Podstawowe informacje
Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Kościanie, zwana dalej „Powiatową Stacją”, wchodząca w skład rządowej administracji zespolonej w powiecie, jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej, przy pomocy którego Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Kościanie, zwany dalej „Powiatowym Inspektorem”, wykonuje zadania Państwowej Inspekcji Sanitarnej.
Powiatowa Stacja działa na podstawie:
- ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 416)
- ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 991 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn.zm.);
- ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w administracji (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 190),
- statutu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kościanie;
- regulaminu organizacyjnego Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Kościanie;
Cele i zadania Powiatowej Stacji
Podstawowym celem Powiatowej Stacji jest sprawowanie zapobiegawczego i bieżącego nadzoru sanitarnego oraz prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska, a także prowadzenie działalności w zakresie profilaktyki chorób i promocji zdrowia.
Powiatowa Stacja zapewnia realizację zadań Powiatowego Inspektora, w szczególności poprzez:
1. wykonywanie czynności kontrolnych;
2. opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności;
3. działalność przeciwepidemiczną;
4. opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu higieniczno-sanitarnego;
5. prowadzenie postępowania administracyjnego i postępowania egzekucyjnego;
6. przygotowywanie wniosków o ukaranie w sprawach o wykroczenia;
7. przygotowywanie spraw związanych z wszczynaniem i prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym według odrębnych przepisów;
8. inicjowanie, organizowanie, prowadzenie, koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie profilaktyki chorób i promocji zdrowia;
9. nadzorowanie oraz egzekwowanie higienicznych warunków pracy w zakładach pracy;
10. prowadzenie postępowania w sprawach stwierdzenia choroby zawodowej;
11. prowadzenie spraw w zakresie zapobiegawczego nadzoru sanitarnego;
12. sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, pieczy zastępczej, placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży;
13. sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny środowiska obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc zbiorowego wypoczynku i rekreacji;
14. sprawowanie nadzoru nad warunkami zdrowotnymi żywności, żywienia oraz materiałami i wyrobami przeznaczonymi do kontaktu z żywnością oraz produktami kosmetycznymi;
15. prowadzenie spraw związanych ze statystyką publiczną;
16. opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności Powiatowej Stacji;
17. prowadzenie spraw pracowniczych, ekonomiczno-administracyjnych, finansowych Powiatowej Stacji;
18. wykonywanie innych zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej wynikających z ustaw i przepisów wykonawczych.
Struktura organizacyjna Powiatowej Stacji
W skład Powiatowej Stacji wchodzą komórki organizacyjne, które przy znakowaniu spraw i pism używają następujących symboli:
- Oddział Ekonomiczny i Administracyjny – OEA;
- Oddział Nadzoru ON, w skład którego wchodzą:
- Sekcja Epidemiologii – ON-E,
- Sekcja Higieny Żywności i Żywienia – ON-HŻ,
- Sekcja Higieny Komunalnej – ON-HK
- Sekcja Higieny Pracy – ON-HP,
- Sekcja Higieny Dzieci, Młodzieży i Promocji Zdrowia – ON-HD-PZ
- Stanowisko Pracy do Spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego – ON-NS;
- Stanowisko Pracy do Spraw Bezpieczeństwa i Higieny Pracy i Ochrony Przeciwpożarowej – BHP;
- Stanowisko Pracy do Spraw Kadr i Szkoleń – KS;
- Stanowisko Pracy do Spraw Obrony Cywilnej i Spraw Obronnych – OC;
- Stanowisko Pracy do Spraw Organizacji i Statystyki – SO;
- Stanowisko Pracy Informatyka - I
- Stanowisko Pracy Głównej Księgowej - GK
- Stanowisko Pracy Głównego Specjalisty do Spraw Systemu Jakości – SJ;
- Stanowisko Pracy Radcy Prawnego – RP;
- Stanowisko Pracy Inspektora Ochrony Danych – IOD;
- Stanowisko Pracy Archiwisty – A.
Zadania wspólne komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji
Do zadań wspólnych komórek organizacyjnych Powiatowej Stacji należy w szczególności:
- działalność przeciwepidemiczna;
- działalność na rzecz profilaktyki chorób i promocji zdrowia;
- prowadzenie postępowania administracyjnego i egzekucyjnego;
- organizowanie szkoleń merytorycznych, w tym z zagadnień dotyczących systemu zarządzania;
- usprawnianie organizacji, metod i form pracy;
- wykonywanie niezbędnych opracowań merytorycznych i czynności organizacyjnych mających na celu przygotowanie do działania w stanie zagrożenia państwa oraz wojny;
- przygotowywanie planów pracy, sprawozdań, ocen, analiz i bieżących informacji o realizacji zadań;
- prowadzenie dokumentacji merytorycznej, w tym dotyczącej systemu zarządzania;
- przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przeciwpożarowych;
- zapewnienie ochrony tajemnic prawnie chronionych;
- rejestrowanie korespondencji, ewidencjonowanie i przechowywanie akt;
- przekazywanie akt do archiwum zakładowego;
- współdziałanie ze Stanowiskiem Pracy Głównego Księgowego przy wykonywaniu budżetu Powiatowej Stacji;
- współdziałanie z komórkami organizacyjnymi w celu zapewnienia sprawności funkcjonowania Powiatowej Stacji pod względem merytorycznym i administracyjnym;
- współdziałanie w szczególności z organami administracji rządowej i samorządowej, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi na zasadach określonych w przepisach odrębnych;
- współpraca ze środkami masowego przekazu;
- uczestniczenie w zapewnieniu funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej;
- współdziałanie z Inspektorem Ochrony Danych w zakresie przestrzegania zasad ochrony danych osobowych oraz bezpieczeństwa informacyjnego Powiatowej Stacji.
Ponadto do zadań wspólnych niektórych komórek organizacyjnych należy:
- przygotowywanie projektów decyzji w sprawie opłat za wykonane czynności zgodnie z 36 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
- planowanie i wykonywanie czynności kontrolnych zgodnie z obowiązującymi procedurami;
- załatwianie skarg, wniosków i petycji;
- naliczanie opłat i wystawianie faktur lub rachunków w ramach usług zleconych;
Materiały
Tekst łatwy do czytania i zrozumieniaInformacja_o_PSSE.pdf 0.15MB