W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Procedura zgłoszeń zewnętrznych

31.12.2024

Procedura zgłoszeń zewnętrznych

25 grudnia 2024 r. weszły w życie regulacje dotyczące procedowania zgłoszeń zewnętrznych wynikające z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. 2024 poz. 928), dalej jako: ustawa, wobec czego  wydano zarządzenie w sprawie przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych w Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Koszalinie do którego załącznik stanowi procedura zgłoszeń zewnętrznych.

 

Dane kontaktowe umożliwiające zgłoszenie

Zgłoszenia mogą być dokonywane:

1) ustnie:

a)   telefonicznie pod numerem dedykowanego telefonu 094 342 40 85 wew. 249  (w dni robocze w godzinach 9.00 – 15.00),

b)   podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego, na wniosek sygnalisty zgłoszony telefonicznie, na piśmie lub osobiście, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia przekazania osobie upoważnionej informacji o zamiarze dokonania takiego zgłoszenia;

2) pisemnie:

a) w postaci elektronicznej na adres e-mail: sygnalista.psse.koszalin@sanepid.gov.pl,

b)   w postaci papierowej na adres: Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Koszalinie ul. Zwycięstwa 136, 75-613 Koszalin; z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie naruszenia prawa – do rąk własnych osoby upoważnionej”.

Przedmiotem zgłoszenia zewnętrznego jest informacja o naruszeniu prawa, w tym uzasadnione podejrzenie dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie.

Naruszenie prawa należy rozumieć jako działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

  1. korupcji,
  2. zamówień publicznych,
  3. usług, produktów i rynków finansowych,
  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu,
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami,
  6. bezpieczeństwa transportu;
  7. ochrony środowiska,
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego,
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz,
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt,
  11. zdrowia publicznego,
  12. ochrony konsumentów,
  13. ochrony prywatności i danych osobowych,
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych,
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej,
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych,
  17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązanych z dziedzinami wskazanymi wyżej.

 

Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia, pod warunkiem że miał uzasadnione podstawy sądzić, że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia i że stanowi informację o naruszeniu prawa.

Niedopuszczalne jest jakiekolwiek niekorzystne traktowanie sygnalisty, który korzysta z ochrony przewidzianej ustawą, w tym stosowanie działań odwetowych, jak również groźby lub próby ich stosowania.

Procedowanie zgłoszeń, w tym przetwarzanie danych osobowych, w zakresie niezbędnym do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego, odbywa się z zachowaniem należytej staranności, w sposób zapewniający integralność i ochronę tych danych.

 

Tryb postępowania w przypadku zgłoszenia:

  1. Wpływ zgłoszenia zewnętrznego – z podaniem danych osobowych – imienia i nazwiska (zgłoszeniom anonimowym nie nadaje się dalszego biegu i pozostawia się je bez rozpoznania)
  1. Wstępna weryfikacja zgłoszenia.
  2. Rejestracja zgłoszenia.
  3. Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.
  4. Podejmowanie działań następczych tj. działań podjętych przez Dyrektora PSSE w Koszalinie w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w zgłoszeniu oraz
    w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcia procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych lub procedury przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych.
  5. Przekazanie informacji zwrotnej sygnaliście (tj. informacji na temat planowanych lub podjętych działań następczych i powodów takich działań w terminie 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia, a w sytuacji, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o ochronie sygnalistów, w terminie 6 miesięcy od dnia jego przyjęcia) oraz informacji o ostatecznym wyniku postępowań wyjaśniających wszczętych na skutek jego zgłoszenia.

W toku procedowania zgłoszenia, możliwe jest również wystąpienie do sygnalisty o wyjaśnienia lub dodatkowe informacje, jakie mogą być w jego posiadaniu -  o ile nie zagraża to ochronie poufności tożsamości sygnalisty. Przesłanie żądanych wyjaśnień lub dodatkowych informacji jest jednak dobrowolne, a sygnalista może się temu sprzeciwić.

Rzecznika Praw Obywatelskich

Dane kontaktowe do Rzecznika Praw Obywatelskich, który – zgodnie z ustawą – także przyjmuje zgłoszenia zewnętrzne i rozpatruje te, które dotyczą konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela występujących w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i które nie są związane z dziedzinami wskazanymi w art. 3 ust. 1 pkt 1–16 ustawy.

ADRES: Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, Al. Solidarności 77, 00-090 Warszawa, tel. centrali: (22) 55 17 700, adres e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl

Rzecznik Praw Obywatelskich zapewnia powszechny dostęp do informacji na temat środków ochrony prawnej sygnalistów oraz osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych z sygnalistą przed działaniami odwetowymi oraz praw osób, których dotyczy zgłoszenie zewnętrzne, udzielając również porad w tym zakresie.

 

PAMIĘTAJ:

  1. Dokonanie zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5, pod warunkiem że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą.
  2. W przypadku wszczęcia takiego postępowania prawnego, sygnalista może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
  3. Karze grzywny, ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2 podlega ten, kto dokonuje zgłoszenia, wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło.

Materiały

Ustawa z dnia 14 czerwca 2024r. o ochronie sygnalistów
Ustawa​_z​_dnia​_14​_czerwca​_2024​_r​_o​_ochronie​_sygnalistów.pdf 0.33MB
Procedura zgłoszeń zewnętrznych z zalącznikami
Procedura​_zgłoszeń​_zewnętrznych​_z​_załącznikami.docx 0.09MB
Zalącznik nr 1- Formularz zgłoszenia naruszenia prawa
Załącznik​_nr​_1​_Formularz​_zgłoszenia​_naruszenia​_prawa.odt 0.02MB
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych
Informacja​_o​_przetwarzaniu​_danych​_osobowych​_sygnaliści.odt 0.01MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
31.12.2024 12:46 Daniel Dubowski
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Anna Kulas
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Procedura zgłoszeń zewnętrznych 1.0 31.12.2024 12:46 Daniel Dubowski

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}