Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) jest planem rozwojowym określającym cele związane z odbudową i tworzeniem odporności społeczno-gospodarczej Polski po kryzysie wywołanym pandemią COVID-19 oraz służące ich realizacji reformy i inwestycje.
Dokument stanowi podstawę ubiegania się o wsparcie z europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (Recovery and Resilience Facility – RRF) ustanowionego Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/241 z dnia 12 lutego 2021 r. (Dz.U. UE L 57 z 18.2.2021).
Zatwierdzenie KPO Polski
- 1 czerwca 2022 r. KPO został zaakceptowany przez Komisję Europejską
- 17 czerwca 2022 r. KPO został zaakceptowany przez Radę UE
- 21 listopada 2023 r. Komisja Europejska zaakceptowała zmianę KPO
- 8 grudnia 2023 r. zmieniony KPO został przyjęty przez Radę UE.
Budżet KPO
Polska może otrzymać 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczną część budżetu KPO Polski przeznacza się na cele klimatyczne (42,7%) oraz na transformację cyfrową (20,85%).
Cel strategiczny, inwestycje i reformy KPO
Celem strategicznym KPO jest odbudowa potencjału rozwojowego gospodarki utraconego w wyniku pandemii oraz wsparcie budowy trwałej konkurencyjności gospodarki i wzrost poziomu życia społeczeństwa w dłuższym horyzoncie czasowym, co będzie odbywać się w szczególności poprzez przyspieszenie rozwoju niskoemisyjnej gospodarki o obiegu zamkniętym, która w sposób odpowiedzialny wykorzystuje zasoby środowiska, a także rozwój oparty na wykorzystaniu rozwiązań cyfrowych.
KPO wpisuje się w zalecenia Rady UE dla Polski (CSR) oraz Krajowy Program Reform. Obejmuje reformy i inwestycje, które zakończą do 31 sierpnia 2026 r.
Łącznie w KPO jest 54 inwestycji i 48 reform ujętych w siedmiu komponentach:
- Odporność i konkurencyjność gospodarki
- Zielona energia i zmniejszenie energochłonności
- Transformacja cyfrowa
- Efektywność, dostępność i jakość systemu ochrony zdrowia
- Zielona, inteligentna mobilność
- Poprawa jakości instytucji i warunków realizacji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności
- REPower EU
Reformy i inwestycje KPO, za które odpowiada Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Reformy:
- A1.4 Reforma na rzecz poprawienia warunków konkurencyjności i ochrony producentów/konsumentów w sektorze rolnym
- A2.4 Wzmocnienie mechanizmów współpracy pomiędzy sektorem nauki oraz przemysłem
- B3.1 Wsparcie zrównoważonej gospodarki wodno-ściekowej na obszarach wiejskich
- B3.3 Wsparcie dla zrównoważonego gospodarowania zasobami wodnymi w rolnictwie i na obszarach wiejskich.
Inwestycje:
- A1.4.1 Inwestycje na rzecz dywersyfikacji i skracania łańcucha dostaw produktów rolnych i spożywczych oraz budowy odporności podmiotów uczestniczących w łańcuchu
- A2.4.1 Inwestycje w rozbudowę potencjału badawczego
- B3.1.1 Inwestycje w zrównoważoną gospodarkę wodno-ściekową na terenach wiejskich
- B3.3.1 Inwestycje w zwiększanie potencjału zrównoważonej gospodarki wodnej na obszarach wiejskich.
Kamienie milowe i wskaźniki KPO, za realizację których odpowiada MRiRW
- A18G Wejście w życie nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi
- A19G Przyjęcie przeglądu śródokresowego nowej ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi
- A39G Ustanowienie zasad korzystania laboratoriów i transferu wiedzy instytutów nadzorowanych przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi
- B39G Opracowanie zasad terytorialnego ukierunkowania wsparcia inwestycji wodociągowych lub kanalizacyjnych planu odbudowy i zwiększania odporności na obszarach wiejskich
- B21L Wejście w życie zmian w przepisach krajowych, które są niezbędne do poprawy warunków odnoszących się do odpornej gospodarki wodnej w rolnictwie i na obszarach wiejskich
- A20G Przyjęcie kryteriów kwalifikacji beneficjentów w odniesieniu do wszystkich projektów objętych zakresem tej inwestycji;
- A21G Wybudowane lub zmodernizowane centra przechowalniczo-dystrybucyjne oraz zmodernizowane rynki hurtowe;
- A22G oraz A23G MŚP w sektorze rolno-spożywczym, które ukończyły projekty ukierunkowane na modernizację infrastruktury i wyposażenia;
- A24G Organizacje charytatywne sektora spożywczego, które ukończyły projekty ukierunkowane na modernizację infrastruktury i wyposażenia;
- A25G i A26G Rolnicy i rybacy, którzy zakończyli realizację projektów ukierunkowanych na modernizację infrastruktury i wyposażenia, skracają łańcuchy zaopatrzenia w żywność i wdrażają rozwiązania w zakresie rolnictwa 4.0 w ramach procesów produkcji;
- A40G Laboratoria z nowoczesną infrastrukturą badawczą i analityczną w instytucjach poległych i/lub nadzorowanych przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;
- B41G Dodatkowe przyłączenia ludności wiejskiej w zakresie infrastruktury wodnej;
- B22L Przyjęcie kryteriów kwalifikacji w odniesieniu do zaproszeń do składania wniosków;
- B23L Obszar gruntów rolnych/leśnych (w hektarach) korzystających z ulepszonego potencjału retencyjnego.
Kamienie milowe, za które odpowiada MRiRW, nie nakładają na obywateli opłat, nowych danin oraz barier legislacyjnych.
MATERIAŁY DO POBRANIA
-
Plan rozwojowy KPO będący podstawą decyzji Rady UE z dn. 17 czerwca 2022 r.
-
Analiza KE ws. polskiego KPO zatwierdzonego przez Radę EU w dn. 17 czerwca 2022 r.
-
Decyzja wykonawcza Rady UE ws. KPO Polski z dn. 17 czerwca 2022 r.
-
Załącznik do Decyzji wykonawczej Rady UE ws. KPO Polski z dn. 17 czerwca 2022 r.
-
Decyzja wykonawcza Rady UE ws. zrewidowanego KPO Polski z dn. 8 grudnia 2023 r.
-
Załącznik do Decyzji wykonawczej Rady UE ws. zrewidowanego KPO Polski z dn. 8 grudnia 2023 r.