W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rekompensata (UOIG)

REKOMPENSATA ZA REALIZACJĘ USŁUG ŚWIADCZONYCH W OGÓLNYM INTERESIE GOSPODARCZYM w sektorze transportu
 
Informacje na stronie komisji Europejskiej

Najważniejsze dokumenty regulujące warunki dopuszczalności w sektorze transportu:

- ROZPORZĄDZENIE (WE) nr 1370/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczące usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 1191/69 i (EWG) nr 1107/70

- KOMUNIKAT Komisji w sprawie wytycznych interpretacyjnych w odniesieniu do rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego

REKOMPENSATA ZA REALIZACJĘ USŁUG ŚWIADCZONYCH W OGÓLNYM INTERESIE GOSPODARCZYM w innych sektorach

W dniu 20 grudnia 2011 r. Komisja Europejska przyjęła pakiet unijnych zasad pomocy publicznej w odniesieniu do oceny rekompensaty ze środków publicznych za usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym (UOIG).

Informacje na stronie Komisji Europejskiej: https://competition-policy.ec.europa.eu/state-aid/legislation/sgei_en

Pakiet obejmuje:
Nowy dokument
Data wejścia w życie
Zakres
Zastępowany dokument
1
brak daty obowiązywania – nie jest to dokument wiążący
Wyjaśnienie głównych pojęć dotyczących stosowania reguł pomocy publicznej w odniesieniu do UOIG
 
2
31 stycznia 2012 r.
Spełnienie warunków określonych w decyzji zwalnia państwa członkowskie z obowiązku notyfikowania Komisji planowanego przyznania rekompensaty (stanowiącej pomoc publiczną) z tytułu świadczenia usług publicznych w przypadku pewnych kategorii UOIG
Decyzja Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym (Dz. Urz. UE L 312 z dnia 29.11.2005 r., str. 67).
3
31 stycznia 2012 r.
Zastosowanie do rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, wyłącznie o ile stanowi ona pomoc publiczną nie spełniającą warunków określonych w decyzji w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (…) – patrz wiersz powyżej
Wspólnotowe ramy dotyczące pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (Dz. Urz. UE C 297 z dnia 29.11.2005 r., str. 4 ) – wygasły z dniem 30.11.2011 r.
4.
1.01.2024 r.
Zastosowanie do rekompensaty poniżej pewnego progu, która nie podlega kontroli w kontekście pomocy publicznej
Rozporządzenie Komisji (UE) Nr 360/2012 z dnia 25.04.2012 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis przyznawanej przedsiębiorstwom wykonującym usługi świadczone w ogólnym interesie gospodarczym.
 

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zapewniał finansowanie rekompensat m.in. ze środków dostępnych w ramach działania 2.2 POIiŚ 2014-2020, w chwili obecnej: w ramach FENX.01.04 Gospodarka odpadami oraz gospodarka o obiegu zamkniętym oraz ze środków krajowych.

Rekompensata udzielana była do 30.01.2012 r. zgodnie z warunkami określonymi w Decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym. Od dnia 31 stycznia 2012 r. pomoc udzielana jest na zasadach określonych w Decyzji z dnia 20 grudnia 2011 r.

Wytyczne w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym w ramach zadań własnych samorządu gminy w gospodarce odpadami komunalnymi (dokument przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju) - stanowiące uszczegółowienie obowiązujących zasad udzielania rekompensaty - są zgodne z pakietem UOIG (treść Wytycznych do znalezienia na stronie:

http://www.pois.gov.pl/strony/o-programie/dokumenty/wytyczne-w-zakresie-regul-dofinansowania-z-programow-operacyjnych-podmiotow-realizujacych-obowiazek-swiadczenia-uslug-w-ogolnym-interesie-gospodarczym-w-ramach-zadan-wlasnych-samorzadu-gminy-w-gospodarce-odpadami-ko/ )

Najważniejsze zmiany w decyzji mające skutek dla Wnioskodawców NFOŚiGW:

·         obniżono próg wysokości rekompensaty średniorocznej, w przypadku którego wymagana jest jej notyfikacja Komisji, z 30 mln euro do 15 mln euro,
·         zrezygnowano z wymogu, aby średni roczny obrót przedsiębiorcy nie przekraczał 100 mln EUR w okresie dwóch lat obrotowych poprzedzających rok, w którym powierzono im wykonywanie zadań z tytułu usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
 
Stosowanie decyzji do projektów w trakcie oceny:
Pomoc przyznana przed 31 stycznia 2012 r. powinna być zgodna z dotychczas obowiązującą Decyzją z 2005 r. oraz nie podlega ona rewizji i jest dopuszczalna. Pomoc udzielona od 31 stycznia 2012 r. powinna być zgodna z nową Decyzją z 20 grudnia 2011. r.

Ministerstwo Rozwoju Regionalnego wydało stanowisko w sprawie stosowania postanowień decyzji w odniesieniu do finansowania w formie rekompensaty działań w gospodarce odpadami.

{"register":{"columns":[]}}