W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego

Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego (KPZK) jest dokumentem planistycznym, przygotowanym przez Rządowe Centrum Bezpieczeństwa we współpracy z ministerstwami, urzędami centralnymi i województwami, w oparciu o ustawę o zarządzaniu kryzysowym. Został opracowany w szczególności na potrzeby Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów. Jest dokumentem wyjściowym w procesie planowania cywilnego na szczeblu centralnym i wojewódzkim.

KPZK, zgodnie z ustawą o zarządzaniu kryzysowym, jest aktualizowany nie rzadziej niż raz na dwa lata, jednak również wtedy, gdy w wyniku uruchomienia procedur zostanie stwierdzona potrzeba wprowadzenia korekty, bądź uzupełnienia danej procedury lub w przypadku zmiany aktów prawnych, mających znaczenie dla funkcjonowania KPZK.

Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego jest dokumentem wyjściowym w procesie planowania cywilnego wszystkich organów administracji publicznej zaangażowanych w systemie zarządzania kryzysowego i pełni rolę matrycy przy opracowywaniu planów zarządzania kryzysowego ministrów, kierowników urzędów centralnych oraz wojewodów.

Opracowanie i aktualizacja KPZK jest obowiązkiem ustawowym RCB (art. 11 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o zarządzaniu kryzysowym). Plan został przygotowany w szczególności na potrzeby Prezesa Rady Ministrów i Rady Ministrów. Jest dokumentem wyjściowym w procesie planowania cywilnego na szczeblu centralnym i wojewódzkim. Dotyczy wszystkich faz zarządzania kryzysowego: zapobiegania, przygotowania, reagowania i odbudowy pogrupowanych w dwóch częściach (A i B).

Obecny Plan zastępuje Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 3 marca 2022 roku. Zgodnie z postanowieniami ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. plany zarządzania kryzysowego aktualizowane są w cyklu dwuletnim. W aktualizowanym projekcie zostały uwzględnione wnioski zawarte w Raporcie o zagrożeniach Bezpieczeństwa Narodowego, przyjętym przez Radę Ministrów uchwałą nr 84/2024 z dnia 16 lipca 2024 r., w tym lista zagrożeń, które mogą być powiązane ze zmianami klimatu.

Zakres dokonanej obecnej, ósmej, aktualizacji KPZK:

  1. Zmodyfikowano zasady udzielania pomocy psychologicznej ofiarom sytuacji kryzysowej,
    w kierunku akcentowania roli interwencji psychologicznej wykonywanej przez przygotowany personel, nie tylko przez zawodowych psychologów.
  2. W związku z zaistniałą katastrofą ekologiczną na Odrze latem 2022 r., spowodowanym „złotą algą”, do aktualizowanej wersji dokumentu wprowadzono nowe zagrożenie, które w trakcie uzgodnień
    z Ministerstwem Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwem Infrastruktury (dział gospodarka wodna) rozszerzono pod ogólną nazwą „zanieczyszczenie wód powierzchniowych i podziemnych” – ze wskazaniem Ministra Infrastruktury jako podmiotu wiodącego przy tym zagrożeniu
  3. Z uwagi na zmiany ustawy o działach administracji rządowej - utworzenie nowego działu „gospodarka surowcami energetycznymi” skorygowano zapisy odnoszące się do działań administracji publicznej
    w obszarze spraw energii, a także – w wyniku zmiany podległości Prezesa RARS (przeniesienie uprawnień z Prezesa Rady Ministrów do MSWiA), dostosowano procedury uruchamiania rezerw strategicznych do przyjętych przepisów.
  4. W uzgodnieniu z MSWiA uwzględniono i opisano nowe zagrożenie „masowa migracja”. Zakres niezbędnych działań w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego opisano kierując się
    w szczególności postanowieniami uchwały Rady Ministrów z dnia 15 października 2024r. w sprawie strategii migracyjnej Polski na lata 2025-2030.
  5. Doprecyzowano charakterystykę zagrożenia pod wspólną nazwą „działania hybrydowe”, wskazując również na szczególny aspekt dezinformacji.  Określono katalog podmiotów właściwych do przeciwdziałania. Z uwagi na specyfikę i wieloaspektowość tego zagrożenia wskazano wszystkie centralne i wojewódzkie podmioty systemu zarządzania kryzysowego jako odpowiedzialne za minimalizowanie i przeciwdziałanie skutkom – stosownie do kompetencji prawnych (monitorowanie sytuacji, przekazywanie informacji, uruchamianie własnych modułów zadaniowych, współdziałanie, występowanie o wsparcie). Przyjęto, że na szczeblu krajowym działania te powinny być realizowane przez Radę Ministrów, z wykorzystaniem informacyjno-koordynacyjnej roli Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego oraz dostępnych zasobów administracyjnych, technicznych i finansowych państwa, tak jak w przypadku każdej innej sytuacji kryzysowej, ale z uwzględnieniem skali
    i złożoności działań hybrydowych. 
  6. Dostosowano do obowiązujących przepisów i doświadczeń z faktycznych działań treści Standardowych Procedur Operacyjnych zwłaszcza:
  1. SPO-8 „Postępowanie w sytuacji uprowadzenia terrorystycznego obywatela polskiego poza obszarem RP” (rozszerzono opcjonalny zakres działań Ministra Spraw Zagranicznych);
  2. SPO-9 „Działania w przypadku masowego napływu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej” (rozbudowano o procedurę postępowania wobec osób, które nie deklarują zamiaru ubiegania się o ochronę międzynarodową);
  3. SPO-11 „Organizacja ewakuacji  obywateli polskich spoza granic kraju” (doprecyzowano działania ministrów kierujących działami administracji rządowej);
  4. SPO-12 „Obieg informacji pomiędzy krajowymi organami i strukturami zarządzania kryzysowego” (wprowadzono zmiany w obowiązku przekazywania danych o zasobach
    z 1 raz w roku na 1 raz w kwartale, agregowane dane będą obsługiwane przez system informatyczny przygotowywany przez RCB).
  1. Dokonano ogólnego przeglądu dokumentu, zwłaszcza pod kątem aktualizacji podstaw prawnych działań organów administracji publicznej w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego. 

 

Część A zawiera:

  • charakterystykę zagrożeń oraz ocenę ryzyka ich wystąpienia, w tym dotyczących infrastruktury krytycznej;
  • zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa dla faz: zapobieganie i przygotowanie.

Część B  określa:

  •  zadania i obowiązki uczestników zarządzania kryzysowego w formie siatki bezpieczeństwa;
  •  zadania w zakresie monitorowania zagrożeń;
  • procedury reagowania kryzysowego, określające sposób postępowania w sytuacjach kryzysowych – zestawienie katalogów i modułów zadaniowych ministrów i wojewodów;
  • współdziałanie między służbami uczestniczącymi w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej;
  • tryb uruchamiania niezbędnych sił i środków, uczestniczących w realizacji planowanych przedsięwzięć na wypadek sytuacji kryzysowej;
  • zestawienie sił i środków planowanych do wykorzystania w sytuacjach kryzysowych;
  • procedury realizacji zadań z zakresu zarządzania kryzysowego – standardowe procedury operacyjne, w tym związane z ochroną infrastruktury krytycznej;
  • organizację łączności;
  • organizację systemu monitorowania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania;
  • zasady informowania ludności o zagrożeniach i sposobach postępowania na wypadek zagrożeń;
  • organizację ewakuacji z obszarów zagrożonych;
  • organizację ratownictwa, opieki medycznej, pomocy społecznej oraz pomocy psychologicznej;
  • zasady oraz tryb oceniania i dokumentowania szkód;
  • procedury uruchamiania rezerw strategicznych;
  • priorytety w zakresie ochrony oraz odtwarzania infrastruktury krytycznej;
  • wykaz zawartych umów i porozumień związanych z realizacją zadań zawartych w planie zarządzania kryzysowego;
  • skróty zawarte w Krajowym Planie Zarządzania Kryzysowego;
  • procedurę aktualizacji Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego.

Materiały

KPZK​_2025​_CZĘŚĆ​_A
KPZK​_2025​_CZĘŚĆ​_A.pdf 7.45MB
KPZK​_2025​_CZĘŚĆ​_B
KPZK​_2025​_CZĘŚĆ​_B.pdf 3.82MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
13.11.2024 12:30 Beata Wiączek
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Rządowe Centrum Bezpieczeństwa
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego 2.0 06.08.2025 10:14 Piotr Błaszczyk
Krajowy Plan Zarządzania Kryzysowego 1.0 13.11.2024 12:30 Beata Wiączek

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP