Stacje ładowania dla transportu ciężkiego
OGŁOSZENIE NABORU W TRYBIE KONKURSOWYM
Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza I nabór wniosków o objęcie inwestycji wsparciem w ramach programu priorytetowego „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego” .
- Cel programu
wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T , centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych oraz terminalach intermodalnych, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.
Program przewiduje możliwość objęcia wsparciem inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych zlokalizowanych:
• wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T;
lub
• na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów. .
- Terminy i sposób składania wniosków
Wnioski o dofinansowanie w formie dotacji należy składać, , w okresie 31.03.2025 r. – 31.08.2025 r.
Odrębnie należy składać wnioski o dofinansowanie stacji ładowania zlokalizowanych:
- wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T
oraz
- na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów.
Przygotowane wnioski o objęcie inwestycji wsparciem w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl
Wnioski, które wpłyną po terminie, zostaną odrzucone.
Wniosek składa się wyłącznie w wersji elektronicznej przez GWD, przy użyciu podpisu elektronicznego, który wywołuje skutki prawne równoważne podpisowi własnoręcznemu, lub podpisu zaufanego, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (profil epuap).
Korespondencja z Wnioskodawcą w sprawie oceny wniosków o objęcie wsparciem jest prowadzona w postaci elektronicznej za pośrednictwem ePUAP, skrzynki email lub za pomocą dedykowanego systemu informatycznego udostępnionego przez NFOŚiGW.
- Budżet konkursu
Budżet na realizację konkursu dla bezzwrotnych form wsparcia wynosi do 1 000 000 tys. Zł, przy czym:
- 80% budżetu, tj. 800 000 000 zł, przeznaczone będzie na wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T;
- 20% budżetu, tj. 200 000 000 zł, przeznaczone będzie na wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych przy centrum logistycznym, bazie eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnym;
WAŻNE: Jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze wiele wniosków, z zastrzeżeniem, że wartość dofinansowania wnioskowanego przez jednego wnioskodawcę oraz przez przedsiębiorstwa z nim powiązane w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (t.j.: Dz. Urz. UE L 187, z 26 czerwca 2014 r., z późn. zm.) nie może przekroczyć 40% budżetu konkursu, tj. kwoty 400 000 000 zł.
Dofinansowanie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.
Ocena wniosków o dofinansowanie stacji ładowania zlokalizowanych:
- wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T
oraz
- na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów
dokonywana będzie odrębnie (w ramach dwóch koszyków).
Wnioski ocenione pozytywnie zostaną uszeregowane (w ramach dwóch koszyków) na podstawie liczby punktów otrzymanych w ramach oceny według kryteriów jakościowych punktowych. Najważniejszym kryterium jakościowym punktowym jest efektywność dofinansowania inwestycji uwzględniająca wnioskowaną kwotę dofinansowania oraz zainstalowaną moc wyjściową stacji ładowania.
W ramach każdego z koszyków dofinansowanie nie zostanie udzielone na wnioski najniżej ocenione, łącznie opiewające na 5% (z zaokrągleniem w górę do pełnych wnioskowanych kwot) kwoty wszystkich wniosków pozytywnie ocenionych pod kątem kryteriów jakościowych (w danym koszyku).
- Formy wsparcia
1) dotacja,
lub
2) dotacja z przeznaczeniem na dopłaty do rat kapitałowych ustalanych w umowie leasingu finansowego w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska.
- Intensywność dofinansowania
Wsparcie w formie dotacji w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych.
Dla inwestycji realizowanych w formule „project finance” obowiązuje wymóg udziału środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki własne nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty itp.) w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych inwestycji, w tym wydatkowania tych środków w pierwszej kolejności (w przypadku spółek prawa handlowego wniesionego w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym). Zastosowanie powyższej regulacji powoduje, że w przypadku realizacji inwestycji w formule „project finance” maksymalna intensywność dofinansowania w formie dotacji zostaje ograniczona do 85% kosztów kwalifikowanych.
- Beneficjenci
O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którzy posiadają siedzibę lub oddział[1] na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- Kontakt w sprawie konkursu
Pytania w sprawie konkursu należy zadawać wyłącznie z wykorzystaniem skrzynki e-mail: ladowarki.transport.ciezki@nfosigw.gov.pl
Składanie wniosków:
Składanie wniosków odbywa się za pomocą generatora wniosków o dofinansowanie ze środków krajowych.
Informacje i instrukcje do generatora wniosków
Generator wniosków o dofinansowanie ze środków krajowych http://gwd.nfosigw.gov.pl Link otwiera się w nowej karcie (strona otworzy się w nowym oknie).
- Powtórna ocena
- W przypadku odrzucenia wniosku wnioskodawca może zwrócić się pisemnie przy użyciu podpisu elektronicznego, który wywołuje skutki prawne równoważne podpisowi własnoręcznemu, lub podpisu zaufanego, o którym mowa w ustawie z dnia 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (profil epuap), do NFOŚiGW (na skrzynkę podawczą NFOŚiGW znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej ePUAP lub na adres e-mail wskazanym w piśmie informującym o odrzuceniu wniosku), o powtórną ocenę wniosku, w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od daty otrzymania korespondencji elektronicznej (z uwzględnieniem § 4 ust. 2 Regulaminu) informującej o odrzuceniu wniosku.
- W prośbie wnioskodawca wskazuje kryteria, z których oceną się nie zgadza uzasadniając swoje stanowisko.
Rozpatrzenie przez NFOŚiGW prośby wnioskodawcy, o której mowa powyżej, powinno nastąpić w terminie do 15 dni roboczych od daty jej wpływu do NFOŚiGW.
[1] Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
Materiały
Program priorytetowy infrastruktura ładowania tr ciezkiProgram_priorytetowy_infrastruktura_ładowania_tr_ciezki.pdf 0.39MB Program priorytetowy infrastruktura ładowania N dostep
Program_priorytetowy_infrastruktura_ładowania_N_dostep.docx 0.07MB Regulamin naboru konkursowego stacje dla transportu cieżkiego
Regulamin_naboru_konkursowego_stacje_dla_transportu_ciezkiego.pdf 0.25MB Regulamin naboru konkursowego stacje dla N dostep
Regulamin_naboru_konkursowego_stacje_dla_N_dostep.docx 0.24MB Wzór wniosku stacje ładowania transport ciężki
Wzór_wniosku_stacje_ladowania_transport_ciezki.pdf 0.24MB Załącznik nr 1 do Regulaminu Lista wymaganych załączników stacje lad tr ciezki
Załącznik_nr_1_do_Regulaminu_Lista_wymaganych__zalaczników_stacje_lad_tr_ciezki.pdf 0.22MB Zał nr 1 do Regulaminu Lista wymaganych załącznikówstacje lad N dostep
Zał_nr_1_do_Regulaminu_Lista_wymaganych__zalacznikow_stacje_lad_N_dostep.docx 0.22MB Załącznik nr 2 do Regulaminu Ogłoszenie I naboru stacje ładowania dla tr ciezki
Załącznik__nr_2__do_Regulaminu__Ogłoszenie_I_naboru_stacje_ladwania_dla_tr_ciezki.pdf 0.19MB Zał nr 2 do Regulaminu Ogłoszenie I naboru stacje lad N dostep
Zał__nr_2__do_Regulaminu__Ogłoszenie_I_naboru_stacje_lad_N_dostep.docx 0.03MB