W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jakie techniki wspierają modelowanie interakcji? Mapa empatii

Techniki wspierające modelowanie interakcji mówią o osobach, których dotyczy opisywane zjawisko lub proces, w jakim uczestniczą. Umożliwiają profilowanie użytkownika. Ono pozwala zaplanować odpowiednie funkcje oraz model biznesowy produktu lub usługi.

Mapa empatii to model, który przedstawia grupę odbiorców produktu. Może być stosowana jako rozwinięcie person. Dotyczy tych samych osób, ale kładzie znacznie większy nacisk na indywidualne odczucia, emocje czy przemyślenia. To cechy, które wyzwalają empatię wobec użytkowników budowanego produktu.

Mapa empatii może zastępować persony, ponieważ część informacji pokrywa się w obu modelach (tj. personie i mapie empatii).

Do budowania map najlepiej wykorzystać metody jakościowe, np. wywiady pogłębione, badania etnograficzne. Badania te skupiają się przede wszystkim na jednostce. W ten sposób lepiej ją poznasz – przez pryzmat jej odczuć, obaw i emocji.

Za tą techniką przemawia jej prostota. Mapa empatii jest zrozumiała dla wszystkich odpowiedzialnych za prace rozwojowe nad produktem (product development): od programistów po sponsorów. Świetnie nadaje się jako podstawa do własnych przemyśleń, przeprowadzenia warsztatów z zespołem, który buduje porozumienie/empatię z końcowym użytkownikiem/odbiorcą produktu.

Do tworzenia mapy empatii podejdź w sposób warsztatowy. Przygotuj dużą kartę (tablicę) i kartki samoprzylepne, na których zapiszecie spostrzeżenia.

Zacznij od określenia 4 podstawowych elementów związanych z klientem (personą):

1. Co czuje?

  • O czym myśli persona, a do czego niekoniecznie chce się przyznać przed pozostałymi osobami?
  • Czym się przejmuje?
  • Jakie emocje kłębią się w jej głowie?
  • Co ją pobudza, a co jej spędza sen z powiek?

2. Co słyszy?

  • Jakie wypowiedzi słyszy wśród rodziny, znajomych, w innych źródłach, np. mediach?
  • Z czyimi poglądami się liczy?
  • Jakie opinie spodziewa się usłyszeć od innych osób?

3. Co ją otacza na co dzień?

  • W jakim środowisku przebywa?
  • Jakie są doświadczenia konkurencji?
  • Jakie są doświadczenia osób z najbliższego kręgu znajomych?

4. Co mówi?

  • Co mówi rodzinie i osobom z najbliższego kręgu, a co obcym?
  • Jakie poglądy wygłasza na głos?
  • Jakie opinie prezentuje w niezobowiązujących sytuacjach?
  • Kiedy nie mówi tego, co tak naprawdę myśli?
  • Dlaczego nie mówi tego, co naprawdę myśli?

Określone elementy przedstawią podstawowy obraz osoby. Uzupełnij go dodatkowymi opisami:

1. Czego się obawia?

  • Czego się obawia?
  • Z jakiego powodu nie chce ryzykować?
  • Z jakimi barierami lub problemami się boryka?
  • Co jest głównym źródłem jej zmartwień i złego samopoczucia?

2. Jakie ma aspiracje?

  • Na czym jej najbardziej zależy?
  • Do czego dąży?
  • Co dla niej oznacza osiągnięcie założonego celu lub sukcesu?
  • W jaki sposób do tego dąży?

Mapa pozwala pełniej zrozumieć potrzeby grupy docelowej. Dzięki niej utworzycie relację między projektantami i zespołem projektowym oraz użytkownikami.

Przy tworzeniu mapy empatii możesz skorzystać z modelu Osterwaldera.

Autorka: Joanna Wieczorek

 

Przykładowe szablony mapy empatii: 

 

Artykuły powiązane:

Materiały

Jakie techniki wspierają modelowanie interakcji? Mapa podróży użytkownika
Jakie techniki wspierają modelowanie interakcji? Scenariusze użytkownika
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"129","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"rozwiązania IT","value":"rozwiązania IT"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}