W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Transport publiczny w Rzeszowie bardziej zielony

21.10.2024

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) przekaże w ramach programu Zielony transport publiczny niemal 70 mln zł na zakup 20 nowych autobusów wodorowych, które wyjadą na ulice Rzeszowa. Finansowanie zaplanowano ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Krzysztof Stańko, zastępca prezydenta Rzeszowa, Dorota Zawadzka-Stępniak, prezes zarządu NFOŚiGW, Paulina Hennig-Kloska, ministra klimatu i środowiska i
Konrad Fijołek, prezydent Rzeszowa podczas podpisywania umowy w ramach programu "Zielony transport publiczny".
  • Rzeszów ma pierwszą umowę podpisaną w ramach trzeciego naboru programu Zielony transport publiczny.
  • Umowę dotacyjną w imieniu NFOŚiGW podpisała z beneficjentem prezeska Dorota Zawadzka-Stępniak. W uroczystości wzięła udział ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
  • Program Zielony transport publiczny przyczyni się do wzrostu wykorzystania paliw alternatywnych i zwiększenia udziału zeroemisyjnych środków transportu, co jest spójne z priorytetami Unii Europejskiej w tym obszarze.

Rozwój elektromobilności w sektorze transportu przynosi pozytywne zmiany dla środowiska i przede wszystkim dla mieszkańców. Realizowany przez NFOŚiGW program Zielony transport publiczny wspiera samorządy w poszerzaniu floty komunikacji miejskiej o zeroemisyjne pojazdy elektryczne, w tym wodorowe, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i bezpośrednio przekłada się na jakość życia w miastach – powiedziała Dorota Zawadzka-Stępniak, Prezes Zarządu NFOŚiGW.

Autobusy wodorowe zasilą flotę komunikacji miejskiej w Rzeszowie

Rzeszów otrzyma blisko 70 mln zł w formie bezzwrotnego wsparcia ze środków KPO na zakup 20 autobusów wodorowych. Zastąpią one na ulicach miasta najbardziej wysłużone pojazdy. Inwestycja ograniczy emisję zanieczyszczeń powietrza:  CO2, pyłów i tlenków azotu. Przyczyni się również do zmniejszenia negatywnego wpływu transportu na środowisko naturalne i zdrowie mieszkańców stolicy Podkarpacia.

Nowe pojazdy będą zasilane z ogniw paliwowych wodorowych. Autobusy będą posiadały minimum 55 miejsc i będą dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Poprawi to dostępność i komfort podróży publicznymi środkami transportu w Rzeszowie. Całkowity koszt inwestycji „Zakup autobusów wykorzystujących energię wytworzoną z wodoru w Rzeszowie” to niemal 98 mln zł. Projekt ma zostać zakończony wiosną 2026 r. Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach programu  „Zielony transport publiczny” w ramach Inwestycji: G 1.3.2 Zeroemisyjny transport zbiorowy (autobusy) KPO. Inwestycja wpisuje się w strategię NFOŚiGW, gdzie jednym z priorytetów jest poprawa jakości powietrza.

Wskaźniki ekologiczne rzeszowskiej inwestycji:

  • Zmniejszenie emisji CO2 – 871,58 Mg/rok
  • Ograniczenie emisji tlenków azotu – 5,47 Mg/rok
  • Ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów (PM10) – 0,11975 Mg/rok
  • Zmniejszenie zużycia energii końcowej – 2808 MWh/rok

Zielony transport publiczny

Trzeci nabór wniosków w ramach programu Zielony transport publiczny był skierowany do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządy).

Wsparciem w ramach programu mogą być objęte przedsięwzięcia obejmujące:

  • zakup nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu energię elektryczną lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych
  • zakup nowych trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe)
  • modernizację lub budowę niezbędnej infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej do obsługi i prawidłowego użytkowania autobusów (punkty ładowania/ tankowania wodoru lub sieci trakcyjnej).

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #NextGenerationEU

{"register":{"columns":[]}}