W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Najczęściej występujące typy nieprawidłowości – przykłady i statystyki

 

Najczęściej w systemie rejestrowano nieprawidłowości wymienione w poniższych kategoriach (według częstotliwości; materiały opracowane przez Krajową Administrację Skarbową – Instytucję Audytową, na podstawie danych dotyczących perspektywy finansowej 2007-2013 z IMS):

  • zamówienia publiczne,
  • działanie (zaniechanie),
  • wniosek o dofinansowanie,
  • dokumenty księgowe,
  • Beneficjent.

Najczęściej stwierdzane typy nieprawidłowości w 2017 r. to:

  • fałszywe lub sfałszowane dokumenty (9 przypadków), 
  • dyskryminujące kryteria kwalifikacji lub udzielenia zamówienia (9 przypadków), 
  • brakujące lub nieprzedstawione dokumenty (6 przypadków), 
  • brak przejrzystości lub równego traktowania w trakcie oceny (6 przypadków), 
  • działania niewdrożone (4 przypadki), 
  • nieopublikowanie ogłoszenia o zamówieniu (4 przypadki), 
  • kryteria wyboru nieadekwatne i nieproporcjonalne do przedmiotu zamówienia (3 przypadki).

W kategorii Zamówień publicznych najczęściej instytucje raportowały o:

  • przedmiocie dofinansowania niekwalifikującym się do wsparcia, 
  • dyskryminujących kryteriach kwalifikacji lub zamówienia,  
  • działaniach niezakończonych, 
  • nieprzestrzeganych terminach, 
  • braku przejrzystości i/lub równego traktowania wykonawców w trakcie oceny, 
  • brakujących lub nieprzedstawionych dokumentach, 
  • kryteriach wyboru nieproporcjonalnych do przedmiotu zamówienia, 
  • dyskryminującej specyfikacji technicznej, 
  • nieopublikowaniu ogłoszenia o zamówieniu, 
  • braku kryteriów wyboru lub kryteriów zamówienia, 
  • istotnej zmianie elementów zamówienia, 
  • naruszeniach w zakresie systemu współfinansowania oraz fałszywych lub sfałszowanych dokumentach. 

Większość zarejestrowanych w systemie nieprawidłowości przypisano do więcej niż jednego z ww. typów.

W związku z opisanymi powyżej nieprawidłowościami nałożono następujące sankcje karne i administracyjne (dane na podstawie zgłoszeń IRQ5 – IMS na dzień 13 kwietnia 2018 r., postępowania zakończone):

  • 251 wykluczeń z dotacji UE, 
  • 58 wykluczeń z dotacji krajowych, 
  • 18 kar grzywny, 
  • 8 przypadków kar pozbawienia wolności – od 1 roku do 4 lat, 
  • 6 przypadków kar pozbawienia wolności – do 1 roku,
  • 1 przypadek kary pozbawienia wolności – powyżej 4 lat.

Z analizy zestawienia udziału ilości i wartości nieprawidłowości stwierdzonych w ramach poszczególnych funduszy wynika, że:

  • największy udział pod względem ilości, tj. 39%, stanowią nieprawidłowości stwierdzone w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Ich wartość to 5 620 000 euro, 
  • drugi pod względem ilości jest Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego – 33%, jednak nieprawidłowości te obejmują aż 29 200 000 euro,
  • najmniejszy udział zarówno pod względem ilości, jak i wartości mają nieprawidłowości w ramach Funduszu Spójności (FS) – 11%. Ich wartość to 1 050 000 euro.

W 2017 r. w systemie IMS: 

  • najwięcej, czyli 13 nowych nieprawidłowości zarejestrowano w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR),
  • 10 nowych nieprawidłowości dotyczy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIŚ),
  • 7 nieprawidłowości z RPO Śląskiego, 
  • po 6 nowych zgłoszeń z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja i Rozwój (POWER) i RPO Łódzkiego, 
  • 4 nowe zgłoszenia z RPO Dolnośląskiego,
  • po 3 nowe nieprawidłowości w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna (POPT) i RPO Pomorskie, 
  • po 2 z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej (PORW), RPO Mazowieckiego, Opolskiego i Warmińsko-Mazurskiego,
  • po 1 nowej nieprawidłowości w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC) i RPO Podkarpackiego, Świętokrzyskiego i Zachodniopomorskiego.

Źródło danych: na podstawie opracowań Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), eksport z IMS na dzień 13 kwietnia 2018 r.

 

Autorka: Anna Wolak

 

Artykuły powiązane:

Materiały

Zasady współpracy Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa z CBA, Prokuraturą Krajową i ARiMR w zakresie nieprawidłowości oraz kontroli krzyżowych
Konflikt interesów w kontekście funduszy unijnych
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"50","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","value":"","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"dofinansowanie projektu","value":"dofinansowanie projektu"},{"id":"zarządzanie projektem","value":"zarządzanie projektem"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}