W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Higiena Pracy

Kontakt

Sekcja Higieny Pracy
Kierownik Sekcji mgr inż. Anna Azarewicz

Kontakt:
tel. 748 166 762

pokój nr 15, parter

Zadania

Do zadań sekcji należy:

  1. nadzór sanitarny nad warunkami zdrowotnymi środowiska pracy oraz utrzymaniem należytego stanu higienicznego zakładów pracy w celu zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy,
  2. nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii 2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii oraz rozporządzeń (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie prekursorów narkotyków określających zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi,
  3. nadzór nad przestrzeganiem przez producentów, importerów, osoby wprowadzające do obrotu, stosujące lub eksportujące substancje chemiczne, mieszaniny chemiczne, substancje stwarzające zagrożenie, mieszaniny stwarzające zagrożenie oraz wyroby, obowiązków wynikających z ustawy o substancjach chemicznych i ich mieszaninach oraz rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej wymienionych w ustawie,
  4. kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej,
  5. nadzór nad warunkami i ograniczeniami wprowadzania do obrotu i stosowania oraz właściwościami środków powierzchniowo czynnych i detergentów zawierających środki powierzchniowo czynne, określonymi w przepisach w sprawie detergentów,
  6. nadzór nad przestrzeganiem ustawowego zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych,
  7. nadzór nad wytwarzaniem, przetwarzaniem, przerabianiem, przywozem, wywozem, wewnątrzwspólnotową dostawą lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem oraz wprowadzaniem do obrotu nowej substancji psychoaktywnej,
  8. zapobieganie zagrożeniom dla zdrowia człowieka, które mogą powstawać w wyniku obrotu, stosowania i magazynowania środków ochrony roślin oraz przewozu, przechowywania i stosowania nawozów i środków wspomagających uprawę roślin,
  9. nadzór nad szkodliwymi czynnikami biologicznymi dla zdrowia w środowisku pracy oraz ochroną zdrowia pracowników zawodowo narażonych na te czynniki,
  10. nadzór nad substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, czynnikami lub procesami technologicznymi o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy,
  11. nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy przy przygotowywaniu, podawaniu i przechowywaniu leków cytostatycznych w podmiotach leczniczych,
  12. nadzór nad warunkami bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest,
  13. prowadzenie postępowania w sprawie stwierdzania chorób zawodowych,
  14. prowadzenie postępowania administracyjno-egzekucyjnego w nadzorowanych obiektach,
  15. opracowywanie planów pracy i sprawozdań z ich wykonania,
  16. rozpatrywanie odwołań/zażaleń, petycji, wniosków i wniosków o interwencję w zakresie działalności Sekcji Higieny Pracy,
  17. współpraca z innymi komórkami organizacyjnymi stacji i organami samorządu i administracji państwowej w zakresie zagadnień higieny pracy,
  18. prowadzenie czynności kontrolnych w zakresie egzekwowania przepisów dotyczących produktów kosmetycznych, pobieranie próbek do badań laboratoryjnych.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.10.2021 00:33 Anna Jednak-Dudzik
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Anna Jednak-Dudzik
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Zadania 3.0 18.10.2023 10:43 Paulina Zielińska
Higiena Pracy zadania 2.0 17.10.2023 17:53 Radosław Radzimowski
Higiena Pracy zadania 1.0 30.10.2021 00:33 Anna Jednak-Dudzik

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Czynniki rakotwórcze

Zgodnie z nowym, obowiązującym od 3 sierpnia 2012r. rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 24 lipca 2012r. w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy (Dz. U. z 2012r., poz. 890) pracodawca ma obowiązek złożenia w terminie do 15 stycznia 2006r rocznej informacji o czynnikach lub procesach technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym.

W związku z tym, w celu pomocy pracodawcom w sporządzeniu powyższej informacji, na stronie internetowej BIP Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Dziale Higieny Pracy wsse.ibip.wroc.pl oraz Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu zamieszczono wskazówki dotyczące prawidłowego wypełnienia w/w druku (formularza).

  

strona Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu:

www.wroclaw.oip.pl  

- na stronie znajdują się również do pobrania druki:

- formularz dot. informacji o czynnikach rakotwórczych i mutagennych

- wzór pisma przewodniego

Środki zastępcze i nowe substancje psychoaktywne

17.04.2024

Dopalacze to śmierć

Na podstawie art. 30a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii Główny Inspektor Sanitarny podejmując działania z zakresu wczesnego ostrzegania utworzył rejestr zatruć środkami zastępczymi (ŚZ) lub nowymi substancjami psychoaktywnymi (NSP), w celu ograniczenia zagrożeń, jakie stwarzają te substancje. Rejestr prowadzony jest w formie elektronicznej jako System Monitorowania Informacji o Środkach Zastępczych i Nowych Substancjach Psychoaktywnych (SMIOD), zgodnie z § 1 pkt. 10 rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 17 października 2014 r. w sprawie systemów wymiany informacji w zakresie dotyczącym zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej
Główny Inspektor Sanitarny sporządza raport dotyczący zatruć środkiem zastępczym lub nową substancją psychoaktywną za dany rok, który do dnia 31 marca roku następnego udostępnia na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej.

Na przestrzeni ostatnich lat, dostęp do nowych substancji psychoaktywnych, czy środków zastępczych został dzięki działaniom Państwowej Inspekcji Sanitarnej bardzo mocno ograniczony. W 2023 r. nastąpił kolejny spadek liczby zatruć/podejrzeń zatruć środkami zastępczymi i nowymi substancjami psychoaktywnymi (ŚZ/NSP). Średnia miesięczna liczba zatruć i podejrzeń zatruć ŚZ/NSP w 2023 r. wyniosła 22 i jest to najniższa wartość odnotowana od 2013 r. Dane z obszaru kraju, podobnie jak w poprzednich latach, wykazują znaczące zróżnicowanie zależne od regionu; obszary szczególnie zagrożone zatruciami powodowanymi przez środki zastępcze i nowe substancje psychoaktywne obejmują województwa: małopolskie i śląskie.

 

OBJAWY UŻYWANIA, WYSTĘPUJĄCE BEZPOŚREDNIO PO ZAŻYCIU SUBSTANCJI PSYCHOAKTYWNYCH :

Pamiętaj, że w zależności od rodzaju zażytej substancji oraz dawki mogą wystąpić różne symptomy:

  • nadmierny przypływ energii, pobudzenie psychoruchowe,
  • podwyższenie nastroju,
  • rozdrażnienie,
  • wahanie nastroju,
  • zaburzenia świadomości,
  • zaburzenia oddechowe do zatrzymania oddechu,
  • zwolnienie czynności serca, niskie ciśnienie tętnicze,
  • agresja,
  • stany depresyjne,
  • halucynacje, napady lęku,
  • bóle głowy,
  • kołatanie serca.

Osoba prezentująca  nasilony objaw z przedstawionych wyżej, powinna być poddana stałej, wnikliwej obserwacji. W przypadku podejrzenia, że stan zdrowia osoby po użyciu dopalaczy pogarsza się (progresja objawów) lub gdy jej zachowanie może stanowić zagrożenie dla siebie lub osób trzecich, niezbędne jest wezwanie zespołu ratownictwa medycznego (tel. 112).

Zawsze należy zebrać wywiad od osób znajomych poszkodowanego, np. bawiących się razem w dyskotece, dotyczący rodzaju i ilości zażytych substancji. Powinno się również zabezpieczyć dopalacze i opakowania po nich do badań i dalszego postępowania. Z zasady, nie podejmujemy działań zmierzających do eliminacji trucizny z przewodu pokarmowego (wymuszenie wymiotów).

W przypadku osoby nieprzytomnej, układamy ją w pozycji bezpiecznej (bocznej ustalonej).

W przypadku zatrzymania oddechu i krążenia do czasu przyjazdu zespołu ratownictwa medycznego podejmujemy resuscytację.

Z reguły, każda osoba po użyciu środków psychoaktywnych, prezentująca dolegliwości i objawy, zwracające uwagę otoczenia powinna być skonsultowana przez lekarza.

Źródło:   https://www.gov.pl/web/gis/dopalacze-komunikat-dla-rodzicow-i-opiekunow

Kampania na rzecz zdrowego miejsca pracy pt. „Bezpieczna i zdrowa praca w epoce cyfrowej”

Rozpoczęła się kolejna kampania na rzecz zdrowego miejsca pracy pt. „Bezpieczna i zdrowa praca w epoce cyfrowej” prowadzona przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA).

Bezpieczna i zdrowa praca w epoce cyfrowej

Kampania zaplanowana na lata 2023-2025 ma na celu podniesienie świadomości na temat wpływu nowych technologii cyfrowych na pracę i miejsca pracy oraz wyzwań i możliwości w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Materiały edukacyjne oraz informacyjne o wydarzeniach dotyczących kampanii dostępne są na stronie internetowej https://healthy-workplaces.osha.europa.eu/pl .

W celu pozyskania wersji drukowanej należy bezpośrednio kontaktować się z Krajowym Punktem Centralnym EU-OSHA.

Rolę polskiego Krajowego Punktu Centralnego na mocy decyzji Ministra Pracy i Polityki Społecznej od 1998 r. pełni Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy.

Materiały dotyczące kampanii zamieszczamy poniżej.

Materiały

Plakat - Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy w erze cyfrowej
Poster​_A2​_WEB​_pl.pdf 0.34MB
Ulotka - Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy w erze cyfrowej
HWC​_23-25​_Leaflet-WEB​_pl.pdf 0.90MB
Ulotka z informacjami na temat kampanii – Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy w erze cyfrowej
HWC​_2023-25​_Flyer​_TE0423454PLN.pdf 0.68MB
Ulotka kampanii Konkurs Dobrych Praktyk – Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy w erze cyfrowej
HWC​_23-25​_GPA​_Flyer​_TE0522177PLN.pdf 1.85MB
Prezentacja Power Point – Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy w erze cyfrowej
HWC​_2023-25​_ppt​_PL.pptx 4.23MB
Przewodnik po kampanii – Zdrowe i bezpieczne miejsca pracy w erze cyfrowej
HWC-23-25-Campaign​_Guide​_WEB​_pl.pdf 9.15MB
Przewodnik po kampanii – Bezpieczeństwo pracy w świecie cyfrowym
HWC​_2023-25​_Media​_launch​_Press​_briefing​_PL.pdf 0.92MB
Druki Higiena Pracy

. Druki dotyczące chorób zawodowych- rozporządzenie pdf

Druki dotyczące chorób zawodowych stanowią załącznik do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 24 maja 2012r. (Dz. U. z 2012r. poz. 663)

Wzór wniosku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej word doc

 

2. zgłoszenie o użyciu czynnika biologicznego

 

3. Informacja o czynniku rakotwórczym z pismem przewodnim: acrobat pdfword do

 

4. Karty i rejestry czynników szkodliwych

Materiały

zgłoszenie​_o​_użyciu​_czynn​_biolog
zgłoszenie​_o​_użyciu​_czynn​_biolog.pdf 0.32MB
Druki​_dotyczące​_chorób​_zawodowych-​_rozporządzenie​_pdf
Druki​_dotyczące​_chorób​_zawodowych-​_rozporządzenie​_pdf.pdf 0.69MB
Wzór wniosku zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej word doc
Zgloszenie​_podejrzenia​_nowy​_wzĂłr.doc 0.04MB
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze.pdf 0.50MB
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze.doc 0.13MB
karty​_i​_rejestry​_czynn​_szkodl
karty​_i​_rejestry​_czynn​_szkodl.pdf 0.11MB
Zgloszenie​_podejrzenia​_nowy​_wz​_Br
Zgloszenie​_podejrzenia​_nowy​_wz​_Br.doc 0.04MB
zgBoszenie​_o​_u​_yciu​_czynn​_biolog
zgBoszenie​_o​_u​_yciu​_czynn​_biolog.pdf 0.32MB
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze.pdf 0.50MB
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze
Wzor​_informacji​_czynniki​_rakotworcze.doc 0.13MB
karty​_i​_rejestry​_czynn​_szkodl
karty​_i​_rejestry​_czynn​_szkodl.pdf 0.11MB
D20120663-1D20120663-1
D20120663-1.pdf 0.69MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
30.10.2021 00:59 Anna Jednak-Dudzik
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Anna Jednak-Dudzik
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Druki Higiena Pracy 1.0 30.10.2021 00:59 Anna Jednak-Dudzik

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

Konferencja "Przyszłość bez azbestu!"

20.09.2024

Uprzejmie informujemy oraz zapraszamy do udziału w konferencji „Przyszłość bez azbestu” , która odbędzie się w dniach 9-10 października 2024 r. w Warszawie, w siedzibie Ministerstwa Rozwoju i Technologii przy Placu Trzech Krzyży 3/5.

Logo Konferencji "Przyszłość bez azbestu" Warszawa 9-10 października 2024 r.

Uprzejmie informujemy oraz zapraszamy do udziału w konferencji „Przyszłość bez azbestu” , która odbędzie się w dniach 9-10 października 2024 r. w Warszawie, w siedzibie Ministerstwa Rozwoju                i Technologii przy Placu Trzech Krzyży 3/5.

Wydarzenie skierowane jest do przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, organów nadzoru  i przedsiębiorców w zakresie możliwości eliminacji azbestu z naszego otoczenia oraz przygotowywanych obecnie przepisów dotyczących usuwania azbestu, związanych z nową dyrektywą azbestową, a także o wyzwaniach i zagrożeniach związanych z ich wdrożeniem.

Zagadnienia podnoszone podczas konferencji będą dotyczyć m.in.: stanu realizacji „Programu oczyszczania kraju z azbestu na lata 2009-2032”, bezpieczeństwa i higieny pracy podczas usuwania wyrobów zawierających azbest oraz projektu ustawy o wyrobach zawierających azbest.

Więcej informacji oraz link do rejestracji można znaleźć na stronie:

https://www.gov.pl/web/rozwoj-technologia/Usuwanie-azbestu

Wydarzenie jest nieodpłatne, ale liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia od 23 września 2024 r.

Formularz do rejestracji

{"register":{"columns":[]}}