W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mała infrastruktura sportowo rekreacyjna

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Piszu sprawując nadzór nad stanem sanitarnym i technicznym obiektów użyteczności publicznej przypomina właścicielom, zarządcom, administratorom i opiekunom obiektów  małej  infrastruktury  sportowo –rekreacyjnej  takich  jak:  place  zabaw,  siłownie plenerowe, skateparki, parki do parkoura, street workout parki, parki linowe, piaskownice, miejskie i wiejskie tereny rekreacyjne o połączonych formach rekreacji o zapewnieniu bezpieczeństwa osobom korzystającym z udostępnionych urządzeń i terenów  a zwłaszcza przestrzeganie art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi(Dz.  U.  z  2019  r.  poz.  1239 z późn.  zm.)

„Właściciel, posiadacz lub zarządzający nieruchomością są obowiązani utrzymywać ją w należytym stanie higieniczno-sanitarnym w celu zapobiegania zakażeniom i chorobom zakaźnym, w szczególności:

- prowadzić prawidłową gospodarkę odpadami i ściekami,

- zwalczać gryzonie, insekty i szkodniki,

- usuwać padłe zwierzęta z nieruchomości,

- usuwać odchody zwierząt z nieruchomości.”

W celu ograniczenia ryzyka sanitarnego należy:

- umieścić w bezpośrednim sąsiedztwie stosowne regulaminy określające zasady bezpiecznego korzystania z obiektów małej infrastruktury sportowo – rekreacyjnej w miejscach przeznaczonych do zabaw i rekreacji wraz danymi zarządcy, któremu można zgłosić wszelkie nieprawidłowości oraz numery alarmowe

- zastosować właściwe oznaczenia słowne i/lub graficzne dot. bezpiecznego korzystania
z urządzeń, zachowania się na terenie rekreacyjnym, w tym o zakazie: wprowadzania zwierząt, zaśmiecania i niszczenia zieleni oraz urządzeń, palenia tytoniu, spożywania alkoholu

- zabezpieczyć teren przed dostępem psów, kotów i innych zwierząt jeśli jest to możliwe

- dokonywać całkowitej wymiany piasku w piaskownicach, co najmniej raz przed sezonem letnim oraz 2 razy w jego trakcie

- przeprowadzać bieżące konserwacje i naprawy sprzętu służącego do zabawy

- zapewnić i utrzymywać w należytej czystości urządzenia do gromadzenia nieczystości

- zapewnić certyfikat zgodności z obowiązującą normą wszystkim urządzeniom małej infrastruktury sportowo –rekreacyjnej

 

Nowo powstałe miejsca rekreacji należy starannie zaplanować, prawidłowo określić lokalizacje placów zabaw i piaskownic, uwzględniając odległości od miejsc niebezpiecznych (rzeki, jeziora, parkingi samochodowe, drogi), spełnić wszystkie wymagania ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r.  poz.  1186,  ze  zm.), ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2016 r. poz. 2047, ze zm.), implementującej dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów. Stosowane  normy  europejskie  dla placów zabaw to: EN 1176 oraz EN 1177 (ich polskie wersje oznaczone są: PN-EN 1176 dla urządzeń na placach zabaw oraz PN-EN 1177 nawierzchni).

Na stronie Głównego Inspektoratu Sanitarnego https://www.gov.pl/web/gis/jak-czesto-i-dlaczego-konieczna-jest-wymieniana-piasku-w-piaskownicy-regulacje-prawne można znaleźć szczegółowe informacje, wytyczne i zalecenia „Jak często i dlaczego konieczna jest wymieniana piasku w piaskownicy. Regulacje prawne.”. Zachęcamy do zapoznania się z treścią artykułu.

 

{"register":{"columns":[]}}