W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Potrzeby i możliwości wdrożenia benzyny E10

17.02.2023

Możliwość wdrożenia w Polsce paliw benzynowych formatu E10 była tematem spotkania, które odbyło w siedzibie w MRiRW z inicjatywy sekretarza stanu Janusza Kowalskiego, pełnomocnika rządu ds. transformacji energetycznej obszarów wiejskich.

foto główne

Korzyści dla rolników

Zwiększony popyt na bioetanol dzięki wprowadzeniu E10 wygeneruje dodatkowe zapotrzebowanie na zboża, głównie kukurydzę, w ilości co najmniej 500 tys. ton. Będzie to oddziaływać stabilizująco na ceny rynkowe.

Stanowisko rządu

Pełnomocnik rządu, wiceminister Janusz Kowalski zdecydowanie poparł pomysł szybkiego wprowadzenia benzyny E10. Ten kierunek rozwoju rynku biopaliw znajduje poparcie także wicepremiera, ministra rolnictwa i rozwoju Henryka Kowalczyka. Popiera go też Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które odpowiada za regulacje prawne w tym zakresie.

Ogólne korzyści z wdrożenia benzyny E10

Z doświadczeń z krajowego rynku biopaliw wynika, że wykorzystanie bioetanolu oraz estrów wytwarzanych surowców rolniczych jest najtańszym sposobem realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), jednocześnie przynoszącym wiele korzyści gospodarczych.

Eksperci sektora biopaliw wskazują, że koszt realizacji NCW dzięki wdrożeniu E10 będzie niższy niż w przypadku braku wdrożenia E10.

Ponadto podwyższenie zawartości bioetanolu w benzynach nie będzie czynnikiem cenotwórczym benzyn, której ceny są uzależnione od bardzo wielu czynników, w tym zewnętrznych i polityki ich dostawców.

Zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego

Wzrost wykorzystania bioetanolu zwiększy także bezpieczeństwo energetyczne Polski. Stanie się tak dzięki obniżeniu importu paliw ropopochodnych, w tym benzyn. Jest to szczególnie ważne w aktualnej sytuacji geopolitycznej wynikającej z agresji Rosji na Ukrainę.

Ustalenia

Poszukując możliwie najlepszych rozwiązań dla wszystkich interesariuszy, uczestnicy spotkania zgodzili się, że w celu przygotowania sektora do wprowadzenia benzyny E10, odpowiednie decyzje, w tym zmiany legislacyjne powinny zostać podjęte jak najszybciej.

Uczestnicy spotkania

W spotkaniu w sprawie wdrożenia benzyny formatu E10 uczestniczyli:

  • Przemysław Bryksa – Dyrektor Departamentu Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Jarosław Cendrowski – Aramco;
  • Przemysław Czyżewski - LOTOS PALIWA/MOL POLSKA;
  • Alan Deneka – PKN Orlen;
  • Agata Druzgała-Rusinek – BP;
  • Szczepan Jędral – PERN;
  • Łukasz Karmowski – Prezes Zarządu Związku Gorzeli Polskich;
  • Agnieszka Kowalska – LOTOS PALIWA/MOL POLSKA;
  • Jakub Kowalski – starszy specjalista, Departament Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Wojciech Kotala – ekspert prawny Krajowej Izby Biopaliw;
  • Juliusz Młodecki – prezes zarządu Krajowego Zrzeszenia Producentów Rzepaku i Roślin Białkowych;
  • Elżbieta Piskorz – zastępca dyrektora w Departamencie Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Przemysław Podgórski – UNIMOT Paliwa;
  • Nadia Rybczyńska – POPiHN;
  • Oliwer Sado – specjalista, Departament Ropy i Paliw Transportowych, Ministerstwo Klimatu i Środowiska;
  • Adam Stępień – dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw;
  • Joanna Sygocka – AMIC;
  • Roman Żabka – prezes Podlaskich Gorzelni SURWIN Sp. z o.o.

Zdjęcia (6)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
17.02.2023 16:27 Sławomir Mucha
Pierwsza publikacja:
17.02.2023 16:20 Sławomir Mucha
{"register":{"columns":[]}}