W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stacje ładowania dla transportu ciężkiego

OGŁOSZENIE NABORU W TRYBIE KONKURSOWYM

Nabór wniosków w ramach programu priorytetowego „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania  dla transportu ciężkiego”

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłasza I nabór wniosków o objęcie inwestycji wsparciem w ramach programu priorytetowego „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania  dla transportu ciężkiego”  .

  • Cel programu

wsparcie rozwoju infrastruktury do ładownia dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych, zlokalizowanych przy trasach sieci bazowej TEN-T , centrach logistycznych, bazach eksploatacyjnych  oraz terminalach intermodalnych, aby zmniejszyć liczbę pojazdów emitujących CO2 i NOx, a tym samym poprawić jakość powietrza.

Program przewiduje możliwość objęcia wsparciem inwestycji polegających na budowie lub rozbudowie ogólnodostępnych stacji ładowania dla samochodów ciężarowych zlokalizowanych:

• wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T;

lub

• na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej  lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów. .

  • Terminy i sposób składania wniosków

Wnioski o  dofinansowanie w formie dotacji należy składać, , w okresie 31.03.2025 r. – 31.08.2025 r.

Odrębnie należy składać wnioski o dofinansowanie stacji ładowania zlokalizowanych:

  • wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T

oraz

  • na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej  lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów.

Przygotowane wnioski o objęcie inwestycji wsparciem  w formie dotacji należy składać w wersji elektronicznej przez Generator Wniosków o Dofinansowanie („GWD”) dostępny pod adresem: https://gwd.nfosigw.gov.pl

Wnioski, które wpłyną po terminie, zostaną odrzucone.

Wniosek składa się wyłącznie w wersji elektronicznej przez GWD, przy użyciu podpisu elektronicznego, który wywołuje skutki prawne równoważne podpisowi własnoręcznemu, lub podpisu zaufanego, o którym mowa w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (profil epuap). 

Korespondencja z Wnioskodawcą w sprawie oceny wniosków o objęcie wsparciem jest prowadzona w postaci elektronicznej za pośrednictwem ePUAP, skrzynki email lub za pomocą dedykowanego systemu informatycznego udostępnionego przez NFOŚiGW.

  • Budżet konkursu

     Budżet na realizację konkursu dla bezzwrotnych form wsparcia wynosi do 1 000 000 tys. Zł, przy czym:

  1. 80% budżetu, tj. 800 000 000 zł, przeznaczone będzie na wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych wzdłuż sieci bazowej TEN-T;
  2. 20% budżetu, tj. 200 000 000 zł, przeznaczone będzie na wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania dla transportu ciężkiego, zlokalizowanych przy centrum logistycznym, bazie eksploatacyjnej lub terminalu intermodalnym;

WAŻNE: Jeden wnioskodawca może złożyć w jednym naborze wiele wniosków, z zastrzeżeniem, że wartość dofinansowania wnioskowanego przez jednego wnioskodawcę oraz przez przedsiębiorstwa z nim powiązane w rozumieniu Załącznika 1 do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (t.j.: Dz. Urz. UE L 187, z 26 czerwca 2014 r., z późn. zm.) nie może przekroczyć 40% budżetu konkursu, tj. kwoty 400 000 000 zł.

Dofinansowanie udzielane będzie w drodze procedury przetargowej, zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 lutego 2024 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej horyzontalnej pomocy publicznej na inwestycje w infrastrukturę ładowania lub infrastrukturę tankowania.

Ocena wniosków o dofinansowanie stacji ładowania zlokalizowanych:

  • wzdłuż dróg sieci bazowej TEN-T tj. na drodze należącej do sieci drogowej TEN-T lub w odległości do 3 km jazdy od najbliższego zjazdu z drogi TEN-T

oraz

  • na obszarze centrum logistycznego (DEPOT), bazy eksploatacyjnej  lub terminalu intermodalnego lub w odległości do 3 km jazdy od tych obiektów

dokonywana będzie odrębnie (w ramach dwóch koszyków).

Wnioski ocenione pozytywnie zostaną uszeregowane (w ramach dwóch koszyków) na podstawie liczby punktów otrzymanych w ramach oceny według kryteriów jakościowych punktowych. Najważniejszym kryterium jakościowym punktowym jest efektywność dofinansowania inwestycji uwzględniająca wnioskowaną kwotę dofinansowania oraz zainstalowaną moc wyjściową stacji ładowania.

W ramach każdego z koszyków dofinansowanie nie zostanie udzielone na wnioski najniżej ocenione, łącznie opiewające na 5% (z zaokrągleniem w górę do pełnych wnioskowanych kwot) kwoty wszystkich wniosków pozytywnie ocenionych pod kątem kryteriów jakościowych (w danym koszyku).

  • Formy wsparcia

1) dotacja,

lub

2) dotacja z przeznaczeniem na dopłaty do rat kapitałowych ustalanych w umowie leasingu finansowego w rozumieniu art. 411 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy – Prawo ochrony środowiska.

  • Intensywność dofinansowania

Wsparcie w formie dotacji w wysokości do 100% kosztów kwalifikowanych.

Dla inwestycji realizowanych w formule „project finance” obowiązuje wymóg udziału środków własnych Wnioskodawcy (z zastrzeżeniem, że środki własne nie obejmują: kredytów bankowych, emisji obligacji, pożyczek właścicielskich, pożyczek udzielonych przez inne podmioty itp.) w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych inwestycji, w tym wydatkowania tych środków w pierwszej kolejności (w przypadku spółek prawa handlowego wniesionego w postaci udziału kapitału zakładowego pokrytego wkładem pieniężnym). Zastosowanie powyższej regulacji powoduje, że w przypadku realizacji inwestycji w formule „project finance” maksymalna intensywność dofinansowania w formie dotacji zostaje ograniczona do 85% kosztów kwalifikowanych.

  • Beneficjenci

O dofinasowanie mogą ubiegać się przedsiębiorcy w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców, którzy posiadają siedzibę lub oddział[1] na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

  • Kontakt w sprawie konkursu

Pytania w sprawie konkursu należy zadawać wyłącznie z wykorzystaniem skrzynki e-mail: ladowarki.transport.ciezki@nfosigw.gov.pl

Składanie wniosków:

Składanie wniosków odbywa się za pomocą generatora wniosków o dofinansowanie ze środków krajowych.

Informacje i instrukcje do generatora wniosków

Generator wniosków o dofinansowanie ze środków krajowych http://gwd.nfosigw.gov.pl Link otwiera się w nowej karcie (strona otworzy się w nowym oknie).

  • Powtórna ocena
  1. W przypadku odrzucenia wniosku wnioskodawca może zwrócić się pisemnie przy użyciu podpisu elektronicznego, który wywołuje skutki prawne równoważne podpisowi własnoręcznemu, lub podpisu zaufanego, o którym mowa w ustawie z dnia 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (profil epuap), do NFOŚiGW (na skrzynkę podawczą NFOŚiGW znajdującą się na elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej ePUAP lub na adres e-mail wskazanym w piśmie informującym o odrzuceniu wniosku), o powtórną ocenę wniosku, w terminie nie dłuższym niż 5 dni roboczych od daty otrzymania korespondencji elektronicznej (z uwzględnieniem § 4 ust. 2 Regulaminu) informującej o odrzuceniu wniosku.
  2. W prośbie wnioskodawca wskazuje  kryteria, z których oceną się nie zgadza uzasadniając swoje stanowisko.

Rozpatrzenie przez NFOŚiGW prośby wnioskodawcy, o której mowa powyżej, powinno nastąpić w terminie do 15 dni roboczych od daty jej wpływu do NFOŚiGW.

 

[1] Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

Materiały

Program priorytetowy infrastruktura ładowania tr ciezki
Program​_priorytetowy​_infrastruktura​_ładowania​_tr​_ciezki.pdf 0.39MB
Program priorytetowy infrastruktura ładowania N dostep
Program​_priorytetowy​_infrastruktura​_ładowania​_N​_dostep.docx 0.07MB
Regulamin naboru konkursowego stacje dla transportu cieżkiego
Regulamin​_naboru​_konkursowego​_stacje​_dla​_transportu​_ciezkiego.pdf 0.25MB
Regulamin naboru konkursowego stacje dla N dostep
Regulamin​_naboru​_konkursowego​_stacje​_dla​_N​_dostep.docx 0.24MB
Wzór wniosku stacje ładowania transport ciężki
Wzór​_wniosku​_stacje​_ladowania​_transport​_ciezki.pdf 0.24MB
Załącznik nr 1 do Regulaminu Lista wymaganych załączników stacje lad tr ciezki
Załącznik​_nr​_1​_do​_Regulaminu​_Lista​_wymaganych​_​_zalaczników​_stacje​_lad​_tr​_ciezki.pdf 0.22MB
Zał nr 1 do Regulaminu Lista wymaganych załącznikówstacje lad N dostep
Zał​_nr​_1​_do​_Regulaminu​_Lista​_wymaganych​_​_zalacznikow​_stacje​_lad​_N​_dostep.docx 0.22MB
Załącznik nr 2 do Regulaminu Ogłoszenie I naboru stacje ładowania dla tr ciezki
Załącznik​_​_nr​_2​_​_do​_Regulaminu​_​_Ogłoszenie​_I​_naboru​_stacje​_ladwania​_dla​_tr​_ciezki.pdf 0.19MB
Zał nr 2 do Regulaminu Ogłoszenie I naboru stacje lad N dostep
Zał​_​_nr​_2​_​_do​_Regulaminu​_​_Ogłoszenie​_I​_naboru​_stacje​_lad​_N​_dostep.docx 0.03MB