie kwalifikowalnym do zakupu energii elektrycznej po ustalonej cenie maksymalnej, na podstawie ustawy z dnia 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku (Dz. U. poz. 2243, z późn. zm.), mogą wnioskować o pomoc jedynie z tytułu kosztów zakupu gazu ziemnego. Pozostali przedsiębiorcy mogą wnioskować o pomoc z obu źródeł lub według własnego wyboru z jednego z nich.
- Warunki przyznawania pomocy:
- Wypłata pomocy jest dokonywana przez Dysponenta Funduszu (Minister Rozwoju i Technologii) na rachunek bankowy wskazany we Wniosku składanym do Operatora Programu (Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej).
- Pomoc udzielana jest z uwzględnieniem limitów wskazanych w częściach 8 i 9 Programu w kwocie nie wyższej niż przedstawiona we Wniosku.
- W przypadku gdy łączna wartość Pomocy wynikająca z wszystkich pozytywnie rozpatrzonych wniosków przekroczy kwotę przeznaczoną na udzielenie Pomocy, wysokość udzielonej Pomocy jest pomniejszana proporcjonalnie do udziału kwoty przeznaczonej na udzielenie tej Pomocy do łącznej wartości Pomocy wynikającej z rozpatrzonych pozytywnie wniosków.
- Pomoc może być kumulowana z:
- inną pomocą udzielaną zgodnie z sekcją 2.1 lub 2.4. komunikatu,
- pomocą przyznaną na podstawie rozporządzeń de minimis[4] lub z pomocą przyznaną na podstawie rozporządzeń w sprawie wyłączeń grupowych[5] pod warunkiem przestrzegania przepisów i zasad dotyczących kumulacji określonych w tych rozporządzeniach; pomocą przyznawaną na podstawie tymczasowych ram w kontekście COVID-19[6], pod warunkiem, że przestrzegane są zasady dotyczące kumulacji określone w tych ramach.
- Okres przyznawania pomocy: Pomoc przyznaje się na pokrycie kosztów kwalifikowanych, poniesionych na zakup energii elektrycznej lub gazu ziemnego, obliczonych zgodnie ze wzorem przedstawionym w części 10 Programu w okresie od 1 lutego do 31 grudnia 2022 r.
- budżet programu: 5 064 178 000 zł.
- sposób obliczania wysokości pomocy:
Wysokość udzielonej pomocy wynika z kosztów poniesionych przez wnioskodawcę na zakup gazu ziemnego
lub energii elektrycznej w okresie wnioskowanym, obliczanych według następującego wzoru:
Koszty kwalifikowane = t[max{0 ;(ptee-1,5* prefee)*qtee}+max{0 ; (ptg-1,5*prefg)*qtg}]
gdzie:
- t oznacza dany miesiąc okresu wnioskowanego,
- ptee oraz ptg oznaczają średnią cenę netto[7]za jednostkę odpowiednio energii elektrycznej i gazu ziemnego, nabytą od dostawcy zewnętrznego[8] i zużytą przez beneficjenta w okresie t (w PLN/MWh),
- prefee oraz prefg oznacza średnią cenę netto za jednostkę, odpowiednio energii elektrycznej i gazu ziemnego, nabytą od dostawcy zewnętrznego i zużytą przez beneficjenta w okresie referencyjnym
(w PLN/MWh),
- qtee oraz qtg oznacza ilość odpowiednio energii elektrycznej i gazu ziemnego nabytą od dostawców zewnętrznych i zużytą przez wnioskodawcę w okresie t (w MWh).
W okresie od 1 września do 31 grudnia 2022 r. ilość gazu ziemnego lub energii elektrycznej przyjęta do obliczania kosztów kwalifikowanych nie może przekroczyć 70% zużycia wnioskodawcy w analogicznym okresie w 2021 r.
- maksymalna wysokość pomocy:
- Maksymalna kwota pomocy
Maksymalna kwota pomocy, która może zostać udzielona jednemu wnioskodawcy nie może przekroczyć 50% kosztów kwalifikowanych.
Maksymalna kwota pomocy udzielonej:
-
- wnioskodawcy niebędącemu częścią grupy kapitałowej nie może przekroczyć kwoty 4 mln EUR;
- wnioskodawcy albo wnioskodawcom z jednej grupy kapitałowej nie może przekroczyć kwoty 4 mln EUR.
Na potrzeby określenia maksymalnej kwoty pomocy przyjmuje się średni kurs wymiany euro na złote ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy.
- Zwiększenie maksymalnej kwoty pomocy
Pomoc w zwiększonej kwocie może zostać udzielona wnioskodawcy, który:
- wykaże obniżenie wskaźnika EBITDA o co najmniej 40% w 2022 r. w porównaniu do 2021 r. albo wykaże ujemny wskaźnik EBITDA w 2022 r.
Kwota pomocy udzielonej takiemu wnioskodawcy nie może przekroczyć 80% kosztów kwalifikowanych, przy czym wskaźnik EBITDA w 2022 r. z uwzględnieniem udzielonej pomocy nie może być wyższy niż 70% wartości tego wskaźnika w 2021 r. Jeśli wskaźnik EBITDA w 2021 r. i w 2022 r. jest ujemny, to pomoc nie może spowodować, że wskaźnik EBITDA w 2022 r. osiągnie wartość dodatnią lub;
- wykaże obniżenie wskaźnika EBITDA o co najmniej 40% w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. w stosunku do analogicznego okresu w 2021 r. albo wykaże ujemny wskaźnik EBITDA w okresie od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r.
W takim przypadku okres wnioskowany nie może wykroczyć poza okres od 1 lipca do 31 grudnia 2022 r. Kwota pomocy udzielonej takiemu wnioskodawcy nie może przekroczyć 80% kosztów kwalifikowanych, przy czym wskaźnik EBITDA w drugim półroczu 2022 r. z uwzględnieniem udzielonej pomocy nie może być wyższy niż 70% wartości tego wskaźnika w drugim półroczu 2021 r. Jeśli wskaźnik EBITDA w obu tych okresach jest ujemny, to pomoc nie może spowodować, że wskaźnik EBITDA z uwzględnieniem udzielonej pomocy w drugim półroczu 2022 r. osiągnie wartość dodatnią.
Zwiększenie maksymalnej kwoty pomocy udzielonej:
1. wnioskodawcy niebędącemu częścią grupy kapitałowej nie może przekroczyć kwoty 50 mln EUR;
2. wnioskodawcy albo wnioskodawcom z jednej grupy kapitałowej nie może przekroczyć kwoty 50 mln EUR.
Na potrzeby określenia zwiększonej maksymalnej kwoty pomocy przyjmuje się średni kurs wymiany euro na złote ogłaszany przez Narodowy Bank Polski w dniu zawarcia umowy.
Jeśli w grupie kapitałowej znajdują się zarówno wnioskodawcy uprawnieni do maksymalnej kwoty pomocy, jak i ci uprawnieni do zwiększonej maksymalnej kwoty pomocy, to suma pomocy przyznanej dla pierwszej grupy nie może przekroczyć 4 mln EUR, a suma pomocy dla drugiej grupy nie może przekroczyć kwoty 50 mln EUR pomniejszonej o kwotę pomocy przyznanej pierwszej grupie.
- termin i sposób składania wniosku:
Wnioski o Pomoc należy składać w okresie: 09.02.2023 r. – 22.02.2023 r.
Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane.
Operator Programu rozpatrzy wszystkie wnioski złożone w terminie (kolejność wpływu wniosku do NFOŚiGW złożonego w terminie naboru nie decyduje o możliwości otrzymania wsparcia).
Wnioski o Pomoc należy składać wyłącznie w wersji elektronicznej poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/generator-wnioskow-o-dofinansowanie
Sposób rozpatrywania wniosków określony jest w regulaminie naboru.
UWAGA: Wniosek musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez osobę/osoby upoważnioną/e do reprezentowania wnioskodawcy. Wzór wniosku ma jedynie charakter informacyjny. Wniosek składa się wyłącznie poprzez uzupełnienie właściwych pól w GWD.
- kontakt w sprawie naboru:
Pytania w sprawie naboru należy zadawać wyłącznie z wykorzystaniem skrzynki e-mail:
energochlonni.program@nfosigw.gov.pl
- informacje dodatkowe:
- do wniosku dołącza się podpisaną kwalifikowanym podpisem elektronicznym przez Wnioskodawcę (lub jego pełnomocnika) Umowę o udzielnie Pomocy. Wnioskodawca składając wniosek jest zobowiązany do dołączenia do wniosku podpisanej umowy, zgodnie z udostępnionym wzorem, który należy uzupełnić lub dostosować, zgodnie ze wskazówkami;
- numer wniosku o dofinansowanie oraz numer umowy zostanie nadany po zamknięciu naboru i zebraniu wszystkich wniosków;
- załączniki:
- Program Rządowy pn. „Pomoc dla sektorów energochłonnych związana z nagłymi wzrostami cen gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2022 r.”;
- Regulamin naboru;
- Wzór wniosku o udzielenie pomocy;
- Wzór Umowy o udzielnie pomocy publicznej w związku ze wzrostem cen energii elektrycznej i gazu ziemnego;
- Narzędzia pomocnicze przygotowane przez Operatora Programu:
- kalkulator wyliczania wysokości kosztów kwalifikowanych;
- kalkulator wyliczania wnioskowanej kwoty Pomocy (maksymalnej lub zwiększonej).
[1] Koszty zakupu energii elektrycznej rozumie się jako koszt nabycia lub wytworzenia przez przedsiębiorcę, zużytej na własne potrzeby energii elektrycznej (wraz z podatkiem akcyzowym), z wyłączeniem podatku od towarów i usług oraz opłat dodatkowych wynikających z faktur za energię elektryczną (np. opłat dystrybucyjnych, opłaty OZE, opłaty CHP, opłaty mocowej).
[2] Koszty zakupu gazu ziemnego rozumie się jako koszt nabycia wykorzystanego gazu ziemnego (wraz z akcyzą), zużytego na potrzeby własne, z wyłączeniem podatku od towarów i usług oraz opłat dodatkowych wynikających z faktur za gaz ziemny (np. opłat dystrybucyjnych).
[3] Wartość produkcji rozumie się jako wartość produkcji sprzedanej w bieżących cenach bazowych, tj. przychód ze sprzedaży własnych wyrobów, robót i usług (bez podatku od towarów i usług), pomniejszony o podatek akcyzowy, a powiększony o dotacje otrzymane do produktu. Wartość produkcji sprzedanej nie obejmuje wartości produktów i usług sprzedanych, które nie były wytworzone przez wnioskodawcę, lecz zostały zakupione od dostawców zewnętrznych w celu odsprzedaży, tj. były przedmiotem działalności handlowej.
[4] Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 1, z późn. zm.), rozporządzenie Komisji (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9, z późn. zm.), rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE L 190 z 28.06.2014, str. 45, z późn. zm.) oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 360/2012 z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 114 z 26.04.2012, str. 8, z późn. zm.).
[5] Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1), rozporządzenie Komisji (UE) nr 702/2014 z dnia 25 czerwca 2014 r. uznające niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 193 z 01.07.2014, str. 1) oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 1388/2014 z dnia 16 grudnia 2014 r. uznające niektóre kategorie pomocy udzielanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz. Urz. UE L 369 z 24.12.2014, str. 37).
[6] Komunikat Komisji Tymczasowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki w kontekście trwającej epidemii COVID-19 (Dz. Urz. UE C 91I z 20.03.2020, str. 1, Dz. Urz. UE C 112I z 04.04.2020, str. 1, Dz. Urz. UE C 164 z 13.05.2020, str. 3, Dz. Urz. UE C 210 z 24.06.2020, str. 35, Dz. Urz. UE C 218 z 02.07.2020, str. 3, Dz. Urz. UE C 340I z 13.10.2020, str. 1, Dz. Urz. UE C 34 z 01.02.2021, str. 6 oraz Dz. Urz. UE C 473 z 24.11.2021, str. 1).
[7]) Do obliczania kosztów kwalifikowanych przyjmuje się ceny energii elektrycznej lub gazu ziemnego bez uwzględniania innych opłat oraz podatków (w tym podatku akcyzowego).
[8]) Dostawcą zewnętrznym są również koncesjonowane spółki obrotu, będące częścią tej samej grupy kapitałowej co wnioskodawca.
Materiały
1. Program_Rządowy11_Program_Rządowy_20230208_FINAL.pdf 0.81MB 1.1. Program Rządowy
111_Program_Rządowy_20230208_FINAL.pdf 0.20MB 2. Regulamin naboru
2__Regulamin_naboru_przemysł_energochlonny_20230208_FINAL.pdf 0.61MB 3. Wzór wniosku o udzielenie pomocy
3_Formularz_wniosku_o_pomoc_20230208_FINAL.pdf 1.26MB 4. Wzór Umowa o udzielenie pomocy publicznej w związku ze wzrostem cen energii elektrycznej i gazu ziemnego
4__Umowa_o_Udzielenie_Pomocy_20230208_FINAL.docx 0.08MB 5. Formularz rozliczenia pomocy
5_Formularz_rozliczenia_pomocy_20230208_FINAL.pdf 0.76MB 6. Zestawienie faktur
6_Zestawienie_faktur_20230208_FINAL.xlsx 0.02MB 7. Sprawozdanie beneficjenta
7_Sprawozdanie_beneficjenta_20230208_FINAL.xlsx 0.02MB 8. Kalkulator wyliczania wysokości kosztów kwalifikowanych
8_Wyliczenia_KK_20230208_FINAL.xlsx 0.02MB 9 Kalkulator wyliczania wnioskowanej kwoty pomocy (maksymalnej lub zwiększonej)
9_Wyliczenia_Pomocy_20230208_FINAL.xlsm 0.05MB 10. Decyzja notyfikacyjna
Decyzja_notyfikacyjna_KE_SA_104932.pdf 0.43MB 11. Tymczasowe kryzysowe ramy
Tymczasowe_kryzysowe_ramy.pdf 0.99MB
- Pierwsza publikacja:
- 08.08.2023 10:22 Anna Urzyczyn
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- RK
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Ogłoszenie o naborze wniosków 2022 | 2.0 | 01.08.2024 11:53 Anna Urzyczyn |
Ogłoszenie o naborze wniosków 2022 | 1.0 | 08.08.2023 10:22 Anna Urzyczyn |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP