Rekompensata (UOIG)
Najważniejsze dokumenty regulujące warunki dopuszczalności w sektorze transportu:
REKOMPENSATA ZA REALIZACJĘ USŁUG ŚWIADCZONYCH W OGÓLNYM INTERESIE GOSPODARCZYM w innych sektorach
W dniu 20 grudnia 2011 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet unijnych zasad pomocy publicznej w odniesieniu do oceny rekompensaty ze środków publicznych za usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).
Informacje na stronie Komisji Europejskiej: https://competition-policy.ec.europa.eu/state-aid/legislation/sgei_en
Nowy dokument
|
Data wejścia w życie
|
Zakres
|
Zastępowany dokument
|
|
1
|
brak daty obowiązywania – nie jest to dokument wiążący
|
Wyjaśnienie głównych pojęć dotyczących stosowania reguł pomocy publicznej w odniesieniu do UOIG
|
|
|
2
|
w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 7 z dnia 11.01.2012, str. 3)
|
31 stycznia 2012 r.
|
Spełnienie warunków określonych w decyzji zwalnia państwa członkowskie z obowiązku notyfikowania Komisji planowanego przyznania rekompensaty (stanowiącej pomoc publiczną) z tytułu świadczenia usług publicznych w przypadku pewnych kategorii UOIG
|
Decyzja Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 312 z dnia 29.11.2005 r., str. 67).
|
3
|
Komunikat Komisji Zasady ramowe Unii Europejskiej dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (Dz. Urz. UE C 8 z dnia 11.01.2012, str. 15)
|
31 stycznia 2012 r.
|
Zastosowanie do rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, wyłącznie o ile stanowi ona pomoc publiczną nie spełniającą warunków określonych w decyzji w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (…) – patrz wiersz powyżej
|
Wspólnotowe ramy dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (Dz. Urz. UE C 297 z dnia 29.11.2005 r., str. 4 ) – wygasły z dniem 30.11.2011 r.
|
4.
|
1.01.2024 r.
|
Zastosowanie do rekompensaty poniżej pewnego progu, która nie podlega kontroli w kontekście pomocy publicznej
|
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 360/2012 z dnia 25.04.2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.
|
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapewniał finansowanie rekompensat m.in. ze środków dostępnych w ramach działania 2.2 POIiŚ 2014-2020, w chwili obecnej: w ramach FENX.01.04 Gospodarka odpadami oraz gospodarka o obiegu zamkniętym oraz ze środków krajowych.
Rekompensata udzielana była do 30.01.2012 r. zgodnie z warunkami określonymi w Decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Od dnia 31 stycznia 2012 r. pomoc udzielana jest na zasadach określonych w Decyzji z dnia 20 grudnia 2011 r.
Najważniejsze zmiany w decyzji mające skutek dla Wnioskodawców NFOŚiGW:
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało stanowisko w sprawie stosowania postanowień decyzji w odniesieniu do finansowania w formie rekompensaty działań w gospodarce odpadami.