Ogólnopolska kampania społeczna „Liczy się ciepło”
29.11.2022
Ogólnopolska kampania społeczna zachęcająca do oszczędzania "Liczy się ciepło” ma zmotywować do bardziej racjonalnego zużycia ciepła w gospodarstwach domowych. Inicjatywa ma promować prooszczędnościowe postawy wśród Polaków. Kierowana jest do odbiorców ciepła sieciowego w całej Polsce, a także osób na co dzień korzystających z indywidualnych źródeł ciepła w domach jednorodzinnych. Celem kampanii jest wzrost świadomości społecznej, dotyczącej korzyści z oszczędzania ciepła.
Organizatorzy z jednej strony zakładają dialog z odbiorcami ciepła, z drugiej zaś wzrost świadomości klientów instytucjonalnych: spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorstw, placówek ochrony zdrowia czy placówek oświatowych, na temat korzyści z termomodernizacji budynków czy wymiany źródeł ciepła. Kampania ma wyposażyć Polki i Polaków w wiedzę na temat tego, w jaki sposób postępować, aby zmniejszyć niepotrzebne zużycie ciepła w domach.
Inicjatywa "Liczy się ciepło" zwraca uwagę na znaczenie ekologii i wpływ oszczędzania ciepła na środowisko. Jednym z elementów projektu jest kampania edukacyjna dotycząca rządowych programów dotacyjnych, wspierających termomodernizację budynków i wymianę źródeł ciepła.
Kampania jest odpowiedzią na badanie konsumenckie zrealizowane jesienią 2022 r. przez ARC Rynek i Opinia Sp. z o.o. na zlecenie PTEZ. Respondenci zostali zapytanie o codzienne zwyczaje dotyczące ogrzewania miejsca zamieszkania. Badanie pozwoliło poznać poziom świadomości konsumentów ciepła i ich sposobów na jego oszczędzanie. Już dziś wiemy, że Polacy czują się niedoinformowani i poszukują poradnictwa w zakresie oszczędzania ciepła a wspólnoty mieszkaniowe, administracje czy inne podmioty odpowiedzialne za instytucjonalną opiekę nad budynkami, nie stanęły na wysokości zadania i nie przejęły w tym zakresie inicjatywy.
W trakcie kampanii zaplanowano webinar dla zarządców nieruchomości, jak i właścicieli nieruchomości prywatnych, na którym będą mogli dowiedzieć się, jak skutecznie oszczędzać ciepło i zmniejszać jego zużycie. W grudniu i styczniu odbędą się cztery regionalne spotkania w różnych częściach Polski, podczas których mieszkańcy, ale również osoby zarządzające wspólnotami i spółdzielniami, przedsiębiorcy i przedstawiciele instytucji publicznych dowiedzą się więcej, na temat termomodernizacji budynków jedno- i wielorodzinnych, jak również korzystania z dofinansowań w zakresie wymiany źródeł ciepła.
Porady, jak skutecznie oszczędzać ciepło można uzyskać odwiedzając stronę internetową www.liczysiecieplo.pl i samemu udając się na wirtualny spacer po mieszkaniu, samodzielnie weryfikując, jakie działania podjąć aby zaoszczędzić ciepło we własnym domu. Każdy użytkownik może przekonać się, w jaki sposób zacząć oszczędzać ciepło i tym samym zmniejszyć koszty ogrzewania swojej nieruchomości.
Przewodnikami, którzy będą doradzać w kwestii oszczędzania energii są Iza i Marek Ciepłopolscy - małżeństwo, które stara się zadbać o komfort cieplny we własnym mieszkaniu, dyskutując o przyzwyczajeniach i nawykach dotyczących ogrzewania. Na stronie na Facebooku i w serwisie Tik Tok użytkownicy mogą śledzić perypetie dwójki bohaterów, a tym samym znajdować inspiracje do wdrożenia we własnym domu.
Organizatorem kampanii „Liczy się ciepło” jest Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych - organizacja zrzeszająca czołowe przedsiębiorstwa ciepłownicze działające w naszym kraju.
Więcej informacji o kampanii Liczy się ciepło znaleźć można:
na stronie www.liczysiecieplo.pl
na stronie www.ptez.pl
na profilu na Twitterze @kogeneracjaPTEZ
Materiały
Grafika dot. kampanii Liczy się ciepło_NFOŚiGWGrafika_dot_kampanii_Liczy_się_ciepło_NFOŚiGW.pdf 0.35MB