Działalność
Szkoła w chwili obecnej
Organem prowadzącym dla Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia im. Jerzego Hellera w Głuchołazach jest Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Posiada przypisany numer 0804s.
Przeciętnie kształcimy około 100 uczniów w cyklu 6 i 4 letnim, zgodnie z przepisami w sprawie ramowych planów nauczania.
Szkoła realizuje średnio 260 godzin dydaktycznych w wymiarze tygodniowym.
Podstawową działalnością szkoły jest kształcenie muzyczne dzieci i młodzieży – nauka gry na wybranych instrumentach. Uczymy w klasach akordeonu, fletu, fortepianu, gitary, klarnetu, perkusji, saksofonu, skrzypiec, trąbki i wiolonczeli. Dodatkowo, uczniowie poszerzają swoją wiedzę i umiejętności poprzez uczestnictwo w takich zajęciach jak kształcenie słuchu, rytmika, audycje muzyczne, chór, zespół instrumentów Orffa czy też zespoły kameralne. Jeżeli wymaga tego specyfika instrumentu, uczniowie pracują również z akompaniatorami. W starszych klasach (z wyłączeniem pianistów), uczniowie uczęszczają na fortepian dodatkowy. Celem wsparcia najmłodszych, szkoła organizuje również zajęcia nadobowiązkowe – solfeż dla najmłodszych, a dla uczniów ,którzy pragną kontynuować naukę w szkole muzycznej II stopnia, zajęcia doskonalące – warsztat słuchu.
Misja szkoły
Dobre wychowanie, rzetelna wiedza i umiejętności, radość, kreatywność i wrażliwość.
Nauczyciele dążą do tego aby
- Tożsamość szkoły była tworzona w oparciu o kulturę i tradycję narodową (również muzyczną), cywilizację europejską oraz ponadczasowe i ogólnoludzkie wartości.
- Szkoła była aktywnym uczestnikiem życia społeczności lokalnej, znającym jej problemy i biorącym udział w rozwiązywaniu ich.
- Szkołę tworzyli zintegrowani wokół wspólnych celów i działań uczniowie, rodzice i nauczyciele.
- Szkoła była świadomą zagrożeń współczesnego świata i aktywnie im przeciwdziałała.
- Szkoła promowała zdrowy tryb życia, gwarantowała bezpieczeństwo i była wolna od przemocy.
Szkoła i nauczyciele
Szkoła i nauczyciele są po to, aby dobrze wychować powierzone im przez rodziców dzieci, przekazać im rzetelną wiedzę i umiejętności. Potrzeby uczniów ukierunkowują potrzeby nauczycieli. Nauczyciele chcą służyć im wiedzą pedagogiczną, życiowym doświadczeniem oraz własnym przykładem, zdobyć ich przyjaźń i zaufanie.