EGZAMIN WSTĘPNY TEORETYCZNY
Kształcenie słuchu i ogólna wiedza muzyczna – wymagania programowe
- Część słuchowa:
-
Rozpoznawanie interwałów do oktawy włącznie, granych melodycznie i harmonicznie.
-
Rozpoznawanie trójdźwięków majorowych i minorowych w przewrotach, trójdźwięków zmniejszonych i zwiększonych w postaci zasadniczej oraz dominanty septymowej w przewrotach – wszystkie akordy realizowane harmonicznie i melodycznie.
-
Słuchowe rozpoznawanie skali majorowej (odmiana naturalna) i minorowej w odmianach naturalnej (eolskiej), harmonicznej, doryckiej i melodycznej.
-
Poczucie tonalne – rozpoznawanie melodii zakończonej toniką (I lub VIII st. skali).
-
Korekta błędów w melodii i rytmie – zaznaczenie błędnie zapisanej wysokości lub grupy rytmicznej.
-
Polskie tańce narodowe – rozpoznawanie cech tańca na podstawie przykładu słuchowego.
-
Dyktando melodyczne, pamięciowe – zapis ośmiu taktów jednogłosowego dyktanda melodyczno-rytmicznego. Dyktando będzie grane siedmiokrotnie – sześć razy dla zapamiętania i jeden raz dla dokonania ewentualnej korekty zapisu.
-
Dyktando rytmiczne – zapis dwutaktowego schematu rytmicznego w takcie ćwierćnutowym lub ósemkowym. Ćwiczenie realizowane jest w formie ośmiotaktowej melodii (dwutaktowy rytm powtórzony czterokrotnie).
-
Część teoretyczna:
-
Zapis skali majorowej lub minorowej w odmianach w kluczu basowym w gamach do trzech znaków przykluczowych włącznie.
-
Budowanie triad harmonicznych w gamach do trzech znaków przykluczowych włącznie.
-
Analiza zapisu dźwiękowego interwałów i akordów – określenie i podpisanie odpowiednim symbolem zgodnie z zasadami notacji muzycznej.
-
Analiza fragmentu partytury utworu muzycznego pod kątem elementów dzieła muzycznego, formy i faktury.
Kolejność zadań w teście może być inna niż wskazana powyżej.
Treść podanych zagadnień jest zgodna z aktualną podstawą programową dla przedmiotów Kształcenie słuchu i Audycje muzyczne.
EGZAMIN PRAKTYCZNY W SPECJALNOŚCI INSTRUMENTALISTYKA
Wymagany program dla kandydatów do szkoły II stopnia w roku 2023
FORTEPIAN:
-
J. S. Bach – Inwencja 3 gł. albo preludium i fuga z Das Wohltemperierte Klavier I/II)
-
Forma klasyczna (część sonatiny lub sonaty, rondo, wariacje)
-
Etiuda wirtuozowska
-
Utwór dowolny
Program należy wykonać z pamięci.
Komisja zastrzega sobie prawo do wyboru elementów programu.
SKRZYPCE:
-
Gama, pasaże, dwudźwięki
-
Dowolna etiuda lub kaprys
-
I lub III cz. dowolnego koncertu skrzypcowego
-
Utwór dowolny
1 i 2 obowiązkowo, 3 i 4 do wyboru
ALTÓWKA I WIOLONCZELA:
-
Gama
-
Dowolna etiuda
-
I lub III cz. dowolnego koncertu
albo
I lub III cz. dowolnej sonaty
KONTRABAS:
-
Etiuda
-
Utwór dowolny
INSTRUMENTY DĘTE BLASZANE I DĘTE DREWNIANE:
-
Gama durowa i gama molowa
-
2 etiudy [zróżnicowane] melodyczna i techniczna
-
Utwór solowy z fortepianem
AKORDEON:
-
Gama durowa lub molowa
-
Etiuda
-
Utwór polifoniczny
-
Utwór dowolny
PERKUSJA:
-
WERBEL:
etiuda klasyczna
etiuda rudimentowa
-
KSYLOFON
etiuda
-
WIBRAFON lub MARIMBAFON
etiuda lub utwór solo [4 pałki]
ORGANY:
-
Etiuda
-
Utwór polifoniczny
-
Sonatina lub utwór dowolny
Program powinien być wykonany na fortepianie.
Można dodatkowo zaprezentować utwór na organach.
Szkoła dysponuje piszczałkowym instrumentem (dwumanuałowym z pedałem) o trakturze mechanicznej.
GITARA:
-
Etiuda na wybrany problem techniczny
-
Utwór dowolny
-
Wariacje lub sonatina lub sonata
ŚPIEW SOLOWY
Wymagania na egzamin praktyczny ze śpiewu solowego
-
Utwór w języku polskim (pieśń, aria, kolęda, piosenka ludowa).
-
Utwór dowolny (ćwiczenie wokalne np. N. Vaccai, G. Concone, pieśń, aria).
-
Wiersz lub fragment prozy.
-
Badanie skali głosu kandydata.
Warunkiem przyjęcia kandydata do szkoły II stopnia w specjalności wokalistyka jest zakończony proces mutacji, ponieważ nauka śpiewu związana jest z wzmożonym wysiłkiem głosowym. Przeciążenie aparatu podczas procesu mutacyjnego może doprowadzić do trwałych uszkodzeń głosu.
WOKALISTYKA JAZZOWA
Kandydaci przyjmowani będą na podstawie przesłuchania i rozmowy kwalifikacyjnej.
Egzamin praktyczny polega na zbadaniu predyspozycji Kandydata w zakresie:
Kandydat prezentuje:
-
dwa utwory jazzowe lub ze stylistyki bliskiej jazzu (jeden utwór w języku polskim, drugi utwór w języku angielskim);
-
prezentacja dowolnego wiersza lub fragmentu prozy.
Mile widziane standardy jazzowe (nie wymagamy improwizacji)
Przykładowe, polecane standardy:
Utwory zaprezentować można z podkładem muzycznym (Kandydat przynosi je w formie elektronicznej w formacie mp3, na dwóch nośnikach np. w telefonie i na pendrive) lub śpiewa program egzaminacyjny z naszym akompaniatorem (dotyczy TYLKO standardów jazzowych - w takim przypadku materiał nutowy ze standardami dla akompaniatora w wybranej tonacji przynosi Kandydat). Utwory powinny być bezwzględnie opanowane pamięciowo.
INSTRUMENTY JAZZOWE
FORTEPIAN JAZZOWY
Prezentacja
Rekomenduje się wykonanie utworów powszechnie znanych jako standardy jazzowe.
Rozmowa oraz badanie predyspozycji
-
Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata
-
Badanie predyspozycji pod kątem improwizacji: powtarzanie rytmu, melodii, fraz jazzowych itp.
-
Badanie predyspozycji słuchowych (współbrzmienia, przebieg harmoniczny).
Uwaga! Mile widziana improwizacja.
Komisja może poprosić o zaprezentowanie tylko części przygotowanego programu.
Możliwe jest wykorzystanie podkładu muzycznego podczas egzaminu (np. iReal Pro, Aebersold) – w takim przypadku Kandydat powinien mieć ze sobą nagranie na urządzeniu z możliwością połączenia Bluetooth (np. smartfon). Szkoła zapewnia głośnik Bluetooth do odtworzenia nagrania.
Dozwolone jest granie z nut.
W przypadku pytań prosimy o kontakt z Kierownikiem Sekcji Instrumentalistyki i Wokalistyki Jazzowej.
Bartosz Kalicki
b.kalicki@office.karlowi.cz
KONTRABAS JAZZOWY
Prezentacja
-
Gama G-dur przez 2 oktawy z metronomem w dowolnym tempie.
-
Przygotowanie fragmentu transkrypcji pochodu basowego Sama Jonesa - „Autumn Leaves” (od 0:00 do 2:03 minuty). Nuty oraz nagranie znajdują się w linku poniżej: https://www.youtube.com/watch?v=L-w2kUwhhI8
Pochód basowy należy wykonać wraz z nagraniem w tle.
Rozmowa oraz badanie predyspozycji
-
Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata
-
Badanie predyspozycji do wykonywania muzyki jazzowej: powtarzanie rytmu, melodii, fraz jazzowych itp.
-
Badanie predyspozycji słuchowych.
Zachęcamy do kontaktu z nauczycielem prowadzącym klasę kontrabasu jazzowego – informacja w sekretariacie.
PERKUSJA JAZZOWA
Prezentacja
-
Dwa dowolne utwory, w tym przynajmniej jeden w stylistyce jazzowej,
-
Dowolna improwizacja (dowolna forma, tempo, stylistyka itp.)
Rozmowa oraz badanie predyspozycji
-
Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata
-
Badanie predyspozycji: powtarzanie schematów rytmicznych, melodii itp.
Komisja może poprosić o zaprezentowanie tylko części przygotowanego programu.
Możliwe jest wykorzystanie podkładu muzycznego podczas egzaminu (np. iReal Pro, Aebersold) – w takim przypadku Kandydat powinien mieć ze sobą nagranie na urządzeniu z możliwością połączenia Bluetooth (np. smartfon). Szkoła zapewnia głośnik Bluetooth do odtworzenia nagrania.
Szkoła zapewnia zestaw perkusyjny. Kandydat powinien mieć ze sobą pałki perkusyjne lub szczotki.
W przypadku pytań zachęcamy do kontaktu z nauczycielem perkusji:
buddymichael@interia.pl
SAKSOFON JAZZOWY
Prezentacja
J.Snidero, J.Rea)
Rozmowa oraz badanie predyspozycji
-
Rozmowa obejmująca m.in. zainteresowania muzyczne Kandydata
-
Badanie predyspozycji pod kątem improwizacji: powtarzanie rytmu, melodii, fraz jazzowych itp.
-
Badanie predyspozycji słuchowych (współbrzmienia, przebieg harmoniczny)
Uwaga! Mile widziana improwizacja.
Komisja może poprosić o zaprezentowanie tylko części przygotowanego programu.
Możliwe jest wykorzystanie podkładu muzycznego podczas egzaminu (np. iReal Pro, Aebersold) – w takim przypadku Kandydat powinien mieć ze sobą nagranie na urządzeniu z możliwością połączenia Bluetooth (np. smartfon). Szkoła zapewnia głośnik Bluetooth do odtworzenia nagrania.
Zachęcamy do kontaktu z nauczycielem saksofonu jazzowego:
Wojciech Lichtański
wojciechlichtanski@gmail.com