Więcej zeroemisyjnych autobusów dla mieszkańców woj. wielkopolskiego
30.12.2024
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zawarł umowy z ośmioma wielkopolskimi samorządami na łączną kwotę prawie 236 mln zł dofinansowania na rozwój zeroemisyjnego transportu. Inwestycje są współfinansowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) i środków NFOŚiGW (pożyczka) w ramach programu Zielony transport publiczny.
- Umowy podpisał w Poznaniu z beneficjentami Robert Gajda, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
- W wydarzeniu wzięły udział ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wojewoda wielkopolska Agata Sobczyk.
– Inwestujemy w komunikację publiczną dla Polek i Polaków. Dzięki pieniądzom z KPO w 2024 roku podpisaliśmy umowy z 73 miastami z całej Polski na zakup: 902 zeroemisyjnych autobusów, prawie 600 punktów ich ładowania. Za 2,7 miliarda złotych na nasze ulice wyjadą wkrótce autobusy elektryczne i wodorowe – powiedziała ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska.
– Pomagamy samorządom w rozwoju nowoczesnego, zeroemisyjnego transportu, który realnie wpływa na poprawę jakości życia mieszkańców. Program „Zielony transport publiczny” to jedno z działań Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rzecz poprawy jakości powietrza i rozwoju elektromobilności. Dzięki środkom z KPO mamy możliwość sfinansowania inwestycji we floty autobusów elektrycznych i wodorowych oraz w niezbędną infrastrukturę do zasilania tych pojazdów – powiedział Robert Gajda, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
NFOŚiGW podpisał 30 grudnia umowy o dofinansowanie na zakup łącznie 72 zeroemisyjnych autobusów w Poznaniu, Lesznie, Wrześni, Rokietnicy, Swarzędzu, Kaliszu, Ostrowie Wielkopolskim i Gminie Czerwonak. Wartość podpisanych umów wynosi łącznie prawie 236 mln zł, z czego niemal 220 mln zł to wsparcie bezzwrotne z KPO, zaś 16 mln zł – pożyczki ze środków krajowych NFOŚiGW. Wcześniej dofinansowanie na podobne inwestycje otrzymały w Wielkopolsce Konin i Piła.
Więcej elektrycznych autobusów na wielkopolskich drogach
Poznań powiększy flotę zeroemisyjnych autobusów MPK Poznań o 26 nowych pojazdów, co umożliwi wycofanie z eksploatacji tyle samo autobusów spalinowych. Wartość inwestycji to ponad 127 mln zł, a przyznane dofinansowanie wynosi ponad 99 mln zł. Projekt zaplanowany do połowy 2026 r. zakłada zakup 17 autobusów elektrycznych oraz 9 wodorowych, które będą wykorzystywane na wszystkich miejskich trasach. Dodatkowo zbudowana zostanie niezbędna infrastruktura do obsługi i ładowania pojazdów – 17 punktów ładowania oraz instalacja fotowoltaiczna zasilająca stację ładowania. MPK Poznań rozbuduje istniejącą sieć ładowania autobusów na zajezdni Warszawska.
Kalisz uzupełni flotę Kaliskich Linii Autobusowych o 19 elektrycznych autobusów. Inwestycja w przyjazny środowisku transport publiczny za blisko 73 mln zł zakłada także zakup 10 ładowarek dwustanowiskowych i ładowarki mobilnej. Projekt obejmuje ponadto budowę instalacji fotowoltaicznej o łącznej mocy do 500 kWp. Dofinansowanie przedsięwzięcia ze środków KPO wynosi 49 mln zł, a pożyczka z NFOŚiGW to blisko 8 mln zł. Realizację przedsięwzięcia zaplanowano do 30 czerwca 2026 r.
Leszno zainwestuje w zeroemisyjny tabor ponad 25 mln zł. Na zakup 7 elektrycznych autobusów oraz 4 dwustanowiskowych stacji ładowania Miasto otrzyma ponad 17 mln zł z KPO. Dofinansowane pojazdy, które pojawią się na ulicach Leszna i ościennych miejscowości będą niskopodłogowe oraz dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Projekt zostanie zrealizowany do połowy 2026 r.
Rokietnica przeznaczy niemal 23 mln zł na ekologiczny transport publiczny. Zakład Usług Komunikacyjnych "ROKBUS" otrzymał 15 mln zł ze środków KPO i ponad 3 mln zł pożyczki z NFOŚiGW na zakup 6 autobusów elektrycznych. Nowe niskopodłogowe pojazdy mają pokonywać dziennie min. 200 km. Projekt zakłada również budowę 6 podwójnych stacji ładowania z niezbędną infrastrukturą oraz montaż instalacji fotowoltaicznej o mocy 190 kWp, z której wyprodukowana energia będzie zasilać nową elektryczną flotę. Zakończenie inwestycji ma nastąpić do połowy 2026 r.
Ostrów Wielkopolski uzyska 6 nowych autobusów o napędzie elektrycznym oraz 6 punktów ładowania. Miejski Zakład Komunikacji pozyskał na ten cel 15 mln zł z KPO i ponad 2 mln zł pożyczki z NFOŚiGW. Pojazdy będą wykorzystywane do obsługi kursów na terenie Ostrowa Wielkopolskiego i połączeń międzygminnych. Całkowity koszt przedsięwzięcia to ponad 21 mln zł, a jego zakończenie jest planowane w połowie 2026 r.
Gmina Czerwonak za ponad 17 mln zł planuje zakup 4 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą ładowania. Przewoźnik TRANSKOM zbuduje 6 stanowisk ładowania na terenie zajezdni w Koziegłowach oraz jeden punkt ładowania na terenie pętli autobusowej w Promnicach. Dofinansowanie z ze środków KPO wynosi blisko 12 mln zł, a pożyczka z NFOŚiGW prawie 3 mln zł. Zakończenie inwestycji jest planowane w połowie 2026 r.
Swarzędz otrzyma ponad 10 mln zł na zakup 3 elektrycznych autobusów i 4 punktów ładowania. Inwestycja o wartości 14 mln zł pozwoli wycofać z eksploatacji 4 autobusy spalinowe. Realizację projektu Gmina Swarzędz zaplanowała do końca 2025 r.
Września za blisko 3 mln zł zakupi autobus o napędzie elektrycznym oraz stację ładowania. Gmina otrzyma 1,9 mln zł dofinasowania, co pokrywa ponad 87 proc. kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia. Realizację projektu zaplanowano w pierwszym półroczu 2025 r.
Zielony transport publiczny
Trzeci nabór wniosków w ramach programu Zielony transport publiczny był skierowany do operatorów publicznego transportu zbiorowego (przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej) oraz organizatorów publicznego transportu zbiorowego (samorządy).
Wsparcie w ramach programu jest przeznaczane na:
• zakup nowych autobusów elektrycznych wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną akumulowaną przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania lub wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nich ogniwach paliwowych wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych autobusów
- zakup nowych trolejbusów, tj. autobusów przystosowanych do zasilania energią elektryczną z sieci trakcyjnej wyposażonych w dodatkowy układ napędu, dzięki któremu będą mogły pokonywać trasę bez trakcji elektrycznej (np. baterie trakcyjne lub wodorowe ogniwo paliwowe) wraz ze szkoleniem kierowców/mechaników z zakresu obsługi bezemisyjnych autobusów
- modernizację lub budowę niezbędnej infrastruktury ładowania energią elektryczną lub tankowania wodoru oraz instalacji odnawialnych źródeł energii, wykorzystywanej wyłącznie do obsługi i prawidłowego użytkowania nabytych autobusów (punkty ładowania lub tankowania wodoru lub sieci trakcyjne).
Budżet całego programu (3 nabory) wynosi do 5,4 mld zł, w tym środki KPO – do 3,4 mld zł. W ramach trzech przeprowadzonych naborów złożono wnioski na łączną kwotę 4,7 mld zł dotacji i 304 mln zł pożyczek na zakup 1 549 pojazdów i 945 punktów ładowania.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #NextGenerationEU