Etyka w urzędzie
Standardy etyczne dla członków korpusu służby cywilnej wyznacza Zarządzenie Nr 70 Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2011 r. w sprawie wytycznych w zakresie przestrzegania zasad służby cywilnej oraz w sprawie zasad etyki korpusu służby cywilnej (M.P. Nr 93, poz. 953), wydane na podstawie art. 15 ust. 10 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (tekst jednolity Dz.U. z 2018 r., poz. 1559).
Akt ten ustanawia zasady służby cywilnej (§ 1 zarządzenia), rozumiane jako reguły prawidłowego funkcjonowania tej służby, oraz nacechowane aksjologicznie zasady etyki korpusu służby cywilnej (§ 13 zarządzenia).
Zasady etyki korpusu służby cywilnej uszczegóławiają normy etyki ogólnej, mają umocowanie w konstytucyjnym systemie wartości i są odpowiedzią na społeczne oczekiwania wobec zawodowych urzędników. Korespondują zarazem z misją służby cywilnej, rozumianą jako konieczność zapewnienia zawodowego, rzetelnego bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania zadań państwa (art. 1 ustawy o służbie cywilnej).
Sformułowane w zarządzeniu zasady etyczne korpusu służby cywilnej stanowią filar etosu cywilnej służby publicznej. Tworzą (nienazwany literalnie) kodeks etyczny, promujący wartości reprezentatywne i wspólne dla całej służby cywilnej oraz wyznaczają kanon etycznego postępowania zawodowego urzędnika.
W zarządzeniu zawarto także dyrektywy interpretacyjne odnoszące się do sposobu przestrzegania zasad, poprzez wskazanie w sposób ogólny i przykładowy realizacji każdej zasady w sferze właściwego/ powinnego zachowania się członka korpusu służby cywilnej podczas wykonywania obowiązków służbowych oraz aktywności w sferze pozazawodowej.
ZASADY ETYKI KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ
- zasada godnego zachowania
- zasada służby publicznej
- zasada lojalności
- zasada neutralności politycznej
- zasada bezstronności
- zasada rzetelności
ZASADY SŁUŻBY CYWILNEJ
- zasada legalizmu, praworządności i pogłębiania zaufania obywateli do organów administracji publicznej
- zasada ochrony praw człowieka i obywatela
- zasada i bezinteresowności
- zasada jawności i przejrzystości
- zasada dochowania tajemnicy ustawowo chronionej
- zasada profesjonalizmu
- zasada odpowiedzialności za działania lub zaniechanie działania
- zasada racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi
- zasada otwartości i konkurencyjności naboru