W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zasady organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży

W związku ze zbliżającym się okresem wypoczynku letniego dzieci i młodzieży Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Gorzowie Wielkopolskim informuje, że organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej są zobowiązani do zapewnienia bezpiecznych warunków wypoczynku i właściwej opieki wychowawczej.

Nadzór nad placówkami wypoczynku sprawowany jest między innymi na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. 1997, Nr 12, poz. 67 z późn. zm.).

Od 01 marca 2010r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z 09 grudnia 2009r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz.U. 2009, Nr 218, poz. 1696).

 

Najistotniejsze zmiany dotyczące organizacji wypoczynku po 01 marca 2010roku:

  1. Obecnie wypoczynek zgłasza się do Kuratorium Oświaty właściwego dla miejsca siedziby lub zamieszkania organizatora.
  2. Likwidacja karty kwalifikacyjnej obiektu i zastąpienie jej formularzem zgłoszenia wypoczynku.
  3. Utworzenie elektronicznej bazy danych o wypoczynku, która będzie zawierać informacje o numerach wydanych zaświadczeń, danych organizatora, liczbie uczestników oraz terminie i lokalizacji wypoczynku. Elektroniczna ogólnopolska baza wypoczynku na stronie internetowej: http://wypoczynek.men.gov.pl.

Utworzenie elektronicznej bazy danych wypoczynku umożliwi Rodzicom sprawdzenie, czy wypoczynek został zgłoszony do Kuratorium Oświaty, pozwoli na identyfikację organizatora oraz umożliwi zgłoszenie uwag odpowiedniemu kuratorowi oświaty lub innym służbom, w sytuacji wątpliwości dotyczących funkcjonowania wypoczynku lub stwierdzenia nieprawidłowości.

  1. Organizator na potrzeby zgłoszenia wypoczynku nie przedstawia żadnych dokumentów od właściwego terenowo Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Dopiero po rozpoczęciu wypoczynku, jego przebieg będzie nadzorowany m.in. przez Państwową Inspekcję Sanitarną.

 

Zgodnie z art.4 ust. 1 pkt. 6 ustawy z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. 2011, Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.) do zakresu działania Państwowej Inspekcji Sanitarnej w dziedzinie bieżącego nadzoru sanitarnego należy kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne między innymi w ośrodkach wypoczynku.

 

Obiekty i tereny wypoczynku powinny spełniać określone wymogi pod względem bezpieczeństwa oraz warunków sanitarno-higienicznych. Jeżeli organizowany jest wypoczynek z udziałem dzieci i młodzieży niepełnosprawnej obiekt musi być ponadto dostosowany do potrzeb wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności uczestników wypoczynku.

 

Ogólne warunki dotyczące warunków organizacji wypoczynku dla dzieci i młodzieży

Teren placówki:

-  teren placówki powinien być ogrodzony, mieć równą, utwardzoną nawierzchnię;

-  otwory kanalizacyjne, studzienki i inne zagłębienia w terenie należy zakryć pokrywami lub zabezpieczyć w inny trwały sposób;

-  szlaki komunikacyjne wychodzące poza placówkę należy zabezpieczyć np. barierkami;

-  należy przewidzieć miejsca na pojemniki służące do czasowego gromadzenia odpadów stałych w odległości, co najmniej 10 m od drzwi i okien;

Budynek:

-  zaopatrzony w dostęp do bieżącej ciepłej i zimnej wody oraz zapewnione odprowadzanie ścieków;

-  stopnie schodów powinny być równe i nieśliskie;

-  sufity, ściany, podłogi, posadzki a także stolarka okienna i drzwiowa powinna być
w dobrym stanie;

Mikroklimat:

-  we wszystkich pomieszczeniach budynku powinna być przewidziana skutecznie działająca wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna;

-  okna powinny mieć konstrukcję umożliwiającą otwieranie co najmniej 50% ich powierzchni w danym pomieszczeniu w celu wietrzenia;

-  w pomieszczeniach, w których odbywają się zajęcia należy zapewnić temperaturę co najmniej 18°C, natomiast w pokojach mieszkalnych co najmniej 20°C.

Pomieszczenia mieszkalne:

-  należy zapewnić prawidłowy stan techniczny mebli i sprzętu oraz czyste niezniszczone koce i pościel;

-  należy zachować odstęp między łóżkami nie mniejszy niż 30 cm.

Pomieszczenia sanitarne:

-  należy zachować standardy dostępności do urządzeń sanitarnych:

  • jedna miska ustępowa i jeden pisuar na 20 chłopców,
  • jedna miska ustępowa na 10 dziewcząt
  • jedna umywalka na 5 osób
  • jedno urządzenie natryskowe dla 15 osób;

-  urządzenia sanitarne powinny znajdować się w stanie pełnej sprawności technicznej i być utrzymane w stałej czystości oraz powinny być wyposażone w środki higieny osobistej (mydło w płynie, papier toaletowy, ręczniki jednorazowe).

 

Warunki do uprawiania sportu i rekreacji:

-  urządzenia i sprzęt sportowy należy utrzymywać w dobrym stanie sanitarno-technicznym; urządzenia należy nabywać wraz z atestami i certyfikatami;

-  nawierzchnia boisk i placów rekreacyjnych powinna być utrzymana w dobrym stanie technicznym; bramki i inne konstrukcje powinny być umocowane na stałe do podłoża;

-  w salach i na boiskach oraz w miejscach wyznaczonych do uprawiania ćwiczeń fizycznych, gier i zabaw należy umieścić tablice informacyjne określające zasady bezpiecznego użytkowania urządzeń i sprzętu sportowego.

Opieka medyczna:

Organizator jest zobowiązany zapewnić uczestnikom wypoczynku bezpieczne i higieniczne warunki w czasie wypoczynku m.in. poprzez zapewnienie uczestnikom wypoczynku opieki medycznej (lekarz, pielęgniarka, ratownik medyczny) całodobowo lub doraźnie.

Apteczki należy wyposażyć w podstawowe środki opatrunkowe oraz instrukcje udzielania pierwszej pomocy.

Palenie tytoniu:

na terenie placówki należy przestrzegać zakazu palenia tytoniu oraz w widocznych miejscach powinny być umieszczone odpowiednie oznaczenia słowne i graficzne informujące o zakazie palenia wyrobów tytoniowych.

Bezpieczeństwo żywności i żywienia:

Żywienie uczestników wypoczynku powinno odbywać się w odpowiednich warunkach, zgodniych z zasadami higieny oraz racjonalnego żywienia określonymi w przepisach prawa żywnościowego tj:

  • Rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
    29 kwietnia 2004r. (Dz. Urz. UE L139 z dnia 30.04.2004r.) w sprawie higieny środków spożywczych zgodnie, z którym:

-   pomieszczenia bloku żywienia powinny być we właściwym stanie technicznym, układzie funkcjonalnym, gwarantującym zachowanie ciągu technologicznego zgodnego
z zasadami dobrej praktyki produkcyjnej i dobrej praktyki higienicznej;

-   wyposażenie w sprzęt, urządzenia kuchenne powinny być w pełnej sprawności technicznej i higienicznej, w liczbie wystarczającej do rodzaju prowadzonego żywienia;

-   naczynia stołowe należy zapewnić w wystarczającej liczbie dla uczestników wypoczynku, estetyczne, czyste, prawidłowo myte, wyparzane i przechowywane;

  • Ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. (t.j. Dz.U. 2010, Nr 136, poz. 914 z późn. zm.)
    o bezpieczeństwie żywności i żywienia;
  • Ponadto:

-       woda przeznaczona do spożycia zarówno z wodociągu jak i ze studni musi odpowiadać wymaganiom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia
29 marca 2007r. (Dz.U. 2007, Nr 61, poz. 417 z późn. zm.) w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;

-       na organizatorze prowadzącym kolonie i obozy we własnym obiekcie spoczywa obowiązek kontrolowania jakości wody pitnej, szczególnie w przypadkach, gdy jest właścicielem ujęcia wody (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia
29 marca 2007r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz rozporządzeniem (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
29 kwietnia 2004r. w sprawie higieny środków spożywczych);

-       zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności
i żywienia (t.j. Dz.U. 2010, Nr 136, poz. 914 z późn. zm.), każdy zakład produkujący żywność (w tym prowadzący żywienie zbiorowe) podlega obowiązkowi zatwierdzenia działalności przez terenowo właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego w trybie i na zasadach określonych w rozporządzeniu

  • Jadłospis powinien być prawidłowo zbilansowany i dopasowany do potrzeb fizjologicznych dzieci i młodzieży.

Woda w kąpieliskach

Warunki tworzenia i prowadzenia kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli reguluje ustawa z dnia 18 lipca 2001r. (Dz.U. 2012, poz. 145) Prawo Wodne.

Woda w kąpieliskach oraz kąpieliska i miejsca do kąpieli powinny spełniać wymagania:

-       rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 08 kwietnia 2011r. (Dz.U. Nr 86, poz. 478)
w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli, które określa m.in. wymagania, jakim powinna odpowiadać woda w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli;

-        rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 kwietnia2011r. (Dz.U. Nr 91, poz. 527)
w sprawie ewidencji kąpielisk oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli, które określa m.in. sposób oznakowania kąpieliska i miejsca wykorzystywanego do kąpieli;

-       ustawy z dnia 18 sierpnia 2011r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych, która określa m.in. warunki bezpieczeństwa osób pływających, kąpiących się lub uprawiających sport lub rekreację na obszarach wodnych.

Uczestnicy wypoczynku powinni korzystać z wyznaczonych kąpielisk pod opieką wychowawcy i przynajmniej jednego ratownika z odpowiednimi kwalifikacjami.

 

Stacjonarne obozy pod namiotami:

Podstawowe wymagania higieniczno-sanitarne podczas wypoczynku dzieci i młodzieży prowadzonego w formie stacjonarnych obozów pod namiotami, bez stałej infrastruktury określa Instrukcja Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnych dla stacjonarnych obozów pod namiotami z czerwca 2010r.

Określa ona m.in. zasady:

-  lokalizacji obozu,

-  bezpieczeństwa żywności i żywienia,

-   lokalizacji, urządzenia i stanu higienicznego obiektów sanitarnych (umywalnie, ustępy, latryny – jedno stanowisko powinno przypadać na 15 osób),

-  zapewnienia warunków do utrzymania higieny osobistej, w tym dostępu do bieżącej ciepłej wody,

-  gospodarki ściekami i odpadami,

-  organizowania części mieszkalnej obozu,

-  dostępu do opieki medycznej,

-  organizowania części sportowej i rekreacyjnej, w tym kąpieliska.

 

WAŻNE TELEFONY

112   SŁUŻBY RATOWNICZE

997   POLICJA

998   STRAŻ POŻARNA

999   POGOTOWIE RATUNKOWE

601 100 100   WOPR

 

Zbiór najważniejszych przepisów prawnych dotyczących organizacji wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej:

 

  1. Ustawa z dnia 14 marca 1985r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (t.j. Dz.U. 2011,                    Nr 212, poz. 1263 z późn. zm.).
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997r. (Dz.U. 1997,
    Nr 12, poz. 67 z późn. zm.) w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania.
  3. Instrukcja Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie wymagań higieniczno-sanitarnego dla stacjonarnych obozów pod namiotami, Warszawa, czerwiec 2010r.
  4. Ustawa z dnia 05 grudnia 2008r. (Dz.U. 2008, Nr 234, poz. 1570 z późn. zm.)
    o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
  5. Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997r. (t.j. Dz.U. 2004, Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.)
    o usługach turystycznych.
  6. Ustawa z dnia 18 lipca 2001r. (Dz.U. 2012r, poz. 145) Prawo wodne.
  7. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 08 kwietnia 2011r. (Dz.U. Nr 86, poz. 478)
    w sprawie prowadzenia nadzoru nad jakością wody w kąpielisku i miejscu wykorzystywanym do kąpieli.
  8. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 kwietnia 2011r. (Dz.U. Nr 91, poz. 527) w sprawie ewidencji kąpielisk oraz sposobu oznakowania kąpielisk i miejsc wykorzystywanych do kąpieli.
  9. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 29 marca 2007r. (Dz.U. 2007, Nr 61, poz. 417
    z późn. zm.) w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

10. Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011r. (Dz.U. Nr 208, poz.1240 z późn. zm.) o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

11. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 06 marca 2012r. (Dz.U. 2012,    poz. 286) w sprawie sposobu oznakowania i zabezpieczania obszarów wodnych oraz wzorów znaków zakazu, nakazu oraz znaków informujących i flag.

12. Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006r. (t.j. Dz.U. 2010, Nr 136, poz.914 z późn. zm.)
o bezpieczeństwie żywności i żywienia.

13. Rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
29 kwietnia 2004r. (Dz. Urz. UE 1139 z dnia 30.04.2004) w sprawie higieny środków spożywczych.

14. Rozporządzenie (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia
29 kwietnia 2004r. (Dz. Urz. UE L 191 z dnia 30.04.2004) w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym
i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt.

15. Ustawa z dnia 08 października 2010r. (t.j. Dz.U. Nr 213, poz. 1396) o zmianie ustawy
o przeciwdziałaniu narkomanii oraz ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

16. Ustawa z dnia 09 listopada 1995r. (Dz.U. 1996, Nr 10, poz. 55 z późn. zm.) o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

17. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002r. (Dz.U. 2002, Nr 75, poz. 690 z późn. zm.) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

{"register":{"columns":[]}}