Od przedszkolaka do inspektora
Z okazji Międzynarodowego Dnia Zdrowia Roślin pracownicy Referencyjnego Laboratorium Nasiennego przeprowadzili szereg warsztatów dla dzieci w różnych grupach wiekowych na temat istoty dbania o zdrowie roślin, zaczynającego się już od małego nasionka. Cechą wspólną warsztatów było wykorzystanie elementów hortiterapii. Uczniowie mogli za pomocą zmysłów dotyku, węchu i smaku poznać inne – mniej znane oblicze nasion.
Wśród przedszkolaków największe emocje wzbudziło przyporządkowanie nasion do znanych im z życia codziennego warzyw i owoców. Uświadomili sobie, że z nasionka, choć na razie takiego małego, w przyszłości będą tak pyszne produkty, jak np. bułeczka, arbuz, popcorn. Na koniec zajęć mieli możliwość zaprezentowania swoich umiejętności ogrodniczych podczas siewu sałaty.
Nieco starsi uczniowie zadbali o losy pszczół w nadchodzącym sezonie. Na warsztatach zbudowali poidełka dla owadów z wykorzystaniem różnych naturalnych elementów. Następnie pierwszoklasiści zwrócili uwagę, że zapylacze powinny również „mieć co zjeść”. W myśl tej idei wspólnie zabraliśmy się do utworzenia łąki kwietnej z roślin miododajnych, i co ważne, kwitnących w różnych terminach.
Drugoklasiści z kółka przyrodniczego, wykazali się dużą wiedzą na temat działalności Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa i jej roli w dbaniu o zdrowie roślin. Na warsztatach poznali nowe gatunki roślin, a na koniec stworzyli własną kolekcję nasion roślin rolniczych, warzyw i kwiatów ozdobnych, którą będą wykorzystywać podczas kolejnych zajęć z odkrywania tajników przyrody.
Bez względu na wiek, wszystkie dzieci oraz ich wychowawcy byli zafascynowani światem nasion. W każdej grupie kilkoro stwierdziło, że jak dorosną będą „lekarzami roślin”, „doktorami nasion” lub oznajmili, że będą pracownikami Inspekcji. Wszystkim uczestnikom warsztatów serdecznie dziękujemy i życzymy powodzenia w realizacji marzeń.