W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rada Ubezpieczenia Społecznego Rolników: informacja o naborze

25.01.2023

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomina, że została uruchomiona procedura naboru na nową, XII kadencję Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników (zwanej dalej Radą Rolników), czyli na lata 2023–2025.

Główne

O Radzie Rolników

Składająca się z 25 członków Rada Rolników reprezentuje interesy ogółu ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców, dotyczące ubezpieczenia i działalności Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) – zgodnie z ustawą o ubezpieczeniu społecznym rolników.

Tryb naboru

Nabór odbywa się w następującym trybie:

  • Radę Rolników powołuje, na 3-letnią kadencję, Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, spośród kandydatów zgłoszonych przez społeczno-zawodowe organizacje rolników i związki zawodowe rolników indywidualnych o ogólnokrajowym zakresie działania oraz Krajową Radę Izb Rolniczych.
  • W chwili rozpoczęcia kadencji Rady Rolników co najmniej 15 jej członków powinno podlegać ubezpieczeniu społecznemu rolników w pełnym zakresie, a co najmniej 5 członków powinno pobierać emeryturę lub rentę rolniczą.

Co powinno zawierać zgłoszenie

Zgodnie z rozporządzeniem zgłoszenie kandydata należy złożyć na piśmie, wraz z uzasadnieniem, Ministrowi Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Zgłoszenie powinno zawierać następujące dane o kandydacie:

  • imię, nazwisko, adres zamieszkania i numer telefonu;
  • informację o podleganiu ubezpieczeniu społecznemu rolników lub posiadaniu prawa do emerytury lub renty rolniczej;
  • informacje o wykształceniu i kwalifikacjach zawodowych.

Pozostałe informacje, które należy podać:

  • Jeżeli kandydat na członka Rady Rolników podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników, w zgłoszeniu należy podać jednostkę organizacyjną KRUS, w której jest ubezpieczony.
  • Jeśli kandydat posiada ustalone prawo do emerytury lub renty rolniczej, w zgłoszeniu należy podać jednostkę organizacyjną KRUS, która wypłaca świadczenie.
  • Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie, zawierające zgodę każdego kandydata na kandydowanie na członka Rady Rolników.

Termin

Termin zgłaszania kandydatów do Rady Rolników upływa 3 lutego 2023 r.

Informację w tej sprawie ogłosił Prezes KRUS. Komunikat jest zamieszczony pod adresem: https://www.krus.gov.pl/bip/rada-rolnikow/komunikaty-prezesa-kasy-rolniczego-ubezpieczenia-spolecznego/.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. 1991 nr 7 poz. 24).

Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 października 2006 r. w sprawie trybu zgłaszania kandydatów na członków Rady Ubezpieczenia Społecznego Rolników oraz regulaminu i zasad wynagradzania jej członków (Dz. U. 2006 nr 189 poz. 1394).

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
25.01.2023 14:27 Katarzyna Przybyszewska
Pierwsza publikacja:
25.01.2023 14:27 Katarzyna Przybyszewska
{"register":{"columns":[]}}