Korzyści z nauki w szkole muzycznej
Od wielu lat badania naukowe potwierdzają liczne korzyści treningu muzycznego w rozwoju intelektualnym i edukacyjnym dzieci. Warto również wspomnieć, że w opinii wielu międzynarodowych ekspertów biznesowych to właśnie sztuki wyzwolone - w tym edukacja artystyczna - najlepiej rozwijają kreatywność dzieci, a ta jest przecież kluczowa w rozwoju każdej innowacyjnej gospodarki.
Nauka w szkole muzycznej, nauka gry z nut na instrumencie muzycznym zapewnia znaczący rozwój m.in.:
• zdolności edukacyjnych dzieci: uczenia się, logicznego myślenia, rozwiązywania zadań matematycznych,
• umiejętności czytania, koncentracji, rozumienia treści, nauki języków obcych,
• rozwój wszystkich pozostałych struktur, które tworzą naszą inteligencję!
Kluczowe korzyści edukacji muzycznej:
Rozwija dyscyplinę w dzieciach. Granie muzyki w naturalny sposób uczy zarządzania czasem i motywuje do realizacji codziennych zadań (w tym wypadku regularnych ćwiczeń na instrumencie muzycznym). Cykliczne wydzielanie określonej ilości czasu i miejsca na praktykę muzyczną uczy dzieci zdyscyplinowania. Trening muzyczny zwiększa uwagę i skupienie dzieci, co ma wysoce terapeutyczne korzyści.
Wzmacnia pamięć. Gra na instrumencie - w szczególności gra z nut - pobudza obie półkule mózgu. W ten sposób nie tylko wzmacnia pamięć, ale też zdolność uczenia się dziecka. Im więcej treningu muzycznego, tym lepszy rozwój intelektualny dziecka.
Pomaga w nauce języka polskiego i języków obcych. Lewa półkula mózgu odpowiada za umiejętności językowe. Trening muzyczny znacząco ją pobudza, przez co rozwija potencjał mózgu powiązany ze zdolnościami językowymi i rozumowaniem.
Poprawia koordynację. Gra na instrumencie muzycznym sprawia, że mózg młodego człowieka pracuje intensywniej w zakresie wielozadaniowości oraz umiejętności motorycznych. Obie półkule mózgu pracują „całą parą” podczas grania muzyki. Pracuje wtedy całe nasze ciało - obie ręce i często wszystkie palce prowadzą instrument, stopa wybija rytm, czemu towarzyszy ruch głowy i całego tułowia, oczy śledzą zapis nutowy, a oczy monitorują zgodność tempa naszej gry z grą innych dzieci w zespole. Znacząco zostaje wzmocniona koordynacja oko-ręka, lewa-prawa ręka, słuch-wzrok-motoryka ciała itp., wzmacnia się też koordynacja obu rąk. Każdy trening muzyczny rozwija w uczniach koncentrację na wielu czynnościach na raz.
Poprawia zdrowie emocjonalne i pomaga radzić sobie ze stresem. Muzyka jest doskonałym ujściem dla naszych emocji i pozwala „ładować baterie”, czyli wprowadza w nas w pozytywne stan emocjonalny. Wszyscy muzycy - w tym dzieci - znajdują ukojenie i radość w śpiewaniu piosenek, słuchaniu muzyki lub graniu na ulubionym instrumencie. Taka forma „ucieczki” od problemów codziennych bardzo pomaga w radzeniu sobie z wieloma sytuacjami zarówno w szkolnym, jak i dorosłym życiu.
Zapewnia wyższe osiągnięcia w nauce wszystkich przedmiotów szkolnych. Dzieci, które uczą się gry na instrumentach muzycznych, wykazują wyższe oceny podczas szkolnych sprawdzianów i egzaminów. Jest to wynikiem m.in. lepszych umiejętności abstrakcyjnego myślenia dzieci „muzycznych”, którym łatwiej zrozumieć czytaną treść i dokonywać różnych obliczeń w pamięci, nie wspominając już o ich sprawniejszej pamięci.
Rozwija inteligencję przestrzenną. Edukacja muzyczna rozwija umiejętności przestrzenne, które pomagają dzieciom tworzyć obrazy mentalne i poprawnie postrzegać otaczający ich świat. Uczniowie są dobrzy w rozwiązywaniu problemów i wieloetapowych równań matematycznych, które są tak potrzebne w architekturze czy inżynierii.
Rozwija kompetencje społeczne. Wspólne muzykowanie, a w szczególności gra w orkiestrze szkolnej lub zespole muzycznym jest naturalnym rozwojem takich umiejętności jak: współpraca, partnerstwo, odpowiedzialność zbiorowa, wzajemne wsparcie - nie wspominając już o tolerancji, czy wzajemnej akceptacji. Niezależnie od tego dzieci uczą się pracować razem i tworzyć relacje między sobą. Zrozumienie muzyki wzmacnia umiejętności komunikacyjne, pomagając uczniom wyrazić to, co czują i myślą. To natomiast pomaga im lepiej odnosić się do innych osób i budować z nimi relacje.
Źródło: www.edukacjamuzyczna.org