Załatw sprawę
Dowiedz się, jak załatwić sprawę
Informacje dotyczące sposobu załatwiania spraw w konsulacie dostępne są w zakładce Informacje konsularne.
Do najpopularniejszych spraw należą:
- Sprawy paszportowe
- Sprawy z zakresu stanu cywilnego - rejestracja urodzeń i małżeństw, uzyskanie zaświadczenia o możności zawarcia małżeństwa, uznanie ojcostwa, administracyjna zmiana imienia i/lub nazwiska itp.
- Tłumaczenia
- Sprawy notarialne - poświadczenie kopii, poświadczenie własnoręczności podpisu
- Potwierdzenie profilu zaufanego ePUAP
- Sprawy spadkowe
- Sprawy obywatelskie - potwierdzenie posiadania / utraty obywatelstwa polskiego, nadanie obywatelstwa polskiego itp.
Wybierz sposób załatwienia sprawy
W opisie każdej sprawy w zakładce Informacje konsularne znajdziesz informację „Czy musisz składać dokumenty osobiście?”. Zawsze, gdy osobiste stawiennictwo w konsulacie nie jest konieczne, zachęcamy do załatwienia sprawy drogą korespondencyjną.
ZAŁATWIENIE SPRAWY DROGĄ KORESPONDENCYJNĄ
Jeżeli daną sprawę załatwić można drogą korespondencyjną:
- skompletuj niezbędne dokumenty;
- dokonaj przelewu w wymaganej kwocie na konto bankowe Ambasady RP w Lizbonie, zgodnie ze wskazówkami dostępnymi w zakładce Metody płatności. Jeżeli życzysz sobie, by dokumenty zostały do Ciebie odesłane (wysyłka wyłącznie na terytorium Portugalii), do podstawowej kwoty usługi dodaj 5 EUR;
- komplet dokumentów wraz z potwierdzeniem przelewu i Twoimi danymi kontaktowymi prześlij na adres Ambasady RP w Lizbonie.
ZAŁATWIENIE SPRAWY OSOBIŚCIE W KONSULACIE
Jeżeli załatwienie sprawy wymaga osobistego stawiennictwa, zarezerwuj wizytę w konsulacie.
Konsulat przyjmuje interesantów w następujących godzinach:
SPRAWY PASZPORTOWE
poniedziałki w godz. 9:00 – 14:00
środy w godz. 13:00 – 16:00
SPRAWY PRAWNE
wtorki w godz. 9:00 – 14:00
piątki w godz. 9:00 – 14:00
SPRAWY OBYWATELSKIE - nadanie obywatelstwa polskiego, potwierdzenie posiadania / utraty obywatelstwa polskiego
piątki w godz. 9:00 – 14:00
W czwartki oraz w 2 ostatnie dni robocze każdego miesiąca Referat Konsularny nie przyjmuje interesantów.
Konsulat jest zamknięty w dni ustawowo wolne od pracy w Polsce lub Portugalii.
WAŻNE:
- Wizyta w Konsulacie możliwa jest wyłącznie po wcześniejszym umówieniu za pośrednictwem systemu e-Konsulat.
- Wstęp na teren Placówki mają jedynie osoby, których obecność jest konieczna do załatwienia danej sprawy.
- Interesanci powinni przybyć na spotkanie punktualnie, nie wcześniej niż 5 minut przed planowaną godziną wizyty.
Zarezerwuj wizytę w konsulacie
Jeżeli załatwienie sprawy wymaga osobistego stawiennictwa, zarezerwuj wizytę w konsulacie. Dokonując rezerwacji wizyty upewnij się, że wybierasz właściwy rodzaj sprawy:
- Sprawy paszportowe - wizyty związania z wnioskiem o wydanie paszportu lub paszportu tymczasowego
- Sprawy obywatelskie - wizyty związane z nadaniem obywatelstwa polskiego, potwierdzeniem posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego itp. (UWAGA: rejestracja narodzin dziecka nie jest sprawą obywatelską)
- Sprawy prawne - Wszystkie pozostałe rodzaje spraw
Metody płatności
Płatność na miejscu
Referat Konsularny Ambasady RP w Lizbonie przyjmuje płatności gotówką oraz portugalskimi kartami debetowymi. Nie ma możliwości dokonywania płatności w formie bezdotykowej.
Przelew na konto
W przypadku usług zlecanych drogą korespondencyjną, po wcześniejszym ustaleniu z konsulatem, możliwe jest także uiszczenie opłaty przelewem. W celu uzyskania informacji do przelewu prosimy o kontakt z konsulatem.
UWAGA
• W tytule przelewu należy podać nazwisko osoby, której dana sprawa dotyczy oraz wskazać rodzaj sprawy, np. Anna Kowalska - tłumaczenie.
• Do dokumentacji sprawy należy załączyć potwierdzenie przelewu oraz podać nr telefonu i adres email.
• Niezwłocznie po dokonaniu przelewu, komplet dokumentów należy przesłać pocztą na adres ambasady.
W razie wątpliwości skontaktuj się z konsulatem
Upewnij się, że zapoznałeś się uważnie z informacjami dostępnymi w zakładce Informacje konsularne. Jeżeli nie rozwiały one wszystkich Twoich wątpliwości, zapraszamy do kontaktu.
Kontakt z konsulatem możliwy jest także drogą telefoniczną pod numerami telefonu +351 213 041 410 i +351 213 041 437 (kontakt możliwy w godzinach przyjęć).
Z uwagi na liczbę otrzymywanych połączeń, brak jest możliwości jednoczesnego udzielenia odpowiedzi na zapytania kierowane drogą telefoniczną. Sugerujemy przede wszystkim zapoznanie się z informacjami dostępnymi na stronach internetowych placówki, a w następnej kolejności kontakt mailowy.
Odbiór dokumentów, w tym paszportów
Odbiór dokumentów, w tym paszportów, możliwy jest bez uprzedniej rezerwacji wizyty, wyłącznie w poniższych godzinach:
poniedziałki w godz. 10:00-13:00
środy w godz. 12:00 - 15:00
W 2 ostatnie dni robocze każdego miesiąca Referat Konsularny nie przyjmuje interesantów.
Pamiętaj, że konsulat jest zamknięty w dni ustawowo wolne od pracy w Polsce lub Portugalii.
Odbiór paszportu
Przy odbiorze paszportu obowiązują powyżej opisane zasady przewidziane dla odbioru dokumentów.
Zanim przyjdziesz odebrać swój paszport, upewnij się, że jest już gotowy podając jako numer sprawy numer widniejący pod kodem kreskowym na potwierdzeniu, które otrzymałeś w konsulacie podczas składania wniosku.
Po odbiór nowego paszportu przyjdź ze starym paszportem, który zostanie anulowany. Jeżeli w starym paszporcie znajdują się ważne wizy, poinformuj o tym przed oddaniem paszportu do anulowania.