W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zasady współpracy Instytucji Koordynującej Umowę Partnerstwa z CBA, Prokuraturą Krajową i ARiMR w zakresie nieprawidłowości oraz kontroli krzyżowych

 

W dniu 28 października 2016 r. została zawarta umowa pomiędzy Ministerstwem Rozwoju (obecnie Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej - MFiPR) a CBA w sprawie przekazywania jednostkom organizacyjnym Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w drodze teletransmisji, informacji zgromadzonych w systemie teleinformatycznym wspierającym realizację programów operacyjnych – SL2014. Na jej podstawie 40 użytkowników CBA może pozyskiwać dane wyłącznie wtedy, gdy uzyskanie tych danych jest niezbędne w toczącym się postępowaniu, a zakres danych przetwarzanych przez CBA jest adekwatny do realizacji tego celu. CBA ponosi odpowiedzialność, tak wobec osób trzecich, jak i wobec Ministra, za przetwarzanie udostępnionych danych osobowych niezgodnie z Umową.

W dniu 15 lutego każdego roku Koordynator współpracy ze strony CBA, w przypadku zidentyfikowania obszarów ryzyka w zakresie wdrażania funduszy unijnych w Polsce może przekazać do MFiPR, ich zestawienie z opisem.

Zawarte zostało również porozumienie z Prokuraturą Krajową, którego celem jest nawiązanie współpracy w zakresie przekazywania informacji o toczących się oraz zakończonych postępowaniach, których przedmiotem są projekty realizowane przy współudziale środków europejskich, na potrzeby związane z oceną zagrożeń niekwalifikowalności wydatków w ramach poszczególnych projektów lub zagrożeń w realizacji programów.

Na podstawie porozumienia cyklicznie – dwa razy w każdym roku, do dnia 1 marca i do dnia 1 września PK przekazuje do MFiPR informacje odnośnie wszystkich postępowań w określonym porozumieniem zakresie. Informacje te przekazywane będą drogą elektroniczna za pośrednictwem dedykowanych adresów poczty elektronicznej. Ponadto w ramach bieżącej współpracy przekazywane będą informacje, np. w sytuacji wystąpienia konieczności ustalenia informacji o konkretnym postępowaniu. Informacje przekazywane będą w drodze kontaktów roboczych pomiędzy wyznaczonymi pracownikami MFiPR i PK.

Jako mechanizm dodatkowy, Instytucje Zarządzające programami operacyjnymi mogą kierować zapytania do poszczególnych prokuratur  odnośnie konkretnych prowadzonych postępowań, których wynik może mieć wpływ na kwalifikowalność wydatków w projektach. Zakres udzielonych informacji zależy od decyzji prokuratora prowadzącego sprawę. Korespondencja ta powinna być przesyłana do wiadomości Departamentu do Spraw Przedsiębiorczości Gospodarczej Prokuratury Krajowej.

Uzyskane informacje, z raportów cyklicznych, które dotyczą spraw zakończonych, mogą być przekazywane do innych instytucji w celu prawidłowej realizacji programów operacyjnych (w szczególności do instytucji w systemie realizacji programów operacyjnych, Komisji Europejskiej, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych – OLAF, Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Urzędu Zamówień Publicznych). Przekazanie informacji o postępowaniach pozostających w toku do innych instytucji, każdorazowo będzie uzależnione od zgody prokuratora prowadzącego lub nadzorującego postępowania (zgoda pozyskana w ramach współpracy bieżącej).

W dniu 13 stycznia 2017 r. Instytucja Koordynująca Umowę Partnerstwa (IK UP) zawarła porozumienie z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (ARiMR). Przedmiotem porozumienia jest nawiązanie współpracy w zakresie wymiany danych na temat beneficjentów realizujących projekty/operacje/przedsięwzięcia w programach operacyjnych w ramach Polityki Spójności na lata 2014-2020, w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2014-2020 (PROW) oraz Programu Operacyjnego „Rybactwo i Morze” (PO RYBY). Dane na temat beneficjentów realizujących projekty w ramach Polityki Spójności, będą przekazywane przez MFiPR w formie ”raportu podstawowego”. Dane te dotyczyć będą beneficjentów zidentyfikowanych na podstawie numeru NIP, którzy mają zarejestrowane zatwierdzone wnioski o płatność rozliczające wydatki (wnioski o refundację lub rozliczenie zaliczki). Po każdym pobraniu raportu podstawowego MIR, ARiMR dokona identyfikacji beneficjentów występujących jednocześnie w Raporcie podstawowym MFiPR i w Centrum Kontroli Krzyżowych ARiM, zwanych dalej CKK. CKK to baza zawierająca dane o wszystkich beneficjentach PROW14-20 i PO RYBY14-20 z zakresie pozwalającym na wygenerowanie tego raportu. Po każdej identyfikacji Raportu podstawowego ARiMR, ARiMR przekaże do MFiPR, a MFiPR udostępni ARiMR usługę sieciową do przyjmowania Raportu podstawowego ARIMR. Wymiana Raportów Podstawowych MIR oraz Raportów Podstawowych ARiMR będzie następować w cyku dobowym.

MIR zapewni maksymalnie 120 osobom przeprowadzającym kontrole krzyżowe w ramach PROW14-20 i po RYBY14-20 dostęp do danych zgromadzonych w Centralnym Systemie Teleinformatycznym (CST) za pośrednictwem Hurtowni danych (aplikacji raportującej) zwanej SRHD, jako użytkownikom CKK. Dane te będą udostępniane w formie Raportu pogłębionego. Systemy zapewniają użytkownikom w ramach zidentyfikowanego dostępu, możliwość:

  • wyszukania Raportu pogłębionego po numerze NIP podmiotu,
  • wyświetlenia, wydruku lub eksportu do programu MS Excel wyszukanego  Raportu pogłębionego.  

 

Autorka: Anna Wolak

 

Artykuły powiązane:

Materiały

Najczęściej występujące typy nieprawidłowości – przykłady i statystyki
Nadużycia finansowe w POPC
Konflikt interesów w kontekście funduszy unijnych
{"register":{"columns":[{"header":"Pozycja","value":"108","registerId":20735334,"dictionaryValues":[],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"},{"header":"Obszar publikacji","value":"","registerId":20735334,"dictionaryValues":[{"id":"aspekty prawne","value":"aspekty prawne"}],"nestedValues":[],"showInContent":false,"positionSelector":".article-area__article h2","insertMethod":"after"}]}}