Wskaźniki w ramach działania 2.1 POPC - Wysoka dostępność i jakość e-usług
Wskaźniki produktu i rezultatu służą monitorowaniu najważniejszych efektów zrealizowanego projektu. Beneficjent jest zobowiązany osiągnąć, a następnie przez okres trwałości utrzymać wartości wskaźników określone we wniosku o dofinansowanie. Są one zatem istotnym elementem w procesie realizacji projektu.
We wniosku o dofinansowanie określamy wskaźniki:
- produktu:
- kluczowe (pochodzące ze Wspólnej Listy Wskaźników Kluczowych - WLWK),
- specyficzne dla programu (wskaźniki spoza WLWK, zawarte w SZOOP),
- specyficzne dla projektu (wskaźniki informacyjne, zdefiniowane we wniosku o dofinansowanie),
- rezultatu.
Wskaźniki produktu
Odnoszą się do bezpośrednich efektów realizacji danego projektu (np. udostępniona usługa). Obrazują przedmiot/zakres rzeczowy projektu, mierzą zadania zrealizowane w ramach projektu, a więc wskazują elementy fizycznie zakupione, wytworzone, uruchomione bądź wdrożone w ramach inwestycji. Wskaźniki powinny być skorelowane z wydatkami ponoszonymi w ramach projektu.
Obowiązkowe wskaźniki produktu
- dla projektu typu I (Tworzenie lub rozwój e-usług publicznych (A2B, A2C)):
- Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości 3 – dwustronna interakcja i/lub
- Liczba usług publicznych udostępnionych on-line o stopniu dojrzałości co najmniej 4 – transakcja
wartość co najmniej jednego z powyższych wskaźników musi być większa od 0;
- dla projektu typu II (Tworzenie lub rozwój usług wewnątrzadministracyjnych (A2A) niezbędnych dla funkcjonowania e-usług publicznych (A2B, A2C)):
- Liczba udostępnionych usług wewnątrzadministracyjnych (A2A)
wartość wskaźnika musi być większa od 0.
Wskaźniki kluczowe
W przypadku realizacji dodatkowych (innych niż wskazane powyżej) zadań/działań niezbędne jest wykazanie dodatkowych wskaźników kluczowych produktu, takich jak:
- przestrzeń dyskowa serwerowni – wyrażona w terabajtach przestrzeń dyskowa nowo powstałych lub zmodernizowanych serwerowni,
- liczba uruchomionych systemów teleinformatycznych w podmiotach wykonujących zadania publiczne,
- liczba pracowników podmiotów wykonujących zadania publiczne niebędących pracownikami IT, objętych wsparciem szkoleniowym (ogółem, kobiety, mężczyźni),
- liczba rejestrów publicznych o poprawionej interoperacyjności.
Wskaźniki specyficzne dla programu
- Liczba rejestrów publicznych o poprawionej interoperacyjności – nowo utworzonych lub zmodernizowanych.
Wskaźniki specyficzne dla projektu – informacyjne, mające uzupełniający charakter w stosunku do pozostałych wskaźników w projekcie
- Moc obliczeniowa serwerowni – wyrażona w teraflopsach moc obliczeniowa nowo powstałych lub zmodernizowanych serwerowni.
Wartość wskaźników produktu powinna odpowiadać liczbie poszczególnych usług, systemów teleinformatycznych czy rejestrów o poprawionej interoperacyjności.
Wskaźniki rezultatu
Mierzą bezpośrednie efekty zrealizowanych zadań oraz ich wpływ na otoczenie, które wystąpią – co do zasady – w okresie do 12 miesięcy po zakończeniu projektu.
Niezależnie od typu projektu (który jest determinowany dominującym charakterem usług), jeżeli projekt zakłada tworzenie lub rozwój usług typu A2B/A2C, obligatoryjnym wskaźnikiem rezultatu jest:
Liczba załatwionych spraw poprzez udostępnioną on-line usługę publiczną – wartość tego wskaźnika musi być większa od 0.
Zgodnie z instrukcją do wypełniania wniosku o dofinansowanie wskaźnik ten należy traktować jako liczbę spraw załatwionych poprzez wykorzystanie e-usług publicznych o co najmniej 3 poziomie dojrzałości w ciągu 12 miesięcy od ich udostępnienia. Przy szacowaniu wartości tego wskaźnika należy pamiętać, że metoda jego wyliczania musi być spójna z szacowaną liczbą usługobiorców projektu. Powinna ona uwzględniać wszystkie załatwiane sprawy, w tym również wielokrotnie realizowane przez tego samego odbiorcę. Sprawa musi być jasno zdefiniowana oraz tożsama z zakresem udostępnianej usługi o danym stopniu dojrzałości.
Konsekwencje nieosiągnięcia wartości wskaźników
Wszystkie wskaźniki podlegają monitorowaniu w toku realizacji i w okresie trwałości projektu. Ich nieosiągnięcie może wiązać się z nałożeniem korekty finansowej (z wyjątkiem wskaźnika informacyjnego) skutkującej częściowym lub całkowitym uznaniem wydatków poniesionych w ramach projektu za niekwalifikowalne.
Uzasadnienie wyboru wskaźników
Zgodnie z wymogami określonymi dla projektów realizowanych w POPC samo podanie wartości docelowych dla wybranych wskaźników nie jest wystarczające. Niezbędne jest:
- uzasadnienie doboru wskaźników – powinny one wynikać z zakresu i celów projektu,
- uzasadnienie przyjętej wartości docelowej wszystkich wskaźników, przy czym należy pamiętać o konieczności przedstawienia metodyki szacowania wartości docelowych wskaźników,
- uwzględnienie opisu czynników, które wzięto pod uwagę przy szacowaniu,
- opisanie sposobu pomiaru wszystkich wskaźników,
- opisanie mechanizmu bezpośredniego lub pośredniego wpływu projektu na realizację wskaźników rezultatu strategicznego wskazanych na poziomie POPC, tj.:
- odsetek osób korzystających z internetu w kontaktach z administracją publiczną i/lub
- odsetek przedsiębiorstw korzystających z internetu w kontaktach z administracją publiczną w celu odsyłania wypełnionych formularzy w formie elektronicznej.
Autorka: Magdalena Krawczuk
Artykuły powiązane:
Materiały
Działanie 2.1 Usługi elektroniczne dla obywateliJakie mogą być wskaźniki optymalizacji procesów?
Czy można wprowadzać zmiany w trakcie realizacji projektu w zakresie kamieni milowych oraz wskaźników?
Wspólna Lista Wskaźników Kluczowych 2014-2020 (WLWK2014)
Podstawa prawna
Wytyczne Ministra Inwestycji i Rozwoju w zakresie monitorowania postępu rzeczowego realizacji programów operacyjnych na lata 2014-2020
Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020
Wniosek o dofinansowanie dla działania 2.1 w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020