W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jakie techniki wspierają modelowanie interakcji? Scenariusze użytkownika

Scenariusze użytkownika to historie, które opisują używanie produktu. Często wykorzystujemy je w modelowaniu doświadczeń. Nie myl ich z przypadkami użycia, ponieważ te opisują jedynie kolejne kroki użytkownika. W odróżnieniu od przypadków użycia scenariusze kładą znacznie większy nacisk na kontekst użycia oraz specjalne potrzeby i motywacje persony. Ich źródłem powinny być badania użytkowników, np. w postaci wywiadów kontekstowych czy innych obserwacji. Dodatkowymi źródłami mogą być wywiady pogłębione czy focusy. Dzięki nim odkrywamy emocje i oczekiwania użytkowników (person) w stosunku do procesu. Weźmy też pod uwagę analizy statystyk, które uwzględniają ścieżki poruszania się użytkownika w aplikacji czy portalu.

Pamiętaj, że scenariusze to wymyślona historyjka użycia produktu. Powstała, by skupić uwagę zespołu projektowego na najistotniejszych i najpilniejszych potrzebach. Nie jest suchym opisem ścieżki poruszania się np. po aplikacji. Pisz krótkie scenariusze, po kilka zdań. Dłuższy proces rozbij na kilka scenariuszy. Scenariuszy twórz więcej niż procesów. Te same działania mogą rozpoczynać się z powodu różnych motywacji, potrzeb czy wymagań. Scenariusz użytkownika opisuje nie tylko, co robi użytkownik, ale przede wszystkim jak chce zrealizować założony cel.

Przykładowy scenariusz użytkownika

Agnieszka uzyskuje orzeczenie lekarskie niezbędne do wydania prawa jazdy.

Agnieszce kończy się ważność prawa jazdy. Do wniosku o nowy dokument musi dołączyć orzeczenie lekarskie. By je dostać, musi zrobić kilka badań. Chce je wykonać jak najszybciej. Najpierw sprawdza koszty wizyt i badań w różnych placówkach. Potem wybiera najkorzystniejsze rozwiązanie – badania w przystępnej cenie, płatność kartą kredytową i wyniki widoczne on-line.

Każda persona będzie miała co najmniej kilka scenariuszy użytkownika danego produktu czy usługi. Scenariusz użytkownika rozpocznij od wykorzystania wcześniej opracowanej persony. Wyznacza ona role, środowisko i motywacje danej osoby.

Zastanów się:

  • w jakiej sytuacji twoja persona (użytkownik) użyje danego produktu
  • w jakim celu
  • co będzie chciała osiągnąć
  • w jakim to będzie kontekście, a nawet otoczeniu
     

Następnie rozpisz kolejne kroki. Dla każdego kroku rozpatrz cele, wymagania, oczekiwania i wyobrażenia persony. Zwróć też uwagę, czy są dodatkowe specjalne okoliczności lub wymagania dotyczące danego kroku.

Przy tworzeniu scenariuszy użytkownika nie opisuj konkretnych rozwiązań interfejsowych. To ogranicza projektantów. To oni podejmują wszystkie decyzje o sposobie rozwiązania na etapie jego tworzenia. Scenariusze użytkownika powinny towarzyszyć projektantom przez cały czas tworzenia danego rozwiązania. Przypominają o potrzebach, motywacjach, oczekiwania i potrzebach persony. A opis kontekstu użycia czy otoczenia pomaga im wczuć się w danego użytkownika i lepiej zrozumieć jego punkt widzenia. 

 

Autorka: Joanna Wieczorek

Jak utworzyć scenariusz testowy:

https://www.slideshare.net/witflow/warsztaty-ux-scenariusze-uytkownika 

Artykuły powiązane:

Materiały

Jakie techniki wspierają modelowanie interakcji? Mapa empatii
Jakie techniki wspierają modelowanie interakcji? Mapa podróży użytkownika
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"131","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","value":"","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"rozwiązania IT","value":"rozwiązania IT"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}