Nadzór nad wprowadzaniem do obrotu środków ochrony roślin
Działalność gospodarcza w zakresie wprowadzania do obrotu i konfekcjonowania środków ochrony roślin to działalność regulowana, której prowadzenie wymaga wpisu do rejestru i spełnienia określonych wymogów prawnych. Nadzór nad prawidłowością wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin stanowi jedno z najważniejszych zadań realizowanych przez Państwową Inspekcję Ochrony Roślin i Nasiennictwa.
W Polsce sieć dystrybucji środków ochrony roślin jest równomiernie rozmieszczona, dostosowana do skali produkcji roślinnej w poszczególnych województwach i stanowi prawie 8 tys. czynnie działających punktów sprzedaży.
W celu sprawdzenia, czy wprowadzanie do obrotu środków ochrony roślin prowadzone jest zgodnie z warunkami, Inspekcja przeprowadza rocznie około 4,5 tys. kontroli. Kontrole odbywają się zarówno w miejscach zaewidencjonowanych przez Inspekcję w rejestrach przedsiębiorców wykonujących działalność w zakresie konfekcjonowania lub wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin (tj. w hurtowniach, punktach obrotu detalicznego, punktach konfekcjonowania), jak również w miejscach produkcji środków ochrony roślin oraz w miejscach, szczególnie narażonych na obrót nielegalnymi środkami ochrony roślin (tj. targowiska i portale sprzedaży internetowej). Kontrolom poddawani są także posiadacze zezwoleń Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi na wprowadzanie do obrotu środków ochrony roślin lub pozwoleń na handel równoległy tymi produktami.
Szczególnie ważnym aspektem prowadzonych kontroli jest pobór próbek środków ochrony roślin do badań laboratoryjnych składu i właściwości fizyko-chemicznych. Rocznie Inspekcja pobiera ok. 300 - 350 próbek środków ochrony roślin w celu zbadania legalności i jakości pestycydów. Co wymaga podkreślenia, pobór próbek środków ochrony roślin do kontroli laboratoryjnej nie jest przypadkowy, a oparty na statystycznej analizie ryzyka, ukierunkowującej kontrole na wykrywanie nieprawidłowości.
W 2023 r. kontrola laboratoryjna środków ochrony roślin przyczyniła się do wyeliminowania z obrotu prawie 1 335 kg i litrów środków o nieprawidłowym składzie lub niespełniających wymagań.