W ramach Oddziału Nadzoru realizowane są zadania przypisane wchodzącym w jego skład sekcjom i stanowiskom pracy.
Do zadań Sekcji Epidemiologii należy w szczególności:
1) nadzorowanie zagadnień związanych z zapobieganiem i zwalczaniem chorób zakaźnych, inwazyjnych, zatruć oraz chorób niezakaźnych mogących szerzyć się epidemicznie;
2) nadzór nad zgłaszalnością chorób zakaźnych i zakażeń;
3) nadzorowanie zagadnień związanych z zapobieganiem zakażeniom szpitalnym i szerzeniu się czynników alarmowych;
4) przeprowadzanie dochodzeń epidemiologicznych oraz opracowywanie ognisk epidemicznych w przypadku rozpoznania, zgłoszenia zakażenia, zachorowania na chorobę zakaźną lub zgonu z powodu tych chorób lub uzyskania dodatniego wyniku badań w kierunku biologicznych czynników chorobotwórczych;
5) przeprowadzanie czynności przeciwepidemicznych mających charakter konsultacji przy opracowywaniu ognisk zakażeń szpitalnych;
6) monitorowanie realizacji obowiązującego Programu Szczepień Ochronnych i dystrybucji preparatów szczepionkowych oraz prowadzenie zbiorczej sprawozdawczości z zakresu szczepień ochronnych;
7) prowadzenie działań profilaktycznych i przeciwepidemicznych;
8) sporządzanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu sanitarnego powiatu kościańskiego, zwanego dalej „powiatem”;
9) sporządzanie raportów i meldunków o zakażeniach, zachorowaniach na choroby zakaźne i zatruciach oraz prowadzenie zbiorczej sprawozdawczości w tym zakresie;
10) udział w rozwiązywaniu sytuacji kryzysowych związanych z wystąpieniem masowych zachorowań na choroby zakaźne, chorób szczególnie niebezpiecznych i wysoce zakaźnych oraz w przypadku ataku bioterrorystycznego.
Do zadań Sekcji Higieny Żywności i Żywienia należy w szczególności:
1) realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa żywności i żywienia, w tym nadzór nad warunkami produkcji i obrotu oraz bezpieczeństwem zdrowotnym środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, a także przestrzegania przepisów o organizmach genetycznie zmodyfikowanych i genetycznie zmodyfikowanej żywności;
2) przygotowywanie projektów decyzji w sprawie opłat za wykonane czynności zgodnie z art. 75 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2022 r. poz. 2132 oraz z 2023 r. poz. 588);
3) ocena bezpieczeństwa żywności produkcji krajowej, pochodzenia unijnego oraz z importu,
w tym pobór próbek, interpretacja wyników i wydawanie orzeczeń;
4) sprawdzanie realizacji zasad dobrej praktyki higienicznej (GHP), dobrej praktyki produkcyjnej (GMP) oraz systemu analizy zagrożeń i krytycznych punktów kontroli (HACCP) w obiektach produkcji i obrotu żywnością;
5) udział w prowadzeniu dochodzeń epidemiologicznych w przypadkach wystąpienia ognisk zatruć pokarmowych;
6) prowadzenie urzędowych kontroli w zakładach produkcji i obrotu żywności, żywienia, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
7) przygotowywanie informacji o stanie sanitarnym zakładów żywnościowo-żywieniowych dla organów administracji rządowej i samorządowej;
8) sprawowanie nadzoru zapobiegawczego, w tym udział w odbiorach zakładów żywnościowo-żywieniowych oraz produkujących lub wprowadzających do obrotu materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością;
9) wydawanie świadectw spełnienia wymagań zdrowotnych przez środki spożywcze, materiały i wyroby przeznaczone do kontaktu z żywnością przekraczające granicę;
10) prowadzenie nadzoru nad grzybami świeżymi;
11) wystawianie świadectw o przydatności do produkcji substancji pomagających w przetwarzaniu;
12) prowadzenie oceny jakości żywienia różnych grup ludności w zakładach żywienia zbiorowego zamkniętego i sporządzanie informacji z tego zakresu dla organów administracji rządowej i samorządowej;
13) pobór próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań w ramach monitoringu i urzędowej kontroli żywności;
14) podejmowanie działań w ramach Systemu Wczesnego Ostrzegania o Niebezpiecznej Żywności i Paszach (RASFF);
15) prowadzenie i uaktualnianie elektronicznej bazy danych dotyczącej zakładów żywnościowo-żywieniowych.
Do zadań Sekcji Higieny Komunalnej należy w szczególności:
1) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących utrzymania należytego stanu higienicznego obiektów i urządzeń użyteczności publicznej, zakładów, instytucji, środków komunikacji publicznej oraz nieruchomości ze szczególnym uwzględnieniem:
a) podmiotów wykonujących działalność leczniczą,
b) obiektów i środków transportu publicznego,
c) miejsc turystyczno-wypoczynkowych,
d) obiektów usługowych;
2) nadzór sanitarny nad urządzeniami służącymi do zaopatrzenia w wodę przeznaczoną do spożycia przez ludzi wraz z poborem próbek wody według obowiązującej procedury poborowej;
3) prowadzenie monitoringu parametrów grupy A i B dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi poprzez:
a) sporządzanie harmonogramu i planu pobierania próbek wody,
b) kompletowanie dokumentacji urządzeń wodnych,
c) sporządzanie raportów i komunikatów,
d) prowadzenie dokumentacji z zakresu monitoringu,
e) szacowanie ryzyka zdrowotnego oraz dokonywanie prognoz,
f) prowadzenie bazy danych Woda-Excel;
4) wydawanie ocen higienicznych dotyczących materiałów lub wyrobów używanych do uzdatniania wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi;
5) dokonywanie weryfikacji czy materiał lub wyrób stosowany do dystrybucji wody nie uwalnia do wody niebezpiecznych substancji lub substancji, które w inny sposób negatywnie wpływają na jakość wody;
6) nadzór nad pływalniami, kąpieliskami i miejscami okazjonalnie wykorzystywanymi do kąpieli oraz jakością wody w tych obiektach;
7) konsultacja projektów technologicznych urządzeń wodnych i preparatów do uzdatniania wody;
8) opracowywanie informacji i ocen dotyczących:
a) jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz jakości wody w kąpieliskach, miejscach okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli oraz na pływalniach,
b) stanu sanitarnego podmiotów wykonujących działalność leczniczą, obiektów użyteczności publicznej oraz miejsc turystyczno-wypoczynkowych na terenie powiatu;
9) zatwierdzanie systemu jakości badań laboratoriów zewnętrznych badających próbki wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi oraz pobranej z kąpielisk i miejsc okazjonalnie wykorzystywanych do kąpieli, na podstawie oceny dokumentacji i wyników kontroli;
10) koordynowanie nadzoru nad podmiotami wykonującymi działalność leczniczą w zakresie zagadnień: higieny komunalnej, epidemiologii, higieny pracy, higieny żywności i żywienia;
11) nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących postępowania ze zwłokami, w tym prowadzenie postępowania w sprawie zezwoleń na ekshumację oraz przewóz zwłok i szczątków;
12) prowadzenie działalności kontrolnej w zakresie, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 i ust. 3 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
13) prowadzenie i aktualizacja systemu monitoringu jakości wody w kąpieliskach, w tym internetowego serwisu kąpieliskowego.
Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy w szczególności:
1) prowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz dokumentacji w zakresie chorób zawodowych;
2) nadzór nad zakładami pracy w zakresie warunków zdrowotnych środowiska pracy, a w szczególności zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych związanych z warunkami pracy;
3) nadzór nad przestrzeganiem przepisów dotyczących produktów kosmetycznych w zakresie warunków produkcji, znakowania oraz posiadanej dokumentacji;
4) nadzór nad podmiotami gospodarczymi w zakresie wprowadzania do obrotu i stosowania:
a) substancji chemicznych i ich mieszanin,
b) produktów biobójczych i substancji czynnych,
c) prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3,
d) środków ochrony roślin,
e) substancji powierzchniowo czynnych i detergentów;
5) nadzór nad podmiotami gospodarczymi w zakresie:
a) przestrzegania zapisów dotyczących substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
b) występowania szkodliwych czynników biologicznych w środowisku pracy,
c) stosowania leków cytostatycznych w podmiotach wykonujących działalność leczniczą,
d) usuwania i zabezpieczania wyrobów zawierających azbest,
e) klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin chemicznych (CLP);
6) nadzór nad zagadnieniami związanymi z rejestracją, oceną i udzielaniem zezwoleń dla substancji chemicznych (REACH);
7) prowadzenie postępowania wyjaśniającego w ramach Wspólnotowego Systemu Szybkiego Powiadamiania o Produktach Niebezpiecznych (RAPEX) w odniesieniu do produktów kosmetycznych;
8) współpraca z podmiotami gospodarczymi w ramach wdrażania przepisów dotyczących klasyfikacji, oznakowania oraz pakowania substancji i mieszanin chemicznych (CLP);
9) prowadzenie postępowania w przypadku stwierdzenia wytwarzania lub wprowadzania do obrotu środków zastępczych;
10) prowadzenie nadzoru nad nowymi substancjami psychoaktywnymi, realizowanego w ramach kontroli spełniania obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172).
Do zadań Sekcji Higieny Dzieci, Młodzieży i Promocji Zdrowia należy w szczególności:
1) nadzór nad przestrzeganiem warunków sanitarno-higienicznych w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, pieczy zastępczej, w szkołach wyższych oraz w placówkach wypoczynku dzieci i młodzieży, m.in. w zakresie:
a) warunków higieniczno-sanitarnych w salach zajęć, salach lekcyjnych, pracowniach i warsztatach,
b) zapewnienia miejsca na pozostawienie w szkole części podręczników i przyborów szkolnych,
c) warunków do utrzymania higieny osobistej,
d) warunków do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego,
e) warunków realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami,
f) warunków na placach zabaw i terenach rekreacyjnych;
2) dokonywanie oceny higieny procesu nauczania, w tym:
a) ergonomii mebli szkolnych i przedszkolnych,
b) higienicznej oceny rozkładów zajęć lekcyjnych;
3) nadzór nad substancjami i preparatami chemicznymi w pracowniach chemicznych i laboratoriach;
4) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działań mających na celu poprawę warunków pobytu dzieci i młodzieży w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, pieczy zastępczej, placówkach wypoczynku, a także kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych wśród dzieci;
5) zbieranie i analiza danych oraz sporządzanie opracowań, sprawozdań i wykazów celem dokonania oceny stanu higieniczno-sanitarnego placówek oświatowo-wychowawczych, opiekuńczych, pieczy zastępczej, szkół wyższych oraz placówek wypoczynku dzieci i młodzieży;
6) ustalanie kierunków działań w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
7) inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia w celu ukształtowania odpowiednich postaw i zachowań prozdrowotnych, zaznajamianie społeczeństwa z czynnikami szkodliwymi dla zdrowia, popularyzowanie metod zapobiegania chorobom i udzielania pierwszej pomocy;
8) koordynowanie i nadzorowanie działalności w zakresie oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia prowadzonej przez placówki systemu oświaty, podmioty wykonujące działalność leczniczą i inne podmioty, instytucje i organizacje;
9) wdrażanie, monitoring i ocena realizowanych działań z zakresu oświaty zdrowotnej i promocji zdrowia;
10) organizowanie i prowadzenie szkoleń i narad, udzielanie wsparcia organizacyjnego, metodycznego i merytorycznego dla potrzeb realizowanych programów, przeprowadzanych akcji i innych działań prozdrowotnych;
11) współpraca z placówkami naukowymi, instytucjami, organizacjami pozarządowymi, mediami lokalnymi oraz innymi partnerami w ramach podejmowanych działań prozdrowotnych realizowanych na terenie powiatu;
12) opracowywanie i wydawanie materiałów do realizowanych działań prozdrowotnych oraz dystrybucja materiałów;
13) podejmowanie inicjatyw prozdrowotnych wynikających z diagnozy środowiska lokalnego;
Do zadań Stanowiska Pracy do Spraw Zapobiegawczego Nadzoru Sanitarnego należy w szczególności:
1) opiniowanie i uzgadnianie w ramach strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz studiów uwarunkowań
i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, obejmujące uzgodnienia dotyczące odstąpienia od przeprowadzania strategicznej oceny oddziaływania na środowisko, uzgodnienia zakresu i stopnia szczegółowości informacji wymaganych w prognozie oddziaływania na środowisko oraz opiniowanie projektów dokumentów wraz z prognozą oddziaływania na środowisko;
2) opiniowanie w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, obejmujące wydawanie opinii co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wydanie opinii w sprawie zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wydanie opinii w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz wydanie opinii przed wydaniem postanowienia przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko;
3) uzgadnianie warunków zabudowy w postępowaniach o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;
4) kontrola obiektów w trakcie ich realizacji w zakresie zgodności z wymogami higienicznymi i zdrowotnymi;
5) zajmowanie stanowiska w sprawie dopuszczenia do użytkowania obiektów budowlanych;
6) uzgadnianie dokumentacji projektowej budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów budowlanych oraz dla zmiany ich sposobu użytkowania, pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych;
7) wydawanie opinii co do zgodności z warunkami sanitarnymi określonymi przepisami Unii Europejskiej przedsięwzięć i realizowanych inwestycji, których realizacja jest wspomagana przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa ze środków pochodzących z funduszy Unii Europejskiej.