W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wiza typu C – złożenie wniosku

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie wizy musisz złożyć osobiście.

Placówka dyplomatyczna nie przyjmuje wniosków nadesłanych faksem, listownie lub pocztą elektroniczną.

Jak umówisz się na spotkanie?

 

Na wizytę w sprawie złożenia wniosku wizowego umów się w systemie e-konsulat

Uprzejmie informujemy, że system e-Konsulat (www.e-konsulat.gov.pl  ) , którego właścicielem jest polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, jest jedynym oficjalnym systemem rejestracji spraw wizowych, prawnych i paszportowych w polskich konsulatach na całym świecie.

Prosimy nie korzystać z innych stron internetowych, które twierdzą, że oferują rejestrację na spotkania w sprawach wizowych, prawnych czy paszportowych w Ambasadzie RP w Islamabadzie.

Wszystkim petentom zalecamy szczególną ostrożność we kontaktach z podmiotami, które oferują pomoc w uzyskaniu wizy i pobierają opłaty za przygotowanie dokumentów do procedury wizowej.


 

Jakie dokumenty musisz złożyć?

1.    Wypełniony w systemie e-konsulat, wydrukowany i podpisany formularz wizowy.
2.    Kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. Zdjęcie powinno być:

a.    ostre, wykonane na białym tle i wydrukowane na papierze wysokiej jakości,
b.    nie starsze niż 6 miesięcy,
c.    zrobione na wprost, pokazujące wyraźnie oczy i twarz z obu stron od czubka głowy do górnej części barków tak, aby twarz zajmowała 70-80% zdjęcia. Do fotografii należy zdjąć nakrycie głowy.

3.    Paszport wydany w ciągu ostatnich 10 lat, ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego powrotu, posiadający minimum 2 wolne strony. W przypadku posiadania drugiego ważnego paszportu należy go dołączyć do wniosku wizowego, jak również wszystkie paszporty, które utraciły ważność.
4.    Kopia strony w paszporcie, na której znajdują się dane osobowe i zdjęcie. 
5.    Osoby ubiegające się o wizę Schengen (jednolitą), uprawniającą do jedno- lub dwukrotnego wjazdu wykazują, że posiadają odpowiednie, ważne podróżne ubezpieczenie medyczne pokrywające wszelkie wydatki, które podczas ich pobytu(-ów) na terytorium państw członkowskich mogą wyniknąć w związku z koniecznością powrotu z powodów medycznych, potrzebą pilnej pomocy medycznej, nagłym leczeniem szpitalnym lub ze śmiercią. Osoby ubiegające się o wizę wielokrotnego wjazdu wykazują, że posiadają odpowiednie, ważne podróżne ubezpieczenie medyczne obejmujące okres ich pierwszej planowanej wizyty. Ubezpieczenie musi być ważne na całym terytorium państw członkowskich Unii Europejskiej, obejmować całkowity okres planowanego pobytu. Minimalna kwota ubezpieczenia wynosi 30 000 EUR.
6.    Kopia dokumentu tożsamości potwierdzającego zamieszkanie na terenie okręgu konsularnego placówki, w której ubiegasz się o wizę.
7.    Potwierdzenie posiadania środków finansowych w formie ustalonej przez placówkę: 

a.    aktualne, wydane przez bank w Pakistanie lub Polsce, zaświadczenie o stanie konta z ostatnich 6 miesięcy, z pieczątką i podpisem oddziału banku,
b.    aktualne zaświadczenie z miejsca pracy o dochodach z ostatnich 3 miesięcy,
c.    czeki podróżne wystawione na nazwisko osoby ubiegającej się o wizę - oryginał i kopia,

d.    w przypadku osoby aplikującej  - właściciela firmy, osoby prowadzącej własną działalność: wyciąg z miejscowego NTN (National Tax Number), poświadczenie przynależności do Izbach Gospodarczych tzw. Membership Certificate, poświadczenie odprowadzania podatków tzw. Tax Registration Certificate z urzędu skarbowego (Federal Board of Revenue) , rekomendacje Izb Gospodarczych

e.    w przypadku osoby aplikującej  - sponsorowanej: zaproszenie zarejestrowane w urzędzie wojewódzkim przez sponsora; Affidavit oraz wyciąg bankowy sponsora opatrzony pieczęcią banku,

f.    w przypadku emerytów: potwierdzenia otrzymanych świadczeń emerytalnych z ostatnich 3 miesięcy,

8.    Dokument potwierdzający zakwaterowanie: potwierdzona rezerwacja hotelowa/ wynajem domu/kwatery prywatnej. W przypadku osób udających się z wizytą do osób prywatnych należy przedstawić zaproszenie wystawione przez osobę zapraszającą w urzędzie wojewódzkim. W przypadku podróży do kilku krajów Schengen należy przedstawić odpowiednie rezerwacje w każdym z tych krajów.
9.    Dokumenty potwierdzające cel i warunki planowanego pobytu na terytorium RP [lista dokumentów uzupełniających na spodzie strony].

10.  Wyciąg z rejestru rodzinnego (Family Registration Certificate).

11.  Poświadczenie dokonania rezerwacji środków transportu: dokument/wydruk dokonania rezerwacji lotniczej. W przypadku podróży do kilku krajów Schengen należy przedstawić rezerwacje wszystkich przelotów, bilety pociągowe, dowody wynajęcia samochodu, inne - z Pakistanu do Polski i krajów Schengen i z powrotem. 

 

Dokumenty w zależności od deklarowanego celu podróży:
 
Wyjazd w celu biznesowym:
- zaproszenie od firmy w RP, zarejestrowane w urzędzie wojewódzkim bądź wystawione przez zapraszającą firmę,
- pismo od pracodawcy osoby aplikującej.
Obydwa dokumenty powinny zawierać:
- dane osoby aplikującej o wizę,
- wymieniony powód podróży,
- okres planowanego pobytu,
- miejsce planowanego pobytu,
- czytelny podpis oraz pieczęć.
 
Wyjazd w celu podjęcia nauki (studia I, II i III stopnia):
- zaświadczenie o przyjęciu na kurs/staż, etc lub pismo od instytucji przyjmującej,
- certyfikaty ukończenia szkół i uniwersytetów,
- legitymacja studencka/ dowód zatrudnienia w instytucji wysyłającej,
- umowa plus koszta odnośnie deportacji,
- dowód wniesienia opłaty za pierwszy rok studiów.

Wyjazd w celu podjęcia badań naukowych: 
- umowa o przyjęciu cudzoziemca w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych zawarta z jednostką naukową (umowa o pracę, umowa o dzieło, umowa zlecenia lub inna umowa cywilno-prawna). – mówi o tym art.. 151 ust. 1. Pkt 2. Ustawy o cudzoziemcach (Dz. U. 2013 poz. 1650) 

- pisemne oświadczenie jednostki naukowej, w którym zobowiązuje się ona do zwrotu kosztów wydania i wykonania decyzji o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu, pokrytych z budżetu państwa przed upływem 6 miesięcy od dnia wygaśnięcia umowy o przyjęciu cudzoziemca, jeżeli przesłanką wydania decyzji odmownej o zobowiązaniu cudzoziemca do powrotu jest jego nielegalny pobyt na terytorium RP. – mówi o nim art. 151 ust. 1. Lit. B i c. ustawy  o cudzoziemcach.

Wyjazd w celu turystycznym:
- rezerwacje hotelowe, plany podróży.
 
Odwiedziny u rodziny/znajomych:
- zaproszenie z urzędu wojewódzkiego wystawione przez stronę zapraszającą,
- potwierdzenie pokrewieństwa w przypadku wizyty u rodziny (akty stanu cywilnego, wyciąg z rejestru rodzinnego),
- w przypadku zapraszającego nieposiadającego stałego pobytu w RP – należy przedstawić  zaproszenie, w którym jest wymienione miejsce zakwaterowania, pełne dane do kontaktu w Polsce oraz środki finansowe.
 
Wyjazd w związku z działalnością kulturalną i religijną:
-zaproszenia z pełnymi danymi kontaktowymi w Polsce, bilety, potwierdzenia udziału.

Wyjazd w związku z działalnością sportową: 
- oficjalne pismo z państwowej federacji sportu, zawierające informację o uczestniku wydarzenia/sportowcu , numer jego dowodu osobistego i paszportu, jego pozycje w krajowym rankingu dyscypliny sportowej,  nazwę wydarzenia sportowego w Polsce, w którym uczestnik weźmie udział, dane i funkcje osób, które towarzyszą sportowcowi,
- zaproszenie od organizatorów wydarzenia w Polsce (z pełnymi danymi kontaktowymi), program wydarzenia,
- ubezpieczenie dla sportowców, pokrywające koszty leczenia związanego z potencjalnymi następstwami nieszczęśliwych wypadków podczas treningu lub zawodów. 


Wyjazd w związku z leczeniem:
- zaświadczenie lekarskie potwierdzające konieczność podjęcia leczenia na terytorium RP,
- zaświadczenie o dokonaniu opłaty za leczenie lub wykazanie posiadania środków finansowych na jego opłacenie,
- zaświadczenie ze szpitala, sanatorium polskiego potwierdzające, iż określone leczenie może być wykonane przez te placówki,
- korespondencja między lekarzami/instytucjami, które koordynują leczenie z Pakistanu i z Polski na temat planowanej daty przyjazdu pacjenta, planowanej długości leczenia, osób towarzyszących pacjentowi i warunków ich pobytu w RP, 
- w przypadku przeszczepu organów: zaświadczenie o rejestracji na państwowej liście pacjentów oczekujących na przeszczep, wydane przez zespół chirurgów, który planuje przeprowadzić przeszczep.
 

Dodatkowo, przy wnioskach wizowych dla osób niepełnoletnich przedstaw:

  • Pisemną, poświadczoną notarialnie zgodę rodzica/rodziców na złożenie wniosku wizowego. Jeżeli jest tylko jeden opiekun, należy to udokumentować, przedkładając akt urodzenia, orzeczenie sądowe o przyznaniu wyłącznej władzy rodzicielskiej lub akt zgonu drugiego rodzica;
  • Paszporty rodziców – oryginał i kopia;
  • Akt urodzenia – oryginał i kopia.

Jeśli dziecko jest wpisane do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego – złóż oddzielny wniosek wizowy. Wiza zostanie wklejona do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego.

Pamiętaj:

  • Wniosek o wizę musisz składać w placówce dyplomatycznej, której okręg konsularny obejmuje miejsce Twojego stałego zamieszkania. 
  • Z reguły wyżej wymienione dokumenty są wystarczające do wydania decyzji, ale konsul może zażądać dodatkowej dokumentacji.
  • Wniosek wizowy złóż nie wcześniej niż na 6 miesięcy przed zaplanowaną podróżą, i nie później niż na 3 tygodnie.
  • Przedłożenie podrobionych dokumentów oraz udzielenie fałszywej informacji może spowodować zakaz wjazdu do państw układu Schengen.
  • Wiza nie gwarantuje wjazdu na terytorium strefy Schengen – ostateczną decyzję zawsze podejmują służby państwa, w którym planujesz przekroczyć granicę strefy.
  • Konsul dodatkowo może zaprosić aplikującego na dodatkową rozmowę w trakcie trwania procesu wizowego.
Ile zapłacisz?

Koszt wynosi 28 035 PKR

Płatność przyjmowana jest wyłącznie w konsulacie, w gotówce, w walucie PKR.

Opłata za wniosek wizowy nie podlega zwrotowi niezależnie od decyzji konsula. 

Jaki jest termin realizacji?

Konsul ma 15 dni kalendarzowych na podjęcie decyzji wizowej. W wyjątkowych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 45 dni.  

Jak odbierzesz dokumenty?

W konsulacie, osobiście lub przez osobę upoważnioną (osoba upoważniona powinna przedstawić upoważnienie, dowód osobisty oraz potwierdzenie złożenia wniosku – paragon).

Odbiory: w dni robocze pomiędzy 13:00-15:00.

W czasie składania wniosku o wizę, konsulat informuje o przewidywanej dacie odbioru dokumentów.

Jak możesz się odwołać?

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej. Musisz złożyć go w siedzibie urzędu, który wydał decyzję wizową, w przeciągu 14 dni od jej otrzymania.

Opłata za złożenie takiego wniosku wynosi 24 920 PKR

Odwołania są przyjmowane w dni robocze pomiędzy 12:00-15:00. Nie ma potrzeby rejestracji w systemie e-Konsulat.

Należy je składać osobiście lub przez osobę upoważnioną (osoba upoważniona powinna przedstawić kopię twojego paszportu, upoważnienie oraz swój dowód osobisty).

Należy przygotować:
a. ważny paszport,
b. odwołanie podpisane przez wnioskodawcę,
c. decyzję o odmowie wydania wizy,
d. dowolne dokumenty uzupełniające.

 

Cofanie lub unieważnianie wizy Schengen

Jeśli otrzymałeś decyzję o cofnięciu lub unieważnieniu wizy Schengen, z którą się nie zgadzasz, przysługuje ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeśli jednak sam wystąpiłeś o cofnięcie wizy Schengen i konsul przychylił się do tego wniosku nie przysługuje Ci prawo do odwołania się od takiej decyzji.   

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez konsula powinien być złożony w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen w siedzibie urzędu, który wydał decyzje. 

Odwołania są przyjmowane w środy i czwartki między 10:00 a 13:00. Nie ma potrzeby rejestracji w systemie e-Konsulat.

Wniosek po ponowne rozpatrzenie sprawy w przypadku cofnięcia lub unieważnienia wizy Schengen jest bezpłatny.


 

Skarga na odmowę wydania wizy Schengen, decyzję o cofnięciu lub unieważnieniu wizy Schengen oraz na działalność konsula w tym zakresie

Jeśli konsul po rozpatrzeniu Twojego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wydał ponowną decyzję o odmowie wydania wizy, jej unieważnieniu lub cofnięciu, z którą się nie zgadzasz przysługuje Ci skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skargę należy przekazać za pośrednictwem konsula, który podjął decyzję w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy. 

Przekazując skargę konsulowi nie wnosisz do konsula żadnej opłaty, jednak postępowanie przed sądami administracyjnymi podlega opłatom. Musisz więc liczyć się z tym, że zostaniesz wezwany przez sąd do uiszczenia opłaty sądowej. Informacje dotyczące wysokości opłat sądowych w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego oraz możliwości ubiegania się o zwolnienie z kosztów postępowania oraz języka postępowania znajdują się na poniższej stronie:

http://bip.warszawa.wsa.gov.pl/133/wpis-sadowy-zasady-dokonywania-wpisu.html 
 

Materiały

Dokumenty Uzupełniające
ANNEX​_III​_VISA​_REQUIREMENTS​_SCHENGEN​_PAKISTAN.pdf 0.31MB
{"register":{"columns":[]}}