W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sexting: czy wiesz o nim wszystko?

27.04.2021

Przesyłanie intymnych komunikatów – w formie tekstów, zdjęć lub filmów – staje się coraz popularniejsze. Brak fizycznego kontaktu z innymi zastąpiły rozmowy online. Sexting to zjawisko nienowe, ale niosące coraz więcej zagrożeń dotykających głównie młodych. Dowiedz się o nim więcej!

Fioletowe tło, z lewej strony ubrany na niebiesko Tomasz Rożek wskazujący palce w górę. Nad jego dłonią logo kampanii "e-Polak potrafi!". Z prawej strony zdjęcie ojca i córki siedzących na kanapie, dziewczyna trzyma w ręku telefon komórkowy. Pod zdjęciem tekst: Ryzykowne zachowania dzieci w internecie?

Termin powstał z połączenia słów „sex” i „texting”. Na początku dotyczył wysyłania smsów, ale wraz z rozwojem technologii i komunikatorów, zmienił się jego charakter oraz sposób komunikacji.

Z badań NASK „Nastolatki 3.0” przeprowadzonych w 2020 r. wiemy, że młodzi w czasie pandemii spędzają w internecie średnio 8–12 godzin dziennie. Oczywiście w dużej mierze wiąże się to ze zdalnym nauczaniem, ale nowe technologie towarzyszą im też w czasie wolnym. Z jednej strony internet to wiele korzyści i ułatwień, ale to także miejsce występowania zagrożeń. Młodzi przyjmują nowe technologie często bezkrytycznie, nie myślą o konsekwencjach w przyszłości. A zagrożeniem, którego skutki odczuwać można latami, jest m.in. sexting.

Konsekwencje na lata

„Co może się stać, przecież nikt inny nie zobaczy tego zdjęcia!” – tak może myśleć młody człowiek wysyłający intymne materiały swojemu rówieśnikowi, najbliższej i ukochanej osobie. Niewinna zabawa, potrzeba bliskości z drugim człowiekiem czy też podążanie za trendami – przyczyn sextingu jest wiele. W wielu przypadkach materiały przesyłane sobie przez młodych pozostają tylko między nimi. Ale zdarzają się także przypadki, że zdjęcie lub film trafią w niepowołane ręce. Może tak się stać w wyniku konfliktu, chęci zemsty, chęci zaimponowania innym lub kradzieży danych, kradzieży telefonu, włamania na profil/konto. Materiały umieszczone w internecie, rozesłane do dużej grupy osób, nie znikną. Mogą za to rzutować na przyszłość.

Zanim nastolatek podda się niewinnej z pozoru zabawie, powinien poznać możliwe konsekwencje. I tu kluczową rolę odgrywają dorośli.

Rodzicu, chroń dziecko!

W ramach kampanii „Nie zagub dziecka w sieci” zainaugurowanej wspólnie z NASK w 2019 r. tłumaczymy rodzicom, jak rozmawiać z dziećmi o internetowych zagrożeniach. Wspiera nas w tym popularny dziennikarz Tomasz Rożek. Jednym z podejmowanych tematów jest właśnie sexting.

  • Na początek warto sprawdzić, czym jest to zjawisko:

Wideo

  • Obejrzyj rozmowę Tomasza Rożka z prof. Małgorzatą Janas-Kozik o zjawisku sextingu wśród młodych:

Wideo

  • Obejrzyj webinar o ryzykownych zachowaniach młodych w sieci:

Wideo

Nauczycielu, chroń uczniów!

Bardzo ważną rolę w promowaniu bezpiecznych zachowań w internecie odgrywa też szkoła. W ramach akcji „Bezpieczni w sieci z OSE” NASK przygotował materiały dla nauczycieli, które mogą być inspiracją do podjęcia tematu sextingu podczas lekcji.

Przeczytaj  „Sexting i nagie zdjęcia w sieci. Poradnik dla nauczycieli”

Poradnik szczegółowo przedstawia zagrożenia i kroki, jakie powinna podjąć szkoła w przypadku, gdy uczeń padnie ofiarą działań takich jak: sexting, sextortion (seksualny szantaż) czy child grooming (uwodzenie dziecka w sieci).

Pobierz  scenariusz zajęć o sextingu dla nauczycieli

Materiał pozwoli nauczycielom przeprowadzić z młodzieżą lekcję na temat zagrożeń związanych z sextingiem.

Pobierz infografiki „Sexting i nagie zdjęcia w sieci”

Infografiki zawierają m.in. procedurę reagowania szkoły na przypadki sextingu oraz wskazują, gdzie można uzyskać pomoc.

Obejrzyj webinar dla nauczycieli o zjawisku sextingu wśród uczniów

Webinar ekspercki prowadzony przez dziennikarza Marcina Perfuńskiego z udziałem Martyny Różyckiej z Dyżurnet.pl/NASK oraz psycholog Doroty Minty.

{"register":{"columns":[]}}