Aplikacja Baza Sił i Środków
Aplikacja Baza Sił i Środków, umiejscowiona na serwerach Dowództwa Komponentu Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni (DKWOC) w ramach systemu GISBN Bezpieczeństwo Narodowe, jest innowacyjnym w sakli kraju narzędziem do pozyskiwania, przetwarzania i analizowania danych o siłach i środkach planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych;
Aplikacja jest bezpośrednim narzędziem do realizacji procedury SPO-12 zapisanej w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego (KPZK). W ramach aktualizacji planu zwiększono częstotliwość raportowania z raz do roku do nie rzadziej niż raz na kwartał oraz określono przejście na tryb bazo-danowy w miejsce zestawień przesyłanych droga mailową.
Obecnie w ramach procedury wykazy przesyłają:
- Urzędy wojewódzkie
- Komenda Główna Policji
- Komenda Główna Straży Granicznej
- Komenda Główna Państwowej Straży Granicznej
- Ministerstwo Zdrowia
- Ministerstwo Finansów
- Ministerstwo Infrastruktury
- Ministerstwo Obrony Narodowej
Baza Sił i środków wykorzystuje najważniejsze rozwiązania z zakresu GIS (geographical information system - systemy informacji przestrzennej). Użytkownicy po zalogowaniu się wypełniają szczegółowy formularz, określając m.in. lokalizację magazynu, dane kontaktowe, tryb uruchomienia czy ocenę wykorzystania środków, a następnie wprowadzają do bazy specjalistyczny i trudno dostępny asortyment niezbędny w zarządzaniu kryzysowym na szczeblu centralnym. Aplikacja składa się z 6 aplikacji do wprowadzania danych dedykowanych dla Użytkowników z uwzględnieniem specyfiki ich magazynów.
Najważniejsza, osobna, aplikacja Przeglądaj Siły u środki pozwala przeglądać asortyment na szczeblu centralnym uwzględniając magazyny wszystkich interesariuszy. To zaawansowane narzędzie pozwala określić punkt zdarzenia a także wytyczyć obszar (pierścień) wokół zwracając automatycznie informację o magazynach i asortymencie w promieniu. Ponadto utworzono dodatkowy panel dla Użytkowników do wyszukiwania, filtrowania i analizowania sił i środków w zależności m.in. od kategorii asortymentu, interesariusza, lokalizacji czy parametrów ilościowych.
Administratorami bazy są pracownicy RCB z Wydziału Oceny Ryzyka i Planowania, którzy regularnie dokonują przeglądu formularzy i asortymentu weryfikując poprawność wprowadzonych danych.