Pytania i odpowiedzi
Czy w ramach programu KOLIBER - taxi dobre dla klimatu, można otrzymać dofinansowanie na auto elektryczne do szkolenia kandydatów na kierowców (szkolenie pojazdem z automatyczną skrzynią biegów).
W obecnie ogłoszonych konkursach nie ma możliwości aplikowania o dofinansowanie dla pojazdu osobowego wykorzystywanego do działalności innej niż przewóz osób taksówką. Pojazd osobowy elektryczny może być dofinansowany w ramach naboru „Zielony samochód - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu osobowego (M1)”, ale jest do dofinansowanie skierowane tylko i wyłącznie do osób fizycznych, a nabyty w ramach przedsięwzięcia pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, w tym działalności rolniczej.
Czy w obecnie trwających naborach, możliwe jest otrzymanie dofinansowania na zakup pojazdu elektrycznego osobowego, dla działalności innej niż przewóz osób taksówką.
Obecnie nie ma takiej możliwości. Trwają prace nad notyfikacją pomocy publicznej. W kolejnych naborach nie wyklucza się finansowania przedsięwzięć dotyczących zakupu elektrycznych pojazdów osobowych przeznaczonych na działowość inną niż przewóz osób taksówką.
Od kiedy liczą się koszty kwalifikowane na zakup samochodu elektrycznego?
Zgodnie z zapisami programu priorytetowego okres kwalifikowalności kosztów trwa od 01.01.2020 r. do 31.12.2023. r. Jednakże dofinansowanie nie będzie udzielone na przedsięwzięcie zakończone przed dniem zawarcia umowy o dofinansowanie. Oznacza to, że auto nie może być zakupione (w przypadku leasingu odebrane) przed dniem zawarcia umowy o dofinansowanie z NFOŚiGW. Jeśli po 01.01.2020 r. wpłacona była np. zaliczka na pojazd to ta zaliczka w ramach programu może być uznana za koszt kwalifikowany.
Jaka jest maksymalna wartość dofinansowanego auta?
Koszty kwalifikowane dla 1 auta i 1 ładowarki, od których wyliczane jest dofinansowanie nie mogą przekroczyć 150 0000 zł. Zakupiony pojazd może przekraczać maksymalna kwotę kwalifikowana, ale wszystkie koszty powyżej 150 000 zł stanowić będą koszty niekwalifikowane przedsięwzięcia.
W jakiej formie jest realizowane dofinansowanie w przypadku finansowania samochodu w leasing, czy dopłata jest bezpośrednio do rat czy też dopłata jest proporcjonalnie do każdej raty czy dopłata jest zrobiona do wpłaty pierwszej?
W przypadku leasingu dofinansowanie obejmuję dopłatę do raty kapitałowej. Harmonogram wypłat przewidziany jest jako rozliczenie kwartalne lub jednorazowa wypłata.
Czy program jest przeznaczony tylko dla taksówek czy również dla przewozu osób?
Program przeznaczony jest tylko i wyłącznie na taksówki służące do przewozu osób. Wnioskodawca musi posiadać licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką.
Jakie są konsekwencje nie zrealizowania zakładanego przebiegu rocznego na poziomie 48000km?
Wymóg rocznego przebiegu zakupionego pojazdu na poziomie co najmniej 48 000 km jest warunkiem obligatoryjnym. Konsekwencją braku spełnienia tego warunku może być rozwiązanie umowy o dofinansowanie i żądanie zwrotu dofinansowania. Każdy z przypadków, w których Beneficjent nie dotrzymuje warunków umowy rozpatrywany jest indywidualnie.
Na jaki okres jest przyznawane dofinansowanie do rat leasingowych ?
Leasing może trwać nie dłużej niż 3 lata.
Czy jest przewidywany nabór na dofinansowanie zakupu samochodu elektrycznego dla osób prowadzących działalność gospodarczą nie związaną z przewozem osób oraz przy limicie przejechanych rocznie kilometrów do 20.000 lub 25.000? Czy PKD może być artystyczne itp
KOLIBER – taxi dobre dla klimatu – program dedykowany na zakup elektrycznego auta, ale tylko i wyłącznie na potrzeby przewozu osób taksówką, wnioskodawca musi posiadać licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką. Otrzymanie dofinasowanie do pojazdu na inne cele nie jest możliwe w tym programie bez względu na liczbę przejeżdżanych rocznie kilometrów.2 eVAN - dofinansowanie zakupu elektrycznego samochodu dostawczego (N1) – dofinansowanie przeznaczone dla przedsiębiorców na zakup elektrycznego pojazdu kategorii N1 o kubaturze przestrzeni ładunkowej nie mniej niż 2m3. Pojazdy oraz infrastruktura do ładowania pozyskane w ramach przedsięwzięcia nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia działalności zarobkowej w zakresie drogowego transportu towarów, w szczególności świadczenia usług transportowych lub spedycyjnych. Przy czym działalność, na potrzeby której planuje się zakup pojazdu, interpretować należy w kontekście pkt 5 preambuły do rozporządzenia (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 352, 24.12.2013, str. 1), z którego wynika, że świadczenia usług zintegrowanych, w których sam transport jest tylko jednym z elementów usługi, np. usług przeprowadzonych, pocztowych lub kurierskich, usług transportu zintegrowanych ze sprzedażą towarów (dostawa zakupionych towarów do klienta) albo usług obejmujących zbieranie i przetwarzanie odpadów, nie należy uznawać za prowadzenie działalności zarobkowej w zakresie drogowego transportu towarów, tj. za usługi transportowe.3 ZIELONY SAMOCHÓD – program dedykowany osobom fizycznym, dofinansowane przeznaczone na zakup pojazdu elektrycznego kategorii M1. Nabyty w ramach projektu pojazd nie może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej oraz nie będzie wprowadzony do środków trwałych działalności. Jeśli chodzi o przyszłe nabory, to obecnie trwają prace nad notyfikacją pomocy publicznej. W kolejnych naborach nie wyklucza się finansowania przedsięwzięć dotyczących zakupu elektrycznych pojazdów dla innych grup beneficjentów niż powyższe.
Czy złożenie wniosku stanowi zobowiązanie finansowe?
Zobowiązanie finansowe z NFOŚiGW powstaje dopiero po podpisaniu umowy o dofinansowanie, złożenie wniosku nie stanowi zobowiązania i nie wiąże się z prawnymi konsekwencjami rezygnacji z procedowania wniosku.
Czy jest możliwość finansowania zakupu tylko punktu ładowania bez zakupu auta ?
Nie, nie ma takiej możliwości. Zakup punktu ładowania może stanowić koszt kwalifikowany tylko w przypadku ubiegania się o dofinansowanie dla zakupu pojazdu elektrycznego.
W przypadku ubiegania się o pożyczkę na zakup auta w programie „Koliber", w którym momencie procesu zakupu można ubiegać się o pożyczkę?
Wniosek o pożyczkę należy złożyć równolegle z wnioskiem o dotację.
Czy 1 firma w ramach 1 projektu może starać się o dofinansowanie na zakup max 3 pojazdów i 3 stacji do ładowania o wartości 150 000 za komplet (pojazd + stacja) czyli razem 450 000?
Tak, przy zakupie 3 aut i trzech ładowarek maksymalne koszty kwalifikowane wynoszą 450000 zł (raczej netto, bo zgodnie zapisami programu jeżeli Wnioskodawca ma prawną możliwości odzyskania podatku Vat lub nawet niewielkiej jego części to przedsięwzięcie należy podać w kosztach netto, Vat jest kosztem niekwalifikowanym).Jedna uwaga: Przy zakupie więcej niż jednego pojazdu i ew ładowarki do tego pojazdu, dofinansowanie należy wyliczać dla 1 „pakietu”’, tj samochód +ładowarka, np.: Jedno auto kosztuje 150 000 zł i ładowarka np. 6 000 zł to dofinansowanie wynosi 25 000 zł , co stanowi 16,66% ze 150000złDrugie auto kosztuje 90 000 +ładowarka 6 000 zł to dofinansowanie wynosi 19 200, co stanowi 20% ze 96 000złTrzecie auto kosztuje 190 000 +ładowarka 8 000 to dofinansowanie wynosi 25 000 zł , co stanowi 16,66% ze 150000zł (bo 150 000 zł to maksymalny koszt kwalifikowany jaki można zgłosić do dofinansowania, nadwyżka stanowić będzie w koszty niekwalifikowane)Przy powyższej konfiguracji całkowita wartość dotacji wyniesie 69 200 zł.
W jaki sposób badana jest zdolność do obsługi pożyczki?
Formularze aplikacyjne zawierają części finansowe, które należy wypełnić oraz zawierają listę załączników, które będzie trzeba dołączyć do wniosku w formie skanów.