W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

„ARS, czyli jak dbać o miłość?” – program edukacyjny dla młodzieży z zakresu profilaktyki uzależnień

21.05.2024

ars

Program edukacyjny „ARS, czyli jak dbać o miłość?” dotyczy profilaktyki używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki, dopalacze), adresowany jest do młodzieży ze szkół ponadpodstawowyh (15-19 lat) ale zawiera również elementy angażujące ich rodziców.

Celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem i nadużywaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wchodzącą w dorosłe życie, ma wzbudzić u młodzieży refleksję nad ważnymi dla nich wartościami. Jego oryginalnym założeniem jest otwarte i konsekwentne odwołanie się do najbardziej cenionej wartości w życiu ludzkim jaką jest miłość ale również zdrowie i wolność, które są tu rozumiane jako elementy sprzyjające odpowiedzialnej miłości.

 

Struktura programu oparta jest na 3 częściach, które mogą być zrealizowane w czasie 6 godzin lekcyjnych (minimum), istnieje możliwość wydłużenia czasu realizacji programu, jednakże górną granicą jest 12 godzin lekcyjnych. Cały program może zostać przeprowadzony w ciągu jednego dnia. W tej kwestii jest duża dowolność. Nie należy natomiast zbyt rozciągnąć w czasie realizacji programu, ponieważ jego oddziaływanie będzie mniejsze (konspekt programu edukacyjnego w załączniku poniżej).

Program oparty jest na aktywizacji uczestników, którzy w wyniku zadawanych przez prowadzącego pytań, formułują tezy, są autorami komunikatów profilaktycznych.

 

Pan dr Wojcieszek przedstawił wyniki ewaluacji formatywnej programu przeprowadzonego przez Autora wśród studentów (40 osób, średnia wieku: 22,5 roku). Wyniki ewaluacji potwierdzają, że struktura programu jest prawidłowo zaprojektowana. 95 % osób biorących udział w zajęciach pozytywnie je oceniło. 100% uczestników uważa, że należy proponować takie zajęcia osobom w ich wieku. 65% badanych oceniło, że uczestnicy zajęć będą po nich bardziej ostrożni w kwestii używania substancji psychoaktywnych. 100 % uczestników odpowiedziało, że chciałoby, aby w przyszłości ich dzieci wzięły udział w takich zajęciach w szkole. W zwróconych ankietach ewaluacyjnych było bardzo dużo komentarzy i wpisów potwierdzających zasadność podejmowanej tematyki. Wyniki ankiety wskazują na przydatność programu, narzędzi oraz dobrą dynamikę pracy opartą o zaproponowaną strukturę programu.

Materiały

Ulotka-dla-uczniów
Ulotka-dla-uczniów.jpg 0.40MB
Ulotka-dla-rodziców
Ulotka-dla-rodziców.jpg 0.93MB
Sposoby​_działania​_profilaktyków
Sposoby​_działania​_profilaktyków​_-​_jak​_można​_świadomie​_zmniejszać​_ryzyko​_strat.pdf 0.14MB
Specyficzne​_i​_niespecyficzne​_oddziaływania
Specyficzne​_i​_niespecyficzne​_oddziaływania​_w​_profilaktyce​_problemowej.pdf 3.46MB
Prezentacja​_programu​_ARS
Prezentacja​_programu​_ARS.pdf 3.60MB
Podręcznik-do-programu-ARS
Podręcznik-do-programu-ARS.pdf 11.19MB
Plakat-programu
Plakat-programu.jpg 1.46MB
Moc​_prawdy​_w​_profilaktyce
Moc​_prawdy​_w​_profilaktyce.pdf 0.77MB
Kwestionariusz​_ankiety
Kwestionariusz​_ankiety​_dla​_szkolnego​_koordynatora​_ARS.doc 0.07MB
Którędy​_do​_profilaktykipptx
Którędy​_do​_profilaktykipptx.pdf 0.37MB
Krótka-prezentacja-o-programie
Krótka-prezentacja-o-programie.pdf 17.84MB
Konspekt​_programu​_edukacyjnego
Konspekt​_programu​_edukacyjnego.pdf 0.08MB
Krótka​_interwencja​_profilaktyczna​_w​_grupie
„Krótka​_interwencja​_profilaktyczna​_w​_grupie”​_.pdf 1.40MB
{"register":{"columns":[]}}