Baza wiedzy
15.04.2024
Otwarta lista zidentyfikowanych i kontrolowanych nowych substancji psychoaktywnych
Poniżej przedstawiamy otwartą listę zidentyfikowanych i kontrolowanych nowych substancji psychoaktywnych, które nie zostały literalnie wyszczególnione a zostały objęte wzorem ogólnym i/lub przypisem rozporządzenia Ministra Zdrowia ws. wykazu substancji psychotropowych, środków odurzających i nowych substancji psychoaktywnych (Dz.U.2022.1665 ze zm.). Dane pochodzą od podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań mających na celu ustalenie, czy dany produkt jest środkiem zastępczym. Podmioty przeprowadzające takie badanie zostały określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie wykazu podmiotów uprawnionych do przeprowadzania badań mających na celu ustalenie, czy dany produkt jest środkiem zastępczym (Dz.U. 2019 poz. 490).
Przedstawiona lista jest zbiorem otwartym nowych substancji psychoaktywnych znalezionych na rynku i stanowi tylko przykład wykrytych modyfikacji substancji o znanym i potwierdzonym działaniu na ośrodkowy układ nerwowy. Wykaz będzie stopniowo uzupełniany
Raporty Głównego Inspektora Sanitarnego w sprawie środków zastępczych i nowych substancji psychoaktywnych
W 2018 r. zmiana ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii wprowadziła nowy Rozdział 4 a. dotyczący zgłaszania zatruć środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną. Zgodnie z art. 30a ust 6 Główny Inspektor Sanitarny sporządza raport dotyczący zatruć środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną za dany rok. Raport ten jest do dnia 31 marca roku następnego udostępniany na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.
Poniżej znajdują się raporty z lat 2013 - 2018 oraz raporty przygotowane zgodnie z aktualnymi przepisami ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z 2018 r. – za lata 2019-2023.
Europejski raport narkotykowy
Raport sporządzony przez Europejskie Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii, na podstawie informacji udostępnionych EMCDDA w raportach krajowych przez państwa członkowskie UE, państwo kandydujące Turcję oraz Norwegię.
Prekursory narkotyków kat. 2 i 3 Informacje ogólne
Prekursory narkotyków to substancje chemiczne posiadające szereg legalnych zastosowań, takich jak wytwarzanie tworzyw sztucznych, produktów farmaceutycznych, kosmetyków, perfum, detergentów lub środków aromatyzujących. Są one również przedmiotem obrotu na potrzeby legalnych zastosowań na rynkach regionalnych i światowych, ale niektóre z nich mogą zostać wykorzystane do produkcji narkotyków.
Obowiązujące akty prawne
- Rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych.
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi.
- Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/1013 z dnia 25 czerwca 2015 r. ustanawiające przepisy dotyczące rozporządzenia (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005 określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią a państwami trzecimi.
- Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/1011 z dnia 24 kwietnia 2015 r. uzupełniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady
w sprawie prekursorów narkotykowych i rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 określające zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Unią
a państwami trzecimi oraz uchylającym rozporządzenie Komisji (WE) nr 1277/2005. - Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) 2020/1737 z dnia 14 lipca 2020 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 273/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Rady (WE) nr 111/2005 w odniesieniu do włączenia niektórych prekursorów narkotyków do wykazu substancji sklasyfikowanych.
- https://www.gov.pl/web/gis/informacje-ogolne3
Prekursory narkotyków kat. 2 i 3 Obrót
Główne obowiązki wprowadzających do obrotu prekursory narkotyków kat. 2 wynikające z Rozporządzenia (WE) nr 273/2004 oraz Rozporządzenia Rady (WE) nr 111/2005:
- wyznaczenie Funkcjonariusza odpowiedzialnego za handel substancjami sklasyfikowanymi i zgłoszenie nazwiska i szczegółów kontaktowych Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu oraz informowanie o wszystkich zmianach dotyczących Funkcjonariusza;
- zarejestrowanie i uaktualnianie w Biurze ds. Substancji Chemicznych adresu zakładu, w którym wytwarzane są substancje przed wprowadzeniem ich do obrotu;
- zarejestrowany podmiot gospodarczy może dostarczyć substancje sklasyfikowane w kategorii 2A jedynie innym podmiotom gospodarczym lub użytkownikom, którzy również są zarejestrowani i podpisali deklaracje klienta przewidzianą w art. 4;
- pobranie od klienta deklaracji wskazującej na konkretny sposób wykorzystania substancji sklasyfikowanej - oddzielna deklaracja dla każdej substancji sklasyfikowanej lub pojedyncza deklaracja odnosząca się do kilku transakcji dotyczących tej samej substancji sklasyfikowanej przez okres nie dłuższy niż jeden rok;
- wszystkie transakcje muszą być odpowiednio udokumentowane tzn. wszystkie dokumenty handlowe (faktury, wykazy ładunków, dokumenty administracyjne, dokumenty przewozowe) muszą zawierać:
- nazwę substancji sklasyfikowanej zgodną z załącznikiem Ilość i wagę substancji sklasyfikowanej, a w przypadku mieszaniny, jeżeli to możliwe, jej ilość i wagę oraz zawartość procentową substancji klasyfikowanej będącej składnikiem mieszaniny, nazwę i adres dostawcy, jednostki rozprowadzającej, odbiorcy końcowego i o ile to możliwe innych podmiotów gospodarczych biorących dział transakcji;
- dokumentację przechowuje się co najmniej przez trzy lata od roku kalendarzowego, w którym miała miejsce transakcja i musi być ona udostępniana na wniosek właściwych organów;
- podmioty gospodarcze zapewniają, aby na substancjach sklasyfikowanych w kategorii 2 załącznika I umieszczano etykiety przed ich wprowadzeniem do obrotu; etykieta musi zawierać nazwy substancji według określeń zawartych w załączniku I;
- podmioty gospodarcze informują do 15 lutego w zwięzłej formie PPIS o ilościach sklasyfikowanych substancji kat. 2 wykorzystywanych lub dostarczanych, a w przypadku ich dostarczenia - o ilości dostarczonej każdej stronie trzeciej, dla prekursorów kategorii 3 zobowiązanie to ma zastosowanie jedynie na wniosek właściwych organów.
- podmioty gospodarcze niezwłocznie powiadamiają właściwe organy o wszelkich okolicznościach, takich jak nietypowe zamówienia lub transakcje z udziałem substancji sklasyfikowanych, które mogą budzić podejrzenie, iż takie substancje, które mają być wprowadzane do obrotu, mogłyby być wykorzystywane do celów nielegalnego wytwarzania środków odurzających lub substancji psychotropowych. W tym celu podmioty gospodarcze przedstawiają wszelkie dostępne informacje umożliwiające właściwym organom zweryfikowanie legalności odnośnych zamówień lub transakcji.
Organem właściwym do występowania do krajów trzecich z powiadomieniem przed wywozem w zakresie prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3 jest Główny Inspektor Sanitarny.
Wzór formularza o ruchu substancji chemicznych (MCRN) stanowi Załącznik III do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/1011 z dnia 24 kwietnia 2015 r.
Poniżej znajduje się wzór wniosku POWIADOMIENIA PRZEDeKSPORTOWEGO (MCRN) przy eksporcie niektórych prekursorów narkotyków kategorii 2 i 3 do wybranych krajów trzecich (poza UE).
https://www.gov.pl/web/gis/obrot2