O programie
Celem programu Domowa Opieka Medyczna było zdalne monitorowanie stanu zdrowia Pacjentów w czasie trwania pandemii Covid-19. W programie wykorzystywany był pulsoksymetr jako narzędzie diagnostyczne i aplikacja Domowa Opieka Medyczna do przekazywania i monitoringu danych Pacjentów
Zadaniem programu było nie tylko wzrost bezpieczeństwa Pacjentów, ale również usprawnienie pracy Lekarzy Podstawowej Opieki Zdrowotnej. Dzięki programowi Lekarze POZ w aplikacji Domowa Opieka Medyczna mogli zapisać również do programu pacjentów nie chorujących na COVID-19.
Dla kogo jest program PulsoCare?
Program Domowa Opieka Medyczna skierowana jest dla wszystkich osób powyżej 18 roku życia.
Podstawowym kryterium jest zdiagnozowanie COVID-19.
Pacjenci z COVID-19 wykorzystują jedną z dwóch ścieżek:
a) wypełniają formularz PulsoCare, który znajduje się na stronie Ministerstwa Zdrowia lub
b) kwalifikowani są przez lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, zarejestrowanego w systemie DOM.
Korzyści
Pacjenci objęci programem Domowej Opieki Medycznej zostaną objęci zdalnym monitoringiem parametrów, w tym poziomu saturacji, czyli nasycenia krwi tętniczej tlenem, tętna, temperatury oraz objawów chorobowych. Wprowadzenie bieżącego nadzoru nad pacjentami pozostającymi w izolacji domowej jest konieczne ze względu na wysoki poziom stwierdzanych zakażeń. Taki nadzór będzie sprawowany w sposób ciągły przez Centrum Kontaktu powołane przez Ministerstwo Zdrowia.
Aplikacja
Pobierz aplikację Domowa Opieka Medyczna (dla pacjentów) lub Domowa Opieka Medyczna Doktor (dla lekarzy)
Funkcjonalność
Pomiar poziomu saturacji
Za pomocą pulsoksymetru otrzymanego po kwalifikacji lekarza lub automatycznie ze względu na wiek i infekcję SARS-CoV-2
Pomiar cukru we krwi
za pomocą glukometru
Pomiar ciśnienia tętniczego
za pomocą ciśnieniomierza
Monitoringiem nie zajmuje się CK DOM, a Lekarze POZ i sam Pacjent. Wyniki wprowadzane są manualnie przez pacjentów. Jednocześnie została uruchomiona funkcjonalność tele/video porady. Pacjenci oraz Lekarze POZ mają możliwość wykorzystania środków komunikacji bezpośrednio z poziomu aplikacji w formie: teleporady, wideoporady oraz czatu.
Materiały w postaci instrukcji korzystania z tele- oraz wideoporady możesz pobrać klikając w ten odnośnik.
Nowe funkcjonalności
Sytem Domowa Opieka Medyczna stale jest rozwijany, a program DOM dopasowywany do potrzeb zarówno pacjentów, jak i lekarzy.
Opaska telemedyczna
21 lipca 2021 r. uruchomiony został nabór placówek POZ do pilotażowego programu w zakresie wykorzystania opasek telemedycznych w podstawowej opiece zdrowotnej.
Program zakłada wykorzystanie opasek telemedycznych w warunkach domowych, do stałego pomiaru paramentów życiowych pacjenta, który przechorował COVID-19 oraz zapewnia możliwość zdalnego ich monitorowania.
Stetoskop elektroniczny
Projekt polega na wykorzystaniu elektronicznych stetoskopów w ramach udzielanych świadczeń z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej, do wstępnej diagnostyki układu oddechowego i potencjalnych zaburzeń pacjentów po ukończeniu 18. roku życia, po przebytym zakażeniu wirusem SARS-CoV-2, ze współistniejącymi chorobami układu oddechowego. Przedmiotowe świadczenie zostanie zrealizowane w ramach teleporady.
E-spirometr
27 stycznia uruchomiony został nabór placówek POZ oraz AOS do pilotażowego programu w zakresie wykorzystania elektronicznych spirometrów w podstawowej opiece zdrowotnej oraz ambulatoryjnej opiece specjalistycznej.
Już teraz Lekarze POZ w aplikacji Domowa Opieka Medyczna Doctor mają dostęp do wyników badań pacjentów monitorowanych przez Centrum Kontaktu Domowej Opieki Medycznej. Oprócz obejrzenia historii pomiarów pacjenta, lekarz ma również możliwość sprawdzenia, czy pacjent miał kontakt z infolinią, czy udzielono mu teleporady, lub czy była konieczność wezwania do pacjenta pogotowia ratunkowego. W aplikacji jest również informacja o zakończonym monitoringu pacjenta.
Lekarz zarejestrowany w programie DOM w aplikacji Domowa Opieka Medyczna Doctor może również odnaleźć pacjentów, którzy zostali do programu zakwalifikowani automatycznie (pacjenci 55+), i przypisać ich do listy swoich pacjentów. W tym celu wystarczy podać jedynie numer PESEL i numer telefonu pacjenta. Przeprowadzając wywiad z pacjentem Lekarz POZ może także wprowadzić zmiany w ankiecie pacjenta uszczegóławiając dane o przebytych chorobach oraz przyjmowanych lekach.