„ARS, czyli jak dbać o miłość?” – program edukacyjny dla młodzieży z zakresu profilaktyki uzależnień
21.05.2024
Program edukacyjny „ARS, czyli jak dbać o miłość?” dotyczy profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze), adresowany jest do młodzieży ze szkół ponadpodstawowyh (15-19 lat) ale zawiera również elementy angażujące ich rodziców.
Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie, ma wzbudzić u młodzieży refleksję nad ważnymi dla nich wartościami. Jego oryginalnym założeniem jest otwarte i konsekwentne odwołanie się do najbardziej cenionej wartości w życiu ludzkim jaką jest miłość ale również zdrowie i wolność, które są tu rozumiane jako elementy sprzyjające odpowiedzialnej miłości.
Struktura programu oparta jest na 3 częściach, które mogą być zrealizowane w czasie 6 godzin lekcyjnych (minimum), istnieje możliwość wydłużenia czasu realizacji programu, jednakże górną granicą jest 12 godzin lekcyjnych. Cały program może zostać przeprowadzony w ciągu jednego dnia. W tej kwestii jest duża dowolność. Nie należy natomiast zbyt rozciągnąć w czasie realizacji programu, ponieważ jego oddziaływanie będzie mniejsze (konspekt programu edukacyjnego w załączniku poniżej).
Program oparty jest na aktywizacji uczestników, którzy w wyniku zadawanych przez prowadzącego pytań, formułują tezy, są autorami komunikatów profilaktycznych.
Pan dr Wojcieszek przedstawił wyniki ewaluacji formatywnej programu przeprowadzonego przez Autora wśród studentów (40 osób, średnia wieku: 22,5 roku). Wyniki ewaluacji potwierdzają, że struktura programu jest prawidłowo zaprojektowana. 95 % osób biorących udział w zajęciach pozytywnie je oceniło. 100% uczestników uważa, że należy proponować takie zajęcia osobom w ich wieku. 65% badanych oceniło, że uczestnicy zajęć będą po nich bardziej ostrożni w kwestii używania substancji psychoaktywnych. 100 % uczestników odpowiedziało, że chciałoby, aby w przyszłości ich dzieci wzięły udział w takich zajęciach w szkole. W zwróconych ankietach ewaluacyjnych było bardzo dużo komentarzy i wpisów potwierdzających zasadność podejmowanej tematyki. Wyniki ankiety wskazują na przydatność programu, narzędzi oraz dobrą dynamikę pracy opartą o zaproponowaną strukturę programu.
Materiały
Ulotka-dla-uczniówUlotka-dla-uczniów.jpg 0.40MB Ulotka-dla-rodziców
Ulotka-dla-rodziców.jpg 0.93MB Sposoby_działania_profilaktyków
Sposoby_działania_profilaktyków_-_jak_można_świadomie_zmniejszać_ryzyko_strat.pdf 0.14MB Specyficzne_i_niespecyficzne_oddziaływania
Specyficzne_i_niespecyficzne_oddziaływania_w_profilaktyce_problemowej.pdf 3.46MB Prezentacja_programu_ARS
Prezentacja_programu_ARS.pdf 3.60MB Podręcznik-do-programu-ARS
Podręcznik-do-programu-ARS.pdf 11.19MB Plakat-programu
Plakat-programu.jpg 1.46MB Moc_prawdy_w_profilaktyce
Moc_prawdy_w_profilaktyce.pdf 0.77MB Kwestionariusz_ankiety
Kwestionariusz_ankiety_dla_szkolnego_koordynatora_ARS.doc 0.07MB Którędy_do_profilaktykipptx
Którędy_do_profilaktykipptx.pdf 0.37MB Krótka-prezentacja-o-programie
Krótka-prezentacja-o-programie.pdf 17.84MB Konspekt_programu_edukacyjnego
Konspekt_programu_edukacyjnego.pdf 0.08MB Krótka_interwencja_profilaktyczna_w_grupie
„Krótka_interwencja_profilaktyczna_w_grupie”_.pdf 1.40MB