Sygnaliści
25.09.2024
Sygnalista – informacje ogólne
25 września weszła w życie ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Implementuje ona Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii.
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące w szczególności:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług i produktów;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- zdrowia publicznego;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1-12.
Procedura zgłoszeń wewnętrznych została sporządzona i wdrożona w strukturze Powiatowej Stacji Sanitarno – Epidemiologicznej w Wieluniu w celu stworzenia kompleksowej regulacji problematyki ujawniania przypadków nieprawidłowości, podejmowania stosownych działań naprawczych w związku z zaistniałymi naruszeniami oraz ochronę osób dokonujących zgłoszeń.
Sygnalista może dokonywać zgłoszeń za pośrednictwem następujących kanałów:
1) ustnie:
a) telefonicznie pod numerem telefonu 43 843 39 21 (w dni robocze w godzinach 8.00 – 15.00),
b) podczas bezpośredniego spotkania zorganizowanego, na wniosek sygnalisty zgłoszony telefonicznie, na piśmie lub osobiście, w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia przekazania osobie upoważnionej informacji o zamiarze dokonania takiego zgłoszenia;
2) pisemnie:
a) w postaci elektronicznej na adres e-mail: sygnalista.psse.wielun@sanepid.gov.pl,
b) w postaci papierowej na adres: Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Wieluniu, ul. POW 14, 98 - 300 Wieluń; z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie naruszenia prawa”.
Składane zgłoszenie powinno zawierać imię i nazwisko sygnalisty, przejrzyste i pełne wyjaśnienie przedmiotu zgłoszenia oraz powinno zawierać co najmniej następujące informacje: datę oraz miejsce zaistnienia naruszenia prawa lub datę i miejsce pozyskania informacji o naruszeniu prawa, opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia naruszenia prawa, wskazanie podmiotu, którego dotyczy zgłoszenie, wskazanie ewentualnych świadków naruszenia prawa, wskazanie wszystkich dowodów i informacji, jakimi dysponuje Sygnalista, które mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania zgłoszenia, wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego.
Po otrzymaniu zgłoszenia w terminie 7 dni od otrzymania zgłoszenia Sygnalista otrzymuje potwierdzenie dokonania zgłoszenia. Informacja na temat planowanych lub podjętych działań następczych oraz powodów takich działań przekazywana jest Sygnaliście nie później niż w terminie 3 miesięcy od potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, chyba, że Sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
Stacja nie będzie rozpoznawała zgłoszeń anonimowych.
Materiały
Formularz zgłoszenia: Załącznik do procedury zgłoszeń wewnętrznychFORMULARZ_ZGŁOSZENIA_NARUSZENIA_PRAWAverb.pdf 0.17MB Formularz zgłoszenia: Załącznik do procedury zgłoszeń wewnętrznych ver. edytowalna
FORMULARZ_ZGŁOSZENIA_NARUSZENIA_PRAWAverb.docx 0.02MB Obowiązek informacyjny dla osoby dokonującej zgłoszenia
Informacja_o_przetwarzaniu_danych_osobowych_verb.pdf 0.07MB