W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek do wojewody o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego możesz złożyć za pośrednictwem konsula, w urzędzie konsularnym RP właściwym ze względu na Twoje miejsce zamieszkania za granicą.

Konsul kieruje Twój wniosek do Urzędu Wojewódzkiego w Twoim ostatnim miejscu zamieszkania w Polsce.

Jeśli wniosek dotyczy osoby, która nigdy nie mieszkała w Polsce, jest kierowany do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Dokumenty możesz złożyć osobiście lub przesłać je pocztą. 

Jak umówisz się na spotkanie?

Jeżeli zdecydujesz się złożyć wniosek osobiście, prosimy o kontakt na nasz mail: oslo.konsul@msz.gov.pl

Prosimy o punktualne przyjście na wizytę, zgodnie z umówioną godziną spotkania.

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. wniosek o potwierdzenie posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
  2. dokumenty istotne dla ustalenia posiadania obywatelstwa polskiego, w szczególności akty stanu cywilnego oraz dokumenty potwierdzające polskie pochodzenie Twoich rodziców/dziadków (akt urodzenia, małżeństwa, metryka chrztu, kopie polskich dokumentów rodziców lub dziadków itp.). W przypadku zmiany nazwiska – kopia dokumentów potwierdzających ten fakt (akt małżeństwa, akt zmiany imienia lub nazwiska, itp.),
  3. oryginał aktualnego dokumentu tożsamości wraz ze stronami zawierającymi adnotacje urzędowe (do wglądu),
  4. jeśli urodziłeś się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej – musisz przedstawić pełny akt urodzenia zawierający nazwiska rodziców,
  5. akt stanu cywilnego stwierdzający Twój stan cywilny (akt zawarcia małżeństwa, dokument rozwodowy lub akt zgonu współmałżonka).

Pamiętaj, że:

  • wniosek wypełnia się wyłącznie w języku polskim,
  • kopie dokumentów muszą być potwierdzone za zgodność z oryginałami przez konsula,
  • wszystkie dokumenty w języku obcym muszą być przetłumaczone na język polski przez tłumacza przysięgłego lub konsula,
  • dokumenty pochodzące spoza UE powinny zostać opatrzone klauzulą apostille :
    – w przypadku krajów będących stronami Konwencji znoszącej wymóg legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych, sporządzonej w Hadze dnia 5 października 1961 r. albo zostać zalegalizowane przez polskiego konsula,
    – w przypadku pozostałych krajów.
Ile zapłacisz?

Opłata za złożenie wniosku jest zgodna z poz. 2.03 Tabeli Opłat Konsularnych. Od 1 stycznia 2024 roku wynosi ona 900 NOK.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul niezwłocznie przekaże Twój wniosek do właściwego wojewody.

Jak odbierzesz dokumenty?

Dokumenty możesz odebrać osobiście. Konsul może także przesłać dokumenty na wskazany przez Ciebie adres – omów tę kwestię podczas składania wniosku.

Jak możesz się odwołać?

Możesz złożyć odwołanie do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji za pośrednictwem wojewody, który wydał decyzję w Twojej sprawie. Masz na to 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Najczęściej zadawane pytania

Jak mogę potwierdzić, że mam polskie obywatelstwo?

Dokumentem potwierdzającym posiadanie obywatelstwa polskiego jest ważny polski paszport lub dowód osobisty. Jeśli nie masz dokumentów potwierdzających obywatelstwo polskie albo Twoje dane osobowe i obywatelstwo nie mogą zostać ustalone, możesz uzyskać potwierdzenie posiadania obywatelstwa polskiego lub jego utraty, które jest wydawane przez wojewodę. 

Materiały

Wniosek o potwierdzenie obywatelstwa polskiego
Wniosek​_o​_potwierdzenie​_posiadania​_lub​_utraty​_obywatelstwa​_polskiego.pdf 3.26MB
{"register":{"columns":[]}}